Alla kommentarer avBarryHero

Scouts Guide to the Zombie Apocalypse2022-06-19
Faktiskt en riktigt kul zombie-tolkning. Bra humor (för det mesta), sympatiska karaktärer, en hel del nya idéer, och samtidigt rätt trogen zombiegenren. Tappar lite i fart mot slutet, men är riktigt underhållande fram tills dess.

Old2022-06-19
Definitivt ett intressant och ganska originellt koncept, och utförandet är stabilt och mycket spännande under åtminstone den första timmen. Shyamalan ska i vanlig ordning slänga in lite av en twist som jag inte riktigt köper. Överlag är filmen sevärd och skoj, så länge man inte väntar sig överdrivet mycket logik.

Fifty Shades of Grey2022-06-09
Såg denna filmen med ett öppet sinne trots alla skriverier men tyckte filmen saknade riktiga konflikter. I vanliga fall när en film handlar om en man och en kvinna så brukar man vilja att de ska hamna med varandra, men här vill man bara att Dakota Johnsons karaktär håller sig undan den märklige Christian Grey. Jag förstår att filmen följer bokens historia på ett korrekt sätt, men det känns som allt slutar mitt i utan att man får någon upplösning alls. Dakota Johnson är bra i sin roll, men Jamie Dornan känns lite träig och övertygar inte jättemycket som den mäktige person han ska föreställa. Brukar hitta något positivt i det mesta, men denna historia var seg att ta sig igenom - märkligt nog.

P.S. I Love You2022-05-25
Förstår inte varför denna är så omtyckt. Den liknande The Notebook (Dagboken, 2004) är betydligt bättre och mer underhållande. Visserligen OK soundtrack och fina irländska vyer, men Hilary Swank är osympatisk i sin roll och är svår att gilla.

Föräldrarna2022-05-25
Bra skådespelare? Jag tyckte att de var sådär. Eller? De hade speciellt sätt som jag tyckte andades dåligt skådespeleri, men jag är nog för dålig på att bedöma sånt för att kunna ha en åsikt andra kan lita på. Den kändes annars trevlig och välgjord, men var en aning långdragen. Vi förstår budskapet. Passa på att umgås och vara trevliga mot era nära och kära innan det är för sent. Det förstod vi efter ungefär en halvtimme. Filmer håller på i ytterligare 100 minuter. Uppdatering 2022-05-25: Uppskattade den betydligt mer denna gång. Bra skådespelarprestationer (kanske framför allt Setsuko Hara), fint foto, och intressant relationsdrama. Förstår dess storhet betydligt mer nu.

Memory2022-05-10
Såg den på förhandsvisning på Filmstaden. Tyvärr är filmen inte så bra. Den är väldigt rörig och det kändes som två filmer i en. Dels en Liam Neeson-action, och dels en polisfilm. Man hade kunnat klippa bort Neeson och hans actionscener eftersom de knappt bidrog till filmen.

Homestay2022-05-07
Inget mästerverk, men intressant och originell nog att vara sevärd ända in i mål. Klurigt whodunit-spår som man inte bör veta allt för mycket om innan man ser filmen.

Drive My Car2022-05-07
Långsamt berättad med fin bildkomposition och vackra vyer över Hiroshima, Hokkaido, och andra delar av Japan. Visste inte mycket om handlingen innan filmen, och blev överraskad av moment i handlingen som man kanske annars hade känt till innan man såg den. Storymässigt är jag inte helt säker på varför den är så prisad, men skådespelarprestationerna är bra och sällan har man sett en film där bilscenerna känns så naturliga.

The Northman2022-05-07
Fenomenalt hantverk av duktige Robert Eggers som är en nästan två och en halv timme lång njutning av en episk, isländsk vikingasagan. Fotot är briljant, och Alexander Skarsgård imponerar verkligen som isländsk viking. Härligt brutal, och filmen är konstant otroligt vacker att titta på. Har inte sett någon Eggers-film tidigare, men blir nu mycket nyfiken på hans tidigare Alster The Vvitch samt The Lighthouse. Jag uppskattar dessutom historiearbetet och autenticiteten, och hur noga den följer den isländska mytoligin. Knatteleikr ser ut som en intressant sport och matchscenerna är minst sagt intensiva.

Asteroid Hunters2022-04-26
Intressant dokumentär om asteroider och hur de tidigare har påverkat planeten. Intressanta datoranimationer som visar deras storlek i jämförelse med olika landmärken ute i världen. Filmen hade gärna fått gå in ännu mer på djupet kring dessa jättestenar, men tyvärr räcker inte den 40 minuter långa speltiden för det.

The Map of Tiny Perfect Things2022-04-26
Känns som att man försäker förminska att det är en efterapning av Groundhog Day (Måndag hela veckan) genom att konstant referera till just Groundhog Day. Kyle Allen och Kathryn Newton är OK tillsammans, men i slutändan känns det som att man inte gjorde så mycket mer med denna story som redan gjordes mycket bättre med Bill Murray. Gillar dock småstaden i Alabama de är i. Charmig.

Footloose2022-04-19
Bacon är bra, och dansscenerna är fenomenala. Historien har mycket potential, och man visar upp en fit Utah-miljö. Kul med en ung Chris Penn och en ung Sarah Jessica Parker som man knappt kände igen. Dock är historien runtomkring själva dansandet högst medioker, och de dansscener som väl finns i filmen är överraskande få.

Bläckfisken och jag2022-04-19
Kanske inte riktigt värd alla de hyllningar den fått, men ändå en fin skildring av en bläckfisks liv i havet. Imponerande hantverk där man lyckats fånga nästan alla bläckfiskens stora livsögonblick. Reagerade på berättarröstens tonläge till en början men vande mig till slut.

Cry-Baby2022-04-19
Charmigt med en ung Johnny Depp och filmen har potential men är i slutändan lite för mycket för att nå upp till ett godkänt betyg. En hel del scener och karaktärer är helt enkelt vidriga (kanske man inte ska överraskas över då det är John Waters som ligger bakom filmen) och storyn är minst sagt banal. Trots det finns det ändå ett par fina musiknummer. Synd att Depp själv inte sjunger utan har en stand-in.

Nocturnal Animals2022-04-19
Definitivt en hel del David Lynch-vibbar från denna film med en imponerande skådespelarensemble - Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Michael Shannon, Isla Fisher, Aaron Taylor-Johnson, Armie Hammer, m.fl där framför allt Gyllenhaal, Shannon, och Taylor-Johnson briljerar. Fotot är magnifikt och historien minst sagt intensiv. Ser gärna att Tom Ford producerar fler alster inom filmvärlden.

Jag är Zlatan2022-04-05
Helt klart underhållande film som dock nog hade behövt en längre speltid för att kunna ge hela historien mer rättvisa. Får inte riktigt Zlatan-vibbar av den yngre versionen av honom som spontant inte känns som någon större idrottstalang. Jag har bra koll på Zlatan och har läst boken, men har man inte det så upplevs filmen nog som rätt förvirrande. Den förklarar inte hur Zlatan hamnade i Ajax och man målar upp tiden där som ett fiasko tills han gör ett spektakulärt dribblingsmål mot NAC Breda (!). De talar även om Tony Flygare, Mino Raiola, Luciano Moggi, Roland Andersson, m.fl., men har man inte koll på dessa så är det nog betydligt svårare att hänga med i filmen. Att filmen fokuserar på Zlatan som ungtupp i MFF och sedan på övergången från just Ajax till Juventus känns lite märkligt. Varför ingenting om Zlatans a-lagsspel i MFF? Oavsett är filmen sevärd. Zlatans pappa briljerar och likaså den lite äldre Zlatan-versionen som är duktig på fotboll och lik Z.

The Batman2022-03-29
Bra och mörk Batman där Robert Pattinson helt klart för en intressant tolkning av Bruce Wayne/Läderlappen. Gotham City har byggts upp på ett läckert sätt och det är några riktigt fina scener där Batman glider runt i stan till tonerna av Nirvana. Kul att de gjorde denna till en klassisk noir, men det som drar ner betyget lite är den ganska ointressanta romansen med Catwoman och den lite onödigt långa speltiden. Överlag är det dock en stark Batman-version som är minst lika bra som Nolan-trilogin. Colin Farrell var för övrigt helt omöjlig att känna igen. Hade ingen aning om att det var han förrän efteråt. Imponerande.

Finding Neverland2022-03-29
Intressant bakgrundshistoria som dock inte verkar helt sanningsenligt uppvisad i denna film. Depp briljerar med sin skotska accent och även barnskådisarna imponerar. Ganska långsamt berättad men med fin bakgrundsmusik.

Pitch Perfect2022-03-29
Minns denna som populär runt 2012 men har inte haft tillfället att se den förrän tio år senarew. Rätt rolig och innehåller en hel del ganska bra musikinslag. Får en att minnas forna collegedagar med grupper och klubbar, och utöver det är Kendrick, Wilson, och Astin bra i sina roller. Osäker dock om det är värt att spana in uppföljarna.

Daddy's Home 22022-03-15
Definitivt sämre än originalet, vilken redan knappast var någon höjdare. Få skämt går hem, och Will Ferrell spelar en överdriven version av sig själv när han är som jobbigast. Mel Gibson undrar nog vad han gör i denna filmproduktion.

Down with Love2022-03-15
Ska tydligen vara en lyckosam parodi på amerikanska komedier från 1950-talet, men om man inte är bekant med dessa 50-talskomedier kan det vara svårt att förstå vad som pågår. Historien är märklig, och likaså karaktärerna och hur de beter sig. Romansen mellan Zellweger och McGregor känns helt klart svår att relatera till.

House of Gucci2022-03-15
Mer underhållande än jag hade väntat mig, och filmen känns kortare än dess speltid pga de fascinerande karaktärerna och den intressanta historien. Gaga, Driver, och Pacino briljerar i sina roller, medan Jared Leto är svår att känna igen i en rollfigur som är rolig men nästan känns hämtad från en annan film. Viss kritik ska filmens otydlighet ha, den hoppar både i tid och rum utan att man riktigt ges en chans att förstå det. Plötsligt är året 1996, och man vet inte om de befinner sig i New York eller Milano eller någon annanstans. Hur som helst är det helt klart en underhållande film om ett familjeöde jag inte var bekant med sen tidigare.

Dinner for Schmucks2022-03-07
Faktiskt rätt plågsam film med få roliga inslag. Detta är Steve Carell när han är som absolut sämst - överdrivet korkad och helt utan sympatiska drag. Trist att man inte kan producera något bättre när det ändå finns ett par rätt talangfulla namn inblandade. Man undrar ju hur den franska versionen står sig i jämförelse.

Nightmare Alley2022-02-10
Definitivt lite lång för sitt eget bästa, men stundtals är det riktigt fina typiska Guillermo Del Toro-miljöer i hög klass. Bradley Cooper är hyfsad och slutet är fint poetiskt. Hade gärna sett mer av bland annat Toni Collette, Willem Dafoe, och Ron Perlman. Många fina skådisar som tyvärr inte får så mycket att glänsa med. Även Tim Blake Nelson skymtar förbi nånstans.

Dazed and Confused2022-02-08
Såg den två gånger i rad på en flygning mellan Austin, Texas och Stockholm. Det säger det mesta. Fenomenal film med härliga karaktärer och suverän musik.

Taken 32022-02-02
Första Taken är hyfsad, men efter det har det bara blivit sämre och sämre. Hela historien är fylld med plotholes, och den hypersnabba klippningen blir jobbig i längden. Det finns ingen logik i varför Liam Neesons rollfigur inte skulle samarbeta med polisen från första början. Visst finns det ett visst underhållningsvärde i filmen, men storyn är så obegripligt dum att filmen blir svår att ta på allvar.

Spider-Man: No Way Home2022-02-02
Har fortsatt svårt för Marvel-filmerna, trots att de verkar höjas till skyarna över allt annars. Denna har enorma IMDb- och Rotten Tomatoes-betyg, men jag tycker inte att den är särskilt mycket bättre än föregångarna med Tom Holland. Jag skulle dessutom hävda att Sam Raimis versioner är betydligt mer underhållande. Denna har en lovande början, men mittentimmarna (filmen känns för övrigt alldeles för lång för sitt eget bästa) är en ordentlig transportsträcka. Den som är intressantast i filmen är Doctor Strange, medan man inte riktigt får ut 100% av övriga rollfigurer. Filmen är dessutom överdrivet sentimental, och Peter Parkers highschool-kompisar är alldeles för svaga och ointressanta. En del häftiga actionscener, men det räcker inte så långt i slutändan.

Min brors flickvän2022-02-02
Carell spelar sin vanliga lite bortkomna roll i en komedi som har ett par roliga inslag och ett ganska bra soundtrack. I slutändan är dock detta lite av en lättbortglömd bagatell.

Nacka - Myten och människan2022-01-21
Intressant skildring av ett i slutändan mycket tragiskt livsöde. Det är märkligt hur man kan gå från en av världens främsta fotbollsspelare med miljoner på bankkontot till helt utblottad och till utseendet av en 60+:are när man bara är i 40-årsåldern. Intressanta intervjuer med de som stod Nacka nära.

The Father2022-01-21
Anthony Hopkins briljerar i en film där man aldrig riktigt vet vad man kan tro är äkta eller inte. Den är dock tung att se och man skräms lite av att bli gammal och dement. Välgjord film med få skådisar och få utspelningsplatser. Det märks att det från början är en teaterpjäs.

Nästa sida »