Alla kommentarer avEll

The Selfish Giant2016-01-24
Tyvärr något förutsägbar och övertydlig i sin riktning, stundtals glänser dock några fina scener till (tonårsvänskap på en sliten studsmatta eller förtröstan i värmen från en häst). Sug efter grådaskig brittisk diskbänksrealism? Se hellre fulländade Tyrannosaur (2011).

The Revenant2016-01-24
Skitig och eländig feelbad-film (mardrömsinspelning?) som lyckas balansera på den tunna linjen utan att för den sakens skull falla ner och bli en studie i överdriven sentimentalitet. Gedigna insatser av alla inblandade, främst DiCaprio, Hardy och Gleeson. Kul att duktige Gleeson tagit steget ut i rampljuset (Ex Machina och Star Wars: Episode VII - The Force Awakens). Sevärd om så enbart för det förträffliga kameraarbetet och fotot.

Tears of the Sun2013-02-08
Varken nyanserat, välgjort eller begåvat. Snarare skildrat ur ett "vitt" överordnat maktperspektiv och ännu ett lysande exempel på en "vi" kontra "dem" synvinkel och det erkännande som däri begärs.

Moulin Rouge2013-02-08
Överdriven, förutsägbar och melodramatisk, javisst. Får den mig att känna, le, snyfta och vilja sjunga och dansa som en annan hyperaktiv dåre, javisst.

Min granne Totoro2013-02-08
Om hur fantasi, glädje, rädsla, sorg, kärlek, barndom, vuxenvärlden och framför allt; livet kan te sig. Glöm schabloner, glöm inskränkthet, glöm begränsningar och ja, glöm för fasen allt du lärt dig och lär om! Hatten av för Miyazakis och ge mig Totoro som granne!

Moonrise Kingdom2013-01-29
Anderson originalitet som berättare är ren och skär glädje i dussinfilmsindustrins tider. 60-tals flörten, detaljrikedomen och kamerans sidledsåkningar skapar ett visuellt mästerverk, men är samtidigt Andersons akilleshäl. Det väsentliga tenderar att mattas ut i kavalkaden av underfundigheter. Trots det är Moonrise Kingdom härligt uppfriskande, en film som vågar vara både allvarlig och humoristisk i gränslandet mellan barn/ungdom/vuxen. Extra poäng för den sexuellt laddade scenen vid stranden; så olidligt träffande men samtidigt så generande att jag finner det svårt att titta.

Sherlock Holmes2013-01-29
Lättsmält ordinär dussinunderhållning och ibland behövs det inte mer än så.

Skyfall2013-01-29
Har i regel svårt för det stereotypiska och manschauvinistiska, (vilket är svårfrånkomligt när det handlar om action i allmänhet och Bond i synnerhet). Med det sagt, är Skyfall en estetiskt ädelsten. Inledningen, med skönsång av Adele bereder verkligen för något gott, även om det aldrig når upp till Casino Royales klass. Uppskattar särskilt Bonds sårbarhet, vilken Craig lyckas gestalta utan att det blir en upprepning av de senaste 20 årens kalkonkomik. Även referensen till det homoerotiska är ett uppfriskande inslag som får mig att medge att den där Bond kanske inte är så dum ändå!

Win Win2013-01-25
Lågmält, känsligt och ett mer nyanserat drama än många liknande filmer i samma genre. Giamatti strör återigen det där bitterljuva skimret över sina verk som så blir när allting faller på plats.

Snow White and the Huntsman2013-01-25
Mastodont äventyr som faktiskt förför (förvänta er inget större djup här bara) med sin fängslande estetik, och som till råga på allt har så mycket som två kvinnliga huvudrollsinnehavare. Det ni, det är inte illa pinkat!

Machete2013-01-25
När Seagal framstår som den mest talangfulla av dem alla, vet en liksom riktningen på det hele... Se istället Robert Rodriguezs täta Planet Terror!

Vi måste prata om Kevin2013-01-25
En av de viktigaste filmerna 2011! Skildrar och problematiserar effektivt, realistiskt och ofrånkommande den kniviga balansgången mellan en föräldrarnas del/skuld och en människas egna val/ansvar. En modern arv kontra miljö lektion utan enkla lösningar eller svar. Swintons livs roll, är så mycket mer värd än alla överskattade Oscarsstatyetter.

La Vie En Rose: Berättelsen Om Edith Piaf2013-01-25
Vilket häpnadsväckande liv, vilken sensationell kvinna. Cotillards porträtt av den uberbegåvade och minst sagt excentriska sparvungen Édith Giovanna Gassion är enastående. Det segare mittpartiet och den stundtals röriga klippningen kan jag ha överseende med, då filmen som helhet och främst finalen lämnar mig hänförd.

Call Girl2013-01-20
Skit i Palme kopplingen och se denna film för vad den är: En berättelse om prostitution, om kvinnor och barns utsatthet och om hyckleriet gällande bordellhärvan (1976-77). Att flera av de misstänkta undgick att vittna samt åtal (?!) är en fullständig rättslig, politisk och mänsklig tragedi! Pernilla August, fan vad bra du är!

Take Shelter2013-01-20
Ok film med eskalerade desperation. Tröttnar dock på omfånget i Shannons minspel och slutet hindrar ett högre betyg.

Knight and Day2013-01-20
Flopparnas flopp! Tycker att Diaz kan emigrera till en annan planet, typ Uranus.

En oväntad vänskap2013-01-20
Inskränkt klichékavalkad som tydligen lyckats förblinda mer än en i tron att detta är något som sträcker sig bortom schablonernas land, istället för att just faktiskt cementera och befästa gamla mögliga föreställningar. Fasen vad unket!

Laxfiske i Jemen2013-01-20
Ännu en gång har Hallström skapat något menlöst, sävligt och allmänt ointressant, trots ess som McGregor och Scott Thomas i sin ärm! Lasse lyckas med konststycket att få hunden Droopy att verka speedad på uppåtjack och tar överlägset hem titeln "De slätstrukna regissörernas mästare". Lysande Gilbert Grape var uppenbarligen enbart en one hit wonder. Om en nu måste se en Hallströmmare rekommenderar jag ovan nämnda film eller Sjöfartsnytt.

The Bourne Legacy2013-01-19
Onödigt Weiz, onödigt Renner. Totalt jäkla onödigt! Och biljakten, den är gräddan av onödigheter! Är inte onödigt egentligen ett väldigt konstigt ord?

This Must Be the Place2013-01-19
Utmärkt musikval och effektfull klippning i en härligt udda film om livets monotoni. Dialogen, jag älskar den. Och nu måste jag tydligen börja röka också!

Vägen2013-01-17
Trots förstklassig regi, produktion och skådespel (ständigt denna Mortensen) känner jag (tyvärr) en stark olust över denna dunkla, översentimentala och deprimerande tragedi. Vilket också kanske är poängen, men ändå!

Killer Joe2013-01-17
Har i regel svårt för filmer med tunn handling och där karaktärerna helt saknar en empatisk dimension, detta är tyvärr inget undantag. Tips till McConaughey, (filmens enda behållning); ta enbart roller som rubbad machosadist alternativt undvik film helt.

Återkomsten2013-01-17
Även om det här är det som inte sägs som kanske talar mest och varje bildsekvens är så vacker att det gör ont och värd att förevigas på vägg (främst tack vare lysande Ivan Dobronravov) så lämnar vagheten, det diffusa, också önskan om svar.

Svarta änglar2013-01-17
Långsam, barnslig och stundtals överdrivet teatralisk, samtidigt en överraskande skarpsynt skildring av gränslandet mellan barndom och vuxenvärld, lek och allvar.

Kill List2012-09-30
Ofrivilligt svårsmält! Sista lilla biten gör (som många här redan påpekat) tyvärr en tajt film till något blaha blahaj.

The Rum Diary2012-09-30
Depp tar uppenbarligen den enkla vägen och misslyckas tyvärr med en favorit i repris.

Young Adult2012-09-30
Försök till att surfa på förutsägbarhetsvågen och göra något smart av stereotypiskt amerikanskt skit slutar vanligtvis med ja, skit! Theron kan uppenbarligen (Monster, North Country, The Burning Plain) men väljer lika ofta dynga.

Tyrannosaur2012-09-30
Reality check svår att undgå och en gömd skatt!

Jane Eyre2012-09-30
Fyllig trepoängare! Lyckas med konststycket att vara stillsam utan för den delen ointressant. Det karga landskapet fångas praktfullt och återger effektfullt Jane Eyres livsöde. Övrigt att önska är mer tyngd åt det exceptionella i Brontës historia, den långt ifrån självklara rätten för en kvinna till likvärdighet och autonomi.

Familjen Savage2012-06-27
Finstämt gestaltat men något ojämn. Tar dock upp något så ovanligt som åldrandets postludium på ett relativt oförställt vis.

Nästa sida »