Alla kommentarer avDalaHundare

The Room2013-02-15
Den här filmen är som om ett barn ritar en teckning och man tycker den ändå är fin med lite hänsyn till barnets ålder, eller kanske mer som en naivistisk målning man ska jämföra The Room med. Jag gillade detta och kan även tillägga att jag var på visningen av filmen i San Francisco, det slutade att jag kom därifrån med film affischen, filmen på DVD och en bubblehead figur (Wiseau) från filmen. Jag ger denna en 4/5 i betyg, mest för att jag aldrig själv skulle kunna göra en sådan här film men även för att den är helt unik i mina ögon.

Razor 3: Who's Got the Gold?2013-02-13
Hanzo the Razor - Who's got the Gold? (som titeln borde vara på sökningen här) är helt klart förstklassig japansk filmatisering utav manga i sexploation och våld under feodaltiden. Jag har haft denna box med alla tre filmerna sen ett par år, men härom dagen bestämde jag mig för att se detta. Det trista dock var att det tog slut, hade inte klagat över ett par filmer till. En stark 4/5 får den tredje och sista filmen av mig i betyg och kan konstatera att det blir fler i samma genre under kommande filmkvällar. Dock förväntar jag mig inte något annat utav kaliber.

Razor 2: The Snare2013-02-13
Hanzo the Razor - The Snare (som titeln borde vara på sökningen här) är helt klart förstklassig japansk filmatisering utav manga i sexploation och våld under feodaltiden. Jag har haft denna box med alla tre filmerna sen ett par år, men härom dagen bestämde jag mig för att se detta. Det trista dock var att det tog slut, hade inte klagat över ett par filmer till. En stark 4/5 får den andra filmen av mig i betyg och kan konstatera att det blir fler i samma genre under kommande filmkvällar. Dock förväntar jag mig inte något annat utav kaliber.

The Razor: The Sword of Justice2013-02-13
Hanzo the Razor - Sword of Justice (som titeln borde vara på sökningen här) är helt klart förstklassig japansk filmatisering utav manga i sexploation och våld under feodaltiden. Jag har haft denna box med alla tre filmerna sen ett par år, men härom dagen bestämde jag mig för att se detta. Det trista dock var att det tog slut, hade inte klagat över ett par filmer till. En stark 5/5 får den första filmen av mig i betyg och kan konstatera att det blir fler i samma genre under kommande filmkvällar. Dock förväntar jag mig inte något annat utav kaliber.

Cannibal Ferox2013-02-02
Denna i jämförelse med Cannibal Holocaust har en mer intensiv ton av action genom sig. Jag anser att Lenzi lyckas med denna film och blir ännu bättre med den fina rollbesättningen och starka pumpande musiken. Jag älskar denna film och kommer att göra så ända in på ålderdomshemmet. En Mycket stark 4/5 i betyg ger jag denna och längtar till nästa gång man kommer hem sent efter att varit på lokal och ser denna i sällskap med sängfösaren.

Cannibal Holocaust2013-02-02
Underbar italiensk genrefilm helt enkelt. Jag har förståelse för att det vart en del oroliga föräldrar i folkhemmen då denna gavs sig ut på vissa hyrfilmshyllor under det tidiga 80-talet. Ger 4/5 för detta mästerverk av demonregissören Deodato som lyfts på gyllene vingar av Ortolani.

Den gode, den onde, den fule2013-02-02
Fulländat filmiskt mästerverk som jag inte egentligen behöver skriva så mycket om. En stark 5/5 i betyg och önskar alla att se den på stora vita duken, det kan erbjudas av Cinemateket om man lämnar in en önskan om detta. En av topp 5 bästa filmer genom tiderna enligt mig.

Case of the Scorpion's Tail 2013-02-02
Detta är en Giallo helt i min smak som till skillnad från många andra efterliknar en italiensk kioskdeckare mycket bra. Jag fick nu tillfälle att se om denna film på DVD efter att haft denna på en grekisk gammal hyrfilm sedan många år, och filmen presenterade sig galant i ett helt annat ljus. Kan bara med glädje prisa denna med en 4/5 i betyg.

Mellan himmel och hästben2013-02-02
En drömmande regissör på förberedande filmskola som vill bli en ny Josef Fares efter att sett Jalla Jalla och Kopps, står bakom detta med liknande filmteam med skolbudget. Vad kan man säga om detta utan att bli trött i ögonen, kanske det är tur att inte någon utav produktionsfolket arbetar inom film nu iaf. Ger detta med vemod en supersvag 1/5 i betyg och då är jag så generös att jag får dåligt samvete att ens bry mig.

Järngänget2013-02-02
Oj, vilket slöseri med filmtid. Detta är onekligen en skolfilm baserad på ett kortfilmsmanus som sedan fyllts ut med ologiska dialoger och hollywood inspirerad dramaturgi. Jag ger min svagaste 1/5 i betyg och känner mig aningen generös i detta. Alexander Skarsgård hade nog en av dom viktigaste replikerna i filmen - Grus i ******, och det är nog så filmen känns rakt igenom.

Graven2013-02-02
Det är alltid trevligt när man blir överraskad på ett mycket positivt sätt, denna serie är det bästa jag sett på länge. Kan utan tvekan säga att casting och personregi är briljant, Göran Ragnerstam har hamnat på min lista över dom bästa skådespelarna vi har i detta land. En mycket stark 4/5 får denna pärla i betyg, och jag rekommenderar denna framför allt skräp som producerats under senaste femton åren inom kriminal genren.

Mannen på taket2013-02-01
En film som jag håller i topp-10-bästa-svenska-filmerna-någonsin! Jag har sett denna på storduk tack vare Cinemateket, och kan bara säga att det är att rekommendera. Bästa rolltolkning av karaktärerna om man nu vågar jämföra med dagens usla Beck filmer (ursäkta, menade snabba produktioner). Ger den naturligtvis 5/5 i betyg.

Tre solar2013-02-01
Den här filmen har ett så högt underhållningsvärde att jag vet inte hur jag ska formulera mig. Filmen dras med enligt mig svensk filmhistorias värsta regissör, men lyckas här få en film i samma tappning som "The Room" och det är enligt mig inte så dumt. Man ska ha sett denna innan man dör, om det så är på förfest, efterfest eller dagen efter. Jag ger den 3/5 och det är nog det högsta en film av Hobert får av mig.

Uppdraget2013-02-01
Helt ovetande om vad det fanns på en gammal videokassett från Esselte (fann den på en bokhandel utan omslag) med denna titel så vart jag glad då den gick igång med svenska namn i förtexten. Jag tyckte filmen var sevärd, men inget utöver det faktiskt. Behåller kassetten ändå men dröjer nog ett bra tag innan jag ser den igen. Ger den ändå 3/5 i betyg.

Dödspolare2013-02-01
En film med två storheter inom svensk film. Det skulle även fungera som en teaterpjäs, med Mats Arehn (nära vän till Gösta Ekman) så kan det nog funnits vissa friheter med dialogen och utförandet. Jag fann denna på en gammal hyrvideo från Esselte och det var en trevlig eftermiddag att få se något i detta slaget. Ger den en stark 3/5 i betyg.

G2013-02-01
Okej, jag gav denna en 5/5 men det har sina förklaringar. Växte upp med denna film så den har ett fantastiskt värde rent nostalgiskt för mig, men kan även idag säga att det här är en suverän svensk ungdomsfilm. Ett riktigt kapitel för hur man ska föra ihop olika subkulturer, musik och annat på ett lekfullt sätt. Jag står helhjärtat för att mina åsikter om filmen är något utöver det vanliga vi har sett och kommer få se på i filmsverige.

Stockholmsnatt2013-02-01
Den här filmen var ett hett ämne då den kom ut och som för alla oss som var med under den tiden så blev karatesparkar och butterflyknivar det stora intresset. Informationsfilmen som fanns i skolan drogs in (om den inte blivit stulen innan) och psykologer besökte fullsatt aula med oroliga föräldrar. En riktig klassiker! Betyg 4/5 är bara självklart.

Blodsbröder2013-02-01
Ledsen att behöva säga detta, men 90-talet tillhörde Fridell när det gällde bra våldsam ungdomsfilm. Vad som hände efter sekelskiftet vet jag inte alls, men detta är inte bra någonstans tyvärr. Uppföljaren skulle gjorts inom ett par år om det var meningen. Det blir 1/5, men ångrar inte att jag ändå tog mig tid (höll på att spricka efter 20 minuter) att se hela den då jag inte vill vara oviss om filmen.

30:e november2013-02-01
Jag antar det är mest nostalgi eftersom jag var i tonåren då denna film kom ut på film, men kan inte låta bli att tycka om detta ändå. Även i vuxen ålder kan jag sakna dessa filmer av Fridell, vi har inte så mycket att likna med idag tyvärr. Ger den 3/5 med med gott samvete och behåller min vhs av filmen i hyllan ett bra tag till.

(Sökarna)2013-02-01
Jag såg Sökarna på biografen när den kom i Sverige (tre gånger) och sedan dess har jag en helt annorlunda syn på svensk film och hur filmsverige utvecklats. Detta är 90-talet skrivet i sten och beklagar att det inte gjorts lika intressant film (ett fåtal) i samma standard därefter. Jag gör som Liam och skallar in 4/5 i betyg för detta underground mästerverk.

Barnens ö2013-02-01
En av svensk filmhistorias bästa filmer. 4/5 i betyg känns självklart. Hoppas på att denna film snart kommer på DVD, alltför få har fått chansen att se den i vuxen ålder och det är onekligen synd.

Thriller – en grym film2013-02-01
Vibenius har gett Sverige tre mycket viktiga filmer som vi ska värdera, detta är hans bästa film för den vuxna publiken. När man är liten ska man se hans barnfilm, i tonåren denna film och när man närmar sig trettio och allt är trist så är Breaking Point god nog för födelsedagen. Jag var nära att ge denna full pott, men det blir 4/5 i betyg.

Breaking Point2013-02-01
Det här är svensk filmhistoria och vårt kulturarv. Ger den en stark 4/5 i betyg. Hoppas på att den svenska filmaffischen (Breaking Point - Pornografisk Thriller) en dag sitter på min vägg i salongen.

Hur Marie träffade Fredrik, åsnan Rebus, kängrun Ploj och...2013-02-01
Det görs inte sådana filmer längre, och kommer antagligen inte så heller i framtiden. När jag blir förälder är detta en av dom filmerna mitt barn ska få se och minnas från sin barndom. En stark 4/5 i betyg.

Zombie 4: After death2013-02-01
En Fragasso zombie/djungelfilm i toppklass, här är en karl som lyckas leverera en film på gränsen till 90-talet som om det vore tidigt 80-tal. Fantastiskt! En klockren 4 i betyg utav mig.

Strike Commando2013-02-01
Toppenfilm! Mattei/Fragasso levererar vad man förväntar sig och lite till. En 80-tals röjarskiva man inte kan sluta att älska, 4/5 utan att tveka!

Mad Foxes2013-02-01
Underbar film helt enkelt, helt i min smak. Mannen Paul Grau, regissören, manusförfattaren och skådespelaren (karate läraren). Rekommenderas till alla dagen efter kvällen före. Ger den utan problem 4/5 i omdöme!