Alla kommentarer avFiedeli

Fargo2015-09-06
För ihålig dialog för att filmen ska orka löpa linan ut. Den kärva miljön gör dock lika mycket som Stormares iskalla blick. Buscemi? Hysterisk(t), bra.

The Human Centipede II2015-08-23
Ingenting händer.

Död snö2015-02-14
Stort plus för "Hammaren-och-skäran-anfallet". Men dödar av en av de bästa karaktärerna direkt. För lite kvinnlig action också. Lite väl mansdominerad i zombiemassakerandet.

Godzilla2014-05-15
Spontant intryck. "It feeds out of radiation" "Then we'll nuke it". Lite så. Och som någon tidigare skrivit: Dave Callaham (manus) får orgasmer av plotholes. Lite för uppenbara brister, även för en lekman, för att det ska vara okej. Och allt för många stolpiga klichéer och styltiga karaktärer. Men. Snyggt förvirrande till en början. Dessutom nämns ju "Godzilla" aldrig uttryckligen i filmen (även om den japanska motsvarigheten, "Gojira", flitigt förekommer). En sådan pikant detalj är förjävla snygg.

Gravity2013-11-12
Visuellt fantastisk. Oerhört mäktig. Men ... Såg att Expressen beskrev filmen som "originell", Aftonbladet skriver "banbrytande". Och de skriver de om en historia som går ut på att rädda sig själv undan fara. Eeeeh? Näej. Se den i 3D för bildens skull. Inte för att manuset eller själva storyn på något sätt skulle vara intressant.

Hard Candy2013-04-06
Spännande intrig egentligen. Pedofil vs. Hämndlysten(?) tonårstjej. Men en pedofil hela tiden i underläge i någon slags exotifiering av det alla vill göra ger liksom ingen spänning. Pratig och klassiska manusgrepp när pedofilen kastas mellan förtvivlan, hotelser, smädelser, trygghet, otrygghet och allt sådant där. Vi har sett den dramaturgin förut och det blir rätt tråkigt efter ett tag. Och jag vet inte om filmen är lika smart som den utger sig från att vara.

The Perks of Being a Wallflower2013-03-13
Det här är det vidrigaste, mest slickade och gullgulläckliga jag sett. NÅGONSIN. Vänta: "Vi har knappt pratat - vi älskar varandra. Vi är alltid lyckliga." Noll realism. Och det värsta av allt. De verkar kunna känna till musik - men har inte hört talas om DAVID BOWIE?! WTF? Vad är det här? Fruktansvärda skådespelarinsatser. Inga trådar alls. Vad handlar filmen om? Scener ur ett perfekt liv? Alla är offer, men finner varandra på grund av det? Nej, herregud, se aldrig.

Looking for Eric2013-03-12
Lite för mycket överskådespeleri. För genomunkna skådespelarinsatser rakt igenom egentligen. Genomskinlig handling och jag känner aldrig någon sympati för någon, mer på grund av dåligt skådespeleri än av dålig story. Förjävla glättigt slut. Men jag gillar Eric Cantona. Han är bäst.

Saw 32013-03-10
Fruktansvärd klippning. Otroligt utdragen, som många av er skriver. Men. Pluss för dubbeltwisten på slutet. Lite "Haha-känsla." Och dessutom är det otroligt konstigt att det finns folk som klagar på äcklet, vidrigheterna och de sadistiska stympningarna. Det är det som är poängen - man ska sitta och må illa under filmen. Det är ingen myspysskräckis som vem som helst kan smula popcorn till. Det är äckel och är till för att chocka, snarare än för att skrämma. Dock en dålig film, men med bra äckelsekvenser.

Django Unchained2013-02-10
En film som drivs av dialog. En fruktansvärt jävla bra dialog, dessutom och utan att bli pretentiös. Spelar på stereotyper, men på ett subtilt sätt som endast Tarantino kan få till. Underhållningsvärdet är bland det högsta jag varit med om för en film, men inte utan att stundtals vara oroväckande realistiskt vidrig. Fantastisk film - rätt igenom.

[Rec] 22013-01-28
Okey. Det är ingen bra film: Erkänner rakt av. Å andra sidan är det en dålig film som de flesta andra skräckfilmer är dåliga: Irrationella val av personerna, överspelning, unket manus osv. osv. Men i den kontexten filmer befinner sig i, skräckgenren, fungerar den ju alldeles utmärkt. Så sjukt svag för virus, zombier och exorcism. Kombinera det och jag gillar idén och storyn, även om jag kanske inte pinkar på mig av rädsla.

Svart Venus2013-01-18
Det finns ett problem med denna historia, som är långt större än synen på svarta i dag. Kvinnosynen. Sarah Baartman, spelad av Yahima Torres, reagerar känslomässigt knappt på någonting. Hon skriker låt mig vara när hon blir undersökt av franska rasdoktorer, gråter när hon blir slagen och när hon påminns om sitt barns död. Men vad mer? Varför är hennes känslor, eller kvinnornas känslor över huvud taget, i den här filmen så undertryckta när det är de so borde stå i fokus? Det är filmens stora problem, liksom med många andra skildringar av "starka" kvinnor (se Sleeping beauty). Jag vill inte se Baartman bli förnedrad, jag vill urskilja de små detaljerna hos henne som avslöjar vem hon är istället för att ideligen påminnas om en uppenbar förlegad människosyn. Tråkig.

Sleeping Beauty2013-01-07
Det är som vanligt när "realistiska" skildringar av kvinnor görs. De blir innehållslösa, tomma och helt utan känslor. Vacker film, men den säger ingenting. Pretentiöst om utsatta kvinnors livsstil, men utan att vara problematisk då huvudkaraktären (Lucy) inte tycks misstycka. Ingen fördjupning i någon karaktär utan storyn blir istället en parantes av verkligehten. Sen är det ju fantastiskt hur Lucy kan studera, jobba på kontor, på en restaurang/bar, som hora och lyxprostituerad och ÄNDÅ ha problem med att betala hyran. Vad går pengarna till?

It's Alive2012-12-19
Det här, är, en av de som konkurrerar om bland de sämsta filmer jag sett. Outhärdligt oläskig och utan någon som helst finess. Massa brister i manus och regi, ex: "Bli inte långvarig det är kallt här ute (i bilen)." - Fönstret på bilen är samtidigt nedvevat (?!). Plötsligt dag, plötsligt natt, plötsligt dag igen. WTF?

Ondskans hus2012-12-19
Rätt bitig skräckfilm som fick mig att våndas hemma i soffan. Åtminstone 3/4-delar av filmen. Platsen kändes mer som ett vaxkabinett än ett genuint gammalt psykhem. Konstigt filmat och ett slut som ingen någonsin i filmhistorien kan vara stolt över. Fullkomligt patetiskt. Men, rätt go stämning emellanåt.

Skyfall2012-11-08
Suddar ut den gamla Kalla kriget-stämpeln med bravur. Gör Bond modern, mänsklig och tar in filmerna i en samtid som regissörer, manusförfattare och producenter till tidigare filmer missat. Daniel Craig är, numer, utan tvekan min favorit-Bond. Cool, iskall, hänsynslös. Och snygg. Fruktansvärt snygg. När jag blir man ska jag bli som honom. Xavier Bardem - magisk. Får Hannibal- och The Jokervibbar av honom. Fantastiska one-liners, alla typiska Bondinslag placerade i exakt rätt ögonblick och till och med en bra Bond-låt. Vad som saknas för en femma? En halvtimmes ytterligare intrig. Annars magisk.

Ted2012-10-25
Klyschig story, men som låter Seth McFarlane (skaparen av Family Guy) tryggt luta sig tillbaka och härja lite i det mer intressanta manuset. Originella skämt som tänjer på gränser utan att plumpt gå över dessa som annars kan ses i undermåliga uppföljare till American Pie. Alla gillar teddybjörnar, alla gillar rå humor. Soft film som gör det den ska, men inget storverk.

Red State2012-10-23
Intressant om fundamentalism. Vändningarna är snudd på tarrantiska i sin brutala utformning. Fick mig att småle. Inte världens manus, inte världens coolaste film. Men med tanke på att filmen nästan uteslutande utspelar sig på ett område på max en kvadratkilometer och att den ändå lyckas hålla sig så pass levande är imponerande. Michael Parks gör en enorm insats som pastor. Äckligt världsfrånvänd psykopat som förenar ett sällsamt lugn med psykopati. Ögonen säger det mesta.

The Cabin in the Woods2012-10-21
För många lösa trådar och för lite perspektiv. Funkar inte som rysare, inte som thriller. Pluss för originell story och att de flesta monstren faktiskt inte är datoranimerade.

The Amazing Spider-Man2012-07-20
"Oj vad lätt jag lärde mig en ändå rätt avancerad kod till ett rum med genmodifierade spindlar. Oh, vad härligt självlysande de tusentals spindlarna är. Jag tror jag dansar lite i det här rummet. Sen tar jag på spindelnäten. Jättemycket. Det är nog en bra idé. Genmodifierade spindlar kan man säkert inte dö av. Speciellt inte om de är inlåsta i ett laboratorium." Helt fantastiskt hur usel den här filmen är. Andrew Garfield kan göra den blekaste skådespelarinsatsen på många herrans år. Peter Parkinson för fan.

Super 82012-04-21
Vad spelar det för roll att de filmar olyckan i början? Jaha liksom. För många lösa trådar, otroliga relationer mellan karaktärerna, så sjuuuuukt vanliga storys i storyn att jag blir vansinnig. Barnkaraktärerna känns bara overkliga, stela och stereotypa. Tråkig.

Dear Mr. Gacy2012-04-21
Jahopp. Rycker på axlarna, tycker den är lite småseg och ologisk när det kommer till bikaraktärernas handlande. Eller så är det kanske bara bristen på tempo som verkar göra att karaktärer alls inte förekommer. Alla är slätstrukna, t om Mr. Gacy.

Machete2012-03-05
Stundtals fantastisk actionrulle. Som signaturen Battle skriver: "svensk finkultur i all ära men rätt ofta räcker det med tuttar, oneliners och en jävla massa vapen" - tyvärr sker det med lite för långa mellanrum emellanåt. Men fortfarande en fantastisk film.

Evil Dead2012-02-24
Ni som förväntar er en läskig film - titta på produktionsåret. Allt annat än optimalt för att 2011/2012 sitta och vråla högt. Det förstår nog vem som helst. Som kultklassiker borde den ändå ses, även om vissa delar känns daterade och regin oslipad.

Kronjuvelerna2011-07-25
Sämsta skiten jag sett på mycket, mycket, mycket länge. Scenen med downsbarnet och mamman "i himlen" med motljus - det är ju fan parodi.

The Box2011-06-06
Spännande, fast näe. Varför gör de en kärlekshistoria av det hela. Fattar nästan mindre av det beslutet än själva syftet med filmen.

Van Helsing2011-06-06
Så bra förutsättningar, så dålig film. Kate Beckinsales skådespelarinsats är ungefär lika rolig att uppleva som att äta en klusterbomb.

Lord of War2011-06-06
Grym skådespelarinsats från Cage i en film som väcker viktiga frågor på ett underhållande, rått satiriskt vis. Bitivis lite långsam och spårar lite från ämnet, men ändå, en film ovanlig i sitt slag som det behövs fler av. Nämner återigen att växelvis geniale Nicolas Cage är magnifik.

Fahrenheit 9/112011-06-06
Tappar sakligheten emellanåt. Rörig med många faktamässiga luckor. Dåligt understödda resonemang och vilseledande påståenden med minimal vinkling från opponerande sida. Usel dokumentär, men underhållande och på sitt sätt viktigt ifrågasättande.

Järnkorset2011-06-06
Bland de bästa krigsfilmer som gjorts. Klassiker.

Nästa sida »