Alla kommentarer avAndreas_

Ghost Rider: Spirit of Vengeance2021-11-27
Fruktansvärt dålig film, värre än den första Ghost Rider filmen som åtminstone försökte vara lite såsom serietidningen, detta skit pissar på hela konceptet och serietidningen och karaktären, kan vara bland det värsta och sämsta i filmväg som jag någonsin sett och då ska jag tillägga att jag tycker väldigt mycket om serietidningsfilmer och Marvel/Disney öser ut ett par sevärd eller riktigt bra per år nuförtiden, när dessa filmer om Ghost Rider kom ut så hade tyvärr inte Marvel/Disney rättigheterna till karaktären längre och då gjorde detta skräpiga filmbolag två oerhört dåliga filmer om anti-hjälten Ghost Rider, nu när Marvel/Disney äger rättigheterna igen, så hoppas jag som ett gammalt fan av serietidningen på något välgjort och bra, kanske som serie på Disney+ eller ny film, kan inte bli sämre än detta skräp iallafall, Regissörerna (Ja det är två stycken) är samma par som gjorde sevärda Crank med Statham men även horribla Crank2 med Statham, så mestadels så gör dom rent skräp alltså och det är samma sak med del 2 i ghost rider sagan, där vi även får se Nic Cage göra en av sina sämsta roller någonsin, även han blandar och ger dessa dagar. Enda behållningen är väl Idris Elba men kan inte förstå hur han kunde tacka ja till denna skitfilm och inte heller den fenomenala Ciarán Hinds som bara gör kvalité, förutom här då förstås, nej detta är mycket sämre än första filmen som redan den var horribelt kass men detta är alltså sämre...undvik är mitt tips, vänta tills Marvel/Disney trollar fram något välgjort istället om den härliga karaktären Ghost Rider, mitt betyg blir en begraven och överkörd svag 1:a

Ghost Rider2021-11-23
Min favorit anti-hjälte får sig sin egen film, älskade serietidningen ghost rider som liten grabb och han är utan tvekan den coolaste karaktären i Marvels Universum, synd bara att filmen är riktigt dåligt gjord, visst är effekterna helt okej och en del riktigt tunga namn i rollerna såsom Nic Cage, Eva Mendes, Sam Elliot och självaste Peter Fonda men det räcker tyvärr inte när den kasse regissören till den kassa filmadaptionen av en annan Marvel hjälte nämligen Daredevil (med Ben Affleck) står bakom kameran, Mark Steven Johnson är så fel för denna film att man kan inte annat än att slå sig för pannan...det skulle ha varit en Guillermo Del Toro eller Sam Raimi eller James Wan eller någon liknande regissör för att detta skulle bli riktigt bra, men tyvärr...Columbia Pictures som då ägde rättigheterna till karaktären svamlar bort detta med hög precision, tack och lov så har nu Marvel fått tillbaka rättigheterna och jag kan nu bara drömma om att få se Ghost Rider göra entré i det stora universum som Disney ihop med Marvel byggt upp, kanske som en serie på Disney+ t.ex. Om man summerar hela eländet så kan jag inte annat säga att manuset är katastrofalt dåligt, regin är katastrofalt dålig, skådisarna utöver dom större namnen är katastrofalt dåliga och dialogerna är pinsamt dåliga, sen som ett gammalt fan av serietidningen så ärNicolas Cage helt fel i rollen johnny Blaze dessutom, dom få positiva bitarna är Peter Fonda som djävulen, fantastiska Sam Elliot som föregångaren Ghost Rider samt att produktionen av effekterna inte alls är så dumt och att den faktiskt är betydligt bättre än uppföljaren som kom några år senare, utöver det så är det total katastrof och ingen film man vill se fler än en halv gång och betyget blir en svag 1:a

Dead Silence2021-11-23
Horribelt kass film av den nya så kallade skräckmästaren James Wan som gjort en del riktigt bra filmer och en hel del ok skräckfilmer, men detta är absolut inte en av dom, efter att ha gett oss en riktig underskattad pärla i första Saw filmen så kommer sedan detta skräp med urusla skådisar, urfånig story och hur mycket obegripliga händelser som helst...men visst, skräckfilm ska väl tyvärr inte handla om intelligens för publiken som skräckfilmer riktar sig åt är ju korkade snorungar som inte förstår bättre och blir rädd av sin egen spegelbild, så intelligensen är som bortblåst här men tyvärr inte för mig tyvärr, för om så varit fallet så hade man kanske stått ut men detta är så dåligt skrivet och utfört att man blir mer skrämd av det än själva filmen, trots att det är James Wan själv som skrivit filmen...enda behållningen är att han gör extremt välputsade och snygga filmer och det är även denna, men så fort någon av dom kassa skådisarna öppnar käften så blir man ju bara irriterad...och inte är det läskigt heller men jag får faktiskt ge den cred till att den är bättre än första Annabelle filmen som kom ut 2014, trots det så blir det en mycket svag 1:a till detta skräp av film...detta är alltså 90 min som jag aldrig mer får tillbaka och det gör väldigt ont!

Gods of Egypt2021-11-21
finns bara ett ord för sånt här skräp och det är horribelt!! horribel story, horribel CGI, horribla skådespelarinsatser...ja det är horribelt i varje hörn och vrå faktiskt och regissören Alex Proyas borde skämmas med tanke på att det är faktiskt samma regissör som gjorde fantastiska The Crow, Dark City och den skapliga sci-fi rullen I,Robot med Will Smith...när man ser denna så kan man nästan tro att det är Uwe Boll som varit framme igen och lyckats få budget till ännu en värdelös film...detta är så dåligt att man måste vara mentalt handikappad för att gilla detta eller kanske 8år och inte förstå bättre...Alex Proyas har dock lyckats få med sig bra skådisar som dock inte gör några större grandiosa insatser utan ser mest uttråkade ut och måste ha fått feta checkar...för hur fan är det ens möjligt att bra skådisar som Gerad Butler, Chadwick Boseman och självaste Geoffrey Rush har tackat ja till detta skräp är bortom mitt förstånd...sen har vi då den mediokre tv skådisen Nikolaj Coster-Waldau från game of thrones med i en huvudroll men här är jag inte förvånad, för detta är väl bland det större som han har fått vara med i eller någonsin kommer att få vara med i...och nej, han gör ingen vidare insats han heller...så mitt tips är verkligen att undvika detta skräp till film och bespara dig själv tid för något annat, se hellre dom bättre filmerna clash of the titans om man är sugen på sådant här dravel, där är åtminstone skådisarna bra och effekterna snygga...detta skit är inte ens värt att se trailer på, betyget blir en överkörd och begraven svag 1:a, bland det sämsta som jag någonsin lyckats titta på i filmväg faktiskt...undvik!!

3002021-11-17
Zack Snyders visuella mästerverk för detta måste helt klart vara hans absolut snyggaste film han har gjort men dock inte den bästa. Denna är väldigt bra dock och det här är inte baserat på den sanna historien om Sparta och Kung Leonidas utan om Frank Millers egen tolkning av slaget i hans serietidning 300. Det är som sagt oerhört snyggt filmat, musiken är på topp och likaså skådespelarinsatserna men det är ändå lite för enkelt och banalt...detta är ingen ny braveheart eller gladiator...väldigt långt ifrån faktiskt men helt klart sevärd. Snygga strider likaså som verkligen pumpar igång adrenalinet och vi få se Gerard Butler göra sin bästa roll och även Fassbender i en mindre men viktig roll och även han gör en riktigt bra insats, ganska långt innan han slog igenom i Tarantinos Inglorious Basterds. Även Rodrigo Santoro gör en minnesvärd roll som Persiernas kung Xerxes. Såg den första gången på bio där den gjorde sig betydligt bättre än på en liten dator eller tv skärm och jag är inget fan av för mycket CGI blod som ser för orealistiskt ut men det kanske beror på att det ska se ut som en serietidning som filmen är baserad på. Gillar man filmer med muskulösa hjältar som slåss som gudar på slagfältet med bra skådespelare så ska man definitivt kolla in denna, kom även en mycket sämre uppföljare härom året. Betyget blir en stark 4:a och det är mycket pga av det visuella och skådespelarinsatserna som höjer filmen över medel.

Chaos2021-11-17
B-films regissör försöker sig på att göra något storslaget och extraordinärt och misslyckas totalt såklart, det är en story som hade kunnat bli något intressant då det är lite twist n turns och saker som man inte riktigt ser komma, det är väl det enda som räddar denna film från att bli totalt sågad, för även om Statham och Snipes är bra actionskådisar så har dom inte mycket att jobba med här och just denna film hade kunnat ha vilka skådisar som helst och varit exakt samma film, Statham och Snipes hade lämpat sig bättre för någon högoktanisk action med mycket pang pang och kampsport...här är det bara en mer kriminaldramatisk historia och allting känns riktigt B...allt från effekter till skådespeleri (utöver Statham och Snipes förstås) och framförallt med en horribel Ryan Phillipe...hur är det ens möjligt att han får roller och framförallt i något som marknadsförs som en häftig action...nej det är inte konstigt att denna film åkte direkt till DVD hyllan och blev begraven där, för någon bio kvalitet är det verkligen inte...undvik är mitt tips, åtminstone om man är ute efter vad man tror kommer bli en härlig actionfest, för detta är så långt ifrån action man kan komma, men är man sugen på ett kriminaldrama eller en "inside man light" version, så kan man ju ta sig tid att kika in denna, betyget blir en medel 2:a

Passagerare 572021-11-15
Nja...ingen höjdare idag 2021...när filmen kom ut 1992 så var man en grabb i ungdomens år och tyckte såklart att detta var en skitcool film...idag med ett mer vuxet tänk så ser man filmen med helt andra ögon och det är absolut inte så bra som jag vill komma ihåg, finns dock vissa delar som håller än idag och det är väl skådespeleriet av Wesley Snipes som är en riktigt bra skådis och framförallt en bra actionskådis och såna här lite cheesy actionrullar var ganska populära på 90 talet och detta var väl även Wesley Snipes debut in i actionvärlden och givetvis ville många actionfilmer vara den nya Die Hard på 90talet, men ingen kom ens nära, mycket pga taffliga manus och dåliga amatör regissörer...som t.ex här, Kevin Hooks är ingen bra regissör utan en tv-film/serie regissör som bäst och det syns verkligen här, mycket dåligt och amatörmässigt filmat så att inte ens actionscenerna är snyggt filmade och man kan väl typ kalla detta för en "Die Hard i luften" många idag kända skådisar i bi-roller som t.ex Bruce Payne, Tom Sizemore, Bruce Greenwood och Elizabeth Hurley. Bruce Payne sticker ut som en läskig skurk, han spelar riktigt bra som psykopat ut i fingerspetsarna, hade faktiskt kunna tänka mig denna film som en remake idag, kanske hade kunnat bli bra men denna film har inte åldrats väl och håller inte måttet idag tyvärr, betyget blir en stabil 2:a och det är mest tack vare Wesley Snipes skådespeleri och utstrålning som actionhjälte.

Will Hunting2021-11-15
Fantastisk helt enkelt, Gus van Sant bästa film utan tvekan, gillar starkt och alla gör sitt livs prestationer framför kameran, och den är absolut inte seg för fem öre, och inte ens för lång, dom som tycker det ska nog återgå till att slå igång lite hjärndöda filmer som Transformers eller Hunger Games. Enda som håller 5:an borta för min del, är att den inte riktigt lyckas beröra på toppen, utan är just under och skrapar, men en mycket stark 4:a som verkligen snuddar på 5:an. Kanske en ännu längre film med ännu djupare relationer och porträtt hade gett den en 5:a i min bok men tyvärr lyckats den inte riktigt nå fram men ändå fantastiskt skådespel av alla inblandade, Gus Van Sant får verkligen fram det bästa ur sina skådespelare, detta var ju även en debut för Matt Damon och Ben Affleck och dom gör det riktigt bra och dom skrev även filmen, bra bi-roller även av Stellan Skarsgård, Minnie Driver, Cole Hauser och lillbrorsan Casey Affleck men den som själ showen är ju helt klart Robin Williams som gör sitt livs bästa roll, väldigt bra film, rekommenderas starkt!!!

Pale Rider2021-11-12
Klassisk 80tals western av och med självaste legenden Clint Eastwood och även om han inte var någon mästerlig regissör på 80 talet som idag, så är detta en riktigt stabil western som han fått till och som vanligt är han alltid bra framför kameran. Filmen håller bra än, trots alla sina år på nacken och har faktiskt åldrats väl, kanske endast är effekterna på ljud och bild som inte håller riktigt så bra idag, annars är det spännande och välspelat och lite mystiskt filmen igenom, så om man gillar westerns och framförallt Clint Eastwood så ska man inte missa denna, en av hans bättre westernfilmer helt klart, gillade den mer när den kom ut på 80talet och gav den då högre betyg än idag men betyget blir ändå en riktigt stark 3:a

3:10 till Yuma2021-11-12
Väldigt bra western remake av en gammal klassiker från 50talet, har inte sett originalet och kan därför inte jämföra filmerna men denna moderna western var riktigt välgjord och välspelad med två av Hollywoods största och bästa skådisar, Christian Bale och Russell Crowe och dom lämnar verkligen ingen besviken här, sen har vi riktigt bra skådisar i mindre bi-roller såsom Gretchen Mol, Logan Lerman, Peter Fonda och även Ben Foster som själ hela showen och är bäst i filmen enligt mig som en riktigt ond och elak högra hand till den kriminella Russell Crowe. Regissören gör en både snygg och välgjord film och det är väl inte så märkligt med tanke på att det är James Mangold som regisserar och han är ju verkligen en av dom bättre regissörerna i Hollywood idag, däremot så tror jag att detta är hans första westernfilm men det är inget som märks, riktigt välgjorda skottstrider och välspelad dramatik. Vad jag vet om skillnaden mellan originalet och denna remake, är att det är mycket mer våld och action i denna än i originalet, jag såg inte det som något negativt, jag njöt dock av det suveräna skådespeleriet och vackra miljöer som genomsyrar hela filmen, gillar dock westerns ska tilläggas, men det måste man väl ändå göra om man väljer att ens slå igång en westernfilm? betyget blir en stabil 4:a

Double Team2021-11-09
Filmen som sänkte Van Dammes karriär och det är en riktigt kass rulle på många sätt och vis, efter denna så blev alla filmer direkt till DVD skräp hyllan för stackars Van Damme som ändå gjort innan denna en hel del hyggliga actionrullar på 80 och 90 talet, det är även tredje filmen som Van Damme samarbetar med en Hong Kong regissör, första var Hard Target som var riktigt bra då den kom ut av John Woo och sedan den helt ok filmen Maximum Risk av Ringo Lam och sedan denna sörja av Tsui Hark som inte har någon budget alls att jobba med, men han ska ha cred för att ha gjort riktigt coolt filmade actionscener men manusförfattarna som skrivit denna sörja borde skämmas. Detta var faktiskt en välgjord produktion från början och skulle heta The Colony och ha ett helt annat upplägg och manus, men efter många turer så blev det denna slutprodukt som då även fick heta fiaskonamnet Double Team istället, endast för att något korkat snille tyckte att Dennis Rodman i en roll skulle vara en bra idé, har nog aldrig skådat sämre försök till skådespel, Van Damme är en bra skådis även om han hamnat i ett fack och är bra även här, sen har vi den suveräna skådisen Mickey Rourke som skurken och han gör som vanligt en riktigt bra roll, utöver dessa, så är det bara riktigt kassa b-skådisar med, filmen osar verkligen B rakt igenom och betyget blir en riktigt svag 1:a

Buried2021-11-05
Stabil och bra spännande thriller med en makalöst bra Ryan Reynolds som enda skådespelaren i en väldigt klaustrofobisk miljö...handlar om en chaufför ute i öknen i Irak som blir fångad av terrorister och levande begravd för att få ut en saftig lösensumma, filmen utspelas rakt igenom i kistan hela tiden och man tänker hur kan detta vara bra eller spännande, men tack vare Reynolds skådespel, så fungerar det riktigt bra, han försöker lista ut vem som satt honom där, varför och hur han ska lyckas ta sig därifrån och har med sig en gammal mobil som han försöker använda sig av för att överleva, slutet gör filmen lite grann men har man en skräck för att bli levande begravd så kan denna film vara oerhört otäck kan jag tänka mig, personligen så tyckte jag dock att den var spännande och bättre än många andra liknande filmer som t.ex 127timmar, Locke, Devil eller Phone Booth för att nämna några, men tyvärr är det en film att se endast en gång då man inte vet vad som ska hända, när man ser om den som jag gjorde nu och kommer ihåg slutet så tar det tyvärr bort udden lite grann, men fortfarande bra och välspelad, så betyget vid en andra titt blir en mycket stark 3:a

Blodsband2021-10-31
Inte mycket att säga mer än att detta sög hårt, den har inte åldrats väl heller, kom i en tid på 90 talet då såna här thrillers var ganska vanliga och hade en egen genre nästan, det kom filmer som Basic Instinct, hands that rocks the cradle, single white female, pacific heights, fatal attraction osv osv, många bra och kom i rätt tid så att säga, denna kom ut i slutet på 90 talet då detta kändes ganska mättat och idag känns det bara patetiskt dåligt och det är patetiskt dåligt utfört, inte ens Jessica Lange kan rädda denna sörja till film, patetiskt, fånigt, överdrivet deluxe och riktigt jäkla dåligt från regi till manus, skrattretande underhållning kanske man kan kalla det, men visst...om man älskar denna gamla genre där en kvinna går galen och ska ta livet av allt och alla så visst, kör på...annars bör man nog undvika denna sörja till film och bespara sig tiden till något annat vettigt. Betyget blir en mycket svag 1:a

Dune2021-10-30
Väldigt bra sci-fi drama/action baserat på boken Dune som tydligen är oerhört bra, 1982 gjordes första filmen baserad på boken/böckerna av David Lynch och den såg jag aldrig och kan inte jämföra, har heller inte läst boken/böckerna så kan inte jämföra där heller, utan för mig blir detta något helt nytt och eget trots att jag vet vad källan är, har ju även gjorts gamla dataspel på denna häftiga sci-fi historia om tre stora klaner som krigar mot varandra om något som är oerhört viktigt 8000 år i framtiden som kallas "Spice". Nu har vi här en nyversion och vad jag läst och hört så är denna film mer av en omgjord nyversion av David Lynch film från 80 talet mer än baserat på boken/böckerna, så tydligen är många som läst boken/böckerna väldigt besvikna men det var inte jag, Denis Villeneuve har gjort en oerhört vacker och välgjord sci-fi drama/action film som är riktigt storslagen och snygg, detta är dock endast del 1, så hur det slutar får vi som inte läst böckerna eller sett David Lynch film vänta ett tag till på, blir väl om jag förstått det hela rätt minst en film till. Detta spektakel ska upplevas på bio utan tvekan, för att få den rätt känslan med både dom mäktiga scenerna samt det makalösa ljudet och såklart den magnifika Hans Zimmers fantastiska musik. Det är stort, det är mäktigt, det är snyggt, det är välspelat, det är spännande och det är helt klart underhållande, var besviken på Denis Villeneuve fortsättning av Blade Runner men här får han till det tycker jag, kanske för att jag inte har något att jämföra med. Många bra skådisar i många olika roller, mindre som större, Rebecca Ferguson, Josh Brolin, Oscar Isaac, Zendaya, Jason Momoa, Dave Bautista, Javier Bardem, Stellan Skarsgård, Charlotte Rampling är alla helt suveräna, tyvärr har några av dessa väldigt små roller och nya stjärnskottet Timothée Chalamet som huvudpersonen är suverän och han ska man nog hålla ett öga på för framtida projekt. Min personliga åsikt är att detta är en liten blandning av Game of Thrones och Star Wars och det fungerar riktigt bra, hade kanske kunnat önska lite mer fart och fläkt och lite mer uppbyggnad av klanerna så att man verkligen fick känslan av vilka som är dom svaga och vilka som verkligen är dom mäktiga och givetvis är det alltid svårt att sätta ett betyg innan storyn är över, hade även kunnat önska att det varit en högre åldersgräns och varit mer vuxen så hade nog mycket av det som händer fått ett mer häftigt chockvärde och förhöjt betyget ytterligare, lite som game of thrones hade, men det är en väldigt bra början trots dessa brister och betyget för del 1 blir en mycket stark 4:a

Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn2021-10-24
Horribelt kass, av en horribelt dålig regissör som t.o.m lyckas göra bra skådisar som Margot Robbie, Rosie Perez, Mary Elizabeth Winstead och Ewan McGregor dåliga och ointressanta, deras karaktärer är ju bara patetiskt dåligt skrivna, manuset är patetiskt dåligt och trots massa action så håller man på att somna var femte minut...riktigt kass rulle och definitivt den sämsta DC rullen ihop med första Suicide Squad filmen men denna tar nog första platsen som den absolut sämsta DC rullen hittills faktiskt...överkörd och begravd svag 1:a blir betyget för detta skräp, mitt tips är att undvika till varje pris och bespara er tiden till något roligare eller en bättre film, detta är inte ens värt att slösa tid på om man så kan få se den gratis...toppklass av skräp och Ewan McGregor gör nog sin sämsta och mest patetiska roll någonsin som "the bad guy"...undvik!!!

Fun with Dick and Jane2021-10-24
En av Jim Carreys bättre filmer faktiskt, han håller sig ganska lugn och sansad och spelar inte över så där clownigt groteskt som i så många andra av hans filmer, han spårar väl bara ut en enda gång och det kan man leva med, så detta blir faktiskt en ganska rolig film för att vara en Jim Carrey komedi, baserad på en riktig händelse dessutom och även en nyinspelning på en klassiker från 70 talet som jag dock inte har sett och kan inte jämföra vilken som är bäst men antagligen är den riktiga filmen bättre fast denna nyinspelning har ett gäng roliga scener och är väldigt underhållande hela vägen, många bra skådisar som är med dessutom, Tea Leoni, Alec Baldwin och Richard Jenkins är alla bra i sina bi-roller. Betyget blir en stabil 3:a

The Italian Job2021-10-16
Helt okej kupp-action rulle som inte riktigt är en remake av gamla goda filmen från 70 talet med Michael Caine utan mer lite av en hyllning av filmen då det bara är vissa bitar som är som den gamla klassikern, men dom klassiska små hundkojan bilarna är med dock i en liten ny modern tappning. Det är lite av en Oceans 11 blandat med gone in 60 seconds av den gamle action regissören F. Gary Gray med många bra skådisar med, i huvudrollen och ledaren av gänget är Mark Wahlberg som alltid är bra och underhållande, med sig har han Charlize Theron, Jason Statham och Mos Def bland annat, även Donald Sutherland är med på ett litet hörn i en mindre roll och som vanligt är suverän, kul att se Statham göra något annat än att sparka loss i renodlad action för han har ju faktiskt bra skådespelarkunskaper och självaste skurken spelas av duktige Edward Norton som också alltid är bra framför kameran även om han här gör en lite mer platt roll och inte får agera ut alltför mycket kanske. Filmen är som sagt helt okej än idag efter att kommit ut för cirka 18 år sedan, så betyget idag blir en stark 3:a för stabil underhållning.

Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings2021-10-16
Marvel och Disneys senaste tillskott i MCU världen som dom skapat ihop under många år nu, karaktären Shang-Chi gör inträde och ett nytt fräsch bidrag till hela konceptet, Netflix hade sin Iron-fist som är en liknande karaktär som jag dock finner väldigt mycket intressant i Marvels värld men tyvärr förvaltade inte Netflix karaktären alls och jag hoppas snart på en nystart producerad av Marvel och Kevin Feige själva, Shang-Chi då, är det bra? sådär skulle jag vilja säga, småbarn älskar säkert detta, personligen som vuxen och en gammal fantast av serietidningarna så blir det inte mer än helt okej, visuellt är det fantastiskt, skådisarna är bra och fighterna är spektakulära men storyn är lite sisådär men det kanske blir bättre med en film till, humorn är tyvärr inget vidare heller, så betyget blir satt efter hur snyggt och välgjort allting är, mer underhållande än black panther, black widow och senaste ant-man and wasp iallafall, men något glädjepiller som någon nedanför skrev kan jag inte hålla med om, lite roligt var det åtminstone att dom fixade till sitt misstag med Mandarin från Iron man 3 och såklart så ska man inte missa scenerna efter eftertexterna som binder ihop denna med övriga MCU världen, betyget blir en stabil 3:a

Rovdjuret 22021-10-14
Stabil uppföljare till den storslagna Rovdjuret med Arnie i huvudrollen och tyvärr blir det inte lika bra utan en Arnie som återkommer utan dessutom blir ersatt av Danny "döligt vapen" Glover, som dock överraskar i huvudrollen, han är en bra skådis helt klart men tyvärr så borde det ha varit någon mycket tuffare i huvudrollen för att ta sig an en 2 meter lång Predator, nu blev det inte så och han blir uppbackad av bland annat Bill Paxton och Ruben Blades, även tuffe Gary Busey dyker upp och gör en minnesvärd liten roll men helt klart så hade t.ex en Dolph Lundgren eller Stallone gjort en stor skillnad för filmen. Filmen i sig är den näst bästa Predator filmen av alla som kommit ut genom åren och är en ren uppföljare till första filmen, övriga Predator filmer är helt fristående. Filmen i sig är väl regisserad av Stephen Hopkins som gjorde en del bra filmer på 90 talet och lyckas få till det bra när den mystiska gröna djungeln byts ut mot självaste Los Angeles och stadsdjungeln, filmen utspelar sig 1997 och ska föreställa 10 år efter att första filmen med Arnie ägde rum, bättre effekter helt klart och en klart coolare arsenal att tillgå än i första filmen men ändå lyckas den inte nå upp till spänningen och mystiken som fanns i första filmen och det blir mer renodlad action, det är en helt okej uppföljare och självklart bör man se denna om man gillar första filmen, för den håller faktiskt rätt bra kvalitet för att vara så gammal som den är, övriga Predator filmer kan man skippa helt faktiskt, speciellt den senaste som kom ut för nåt år sedan. Betyget för denna stabila uppföljare blir en svag 3:a

Rovdjuret2021-10-13
Bra Sci-fi action rysare med självaste 80tals action guden Arnie, filmad i en riktig djungel i central Amerika och det är snygga djungelmiljöer utan tvekan, John McTiernan har regisserat och han är helt rätt för denna film, riktigt bra action regissör, älskade såklart denna som liten grabb men blev då livrädd för "rovdjuret" när jag såg den för maskeringen är klockren och när ett gäng hårda tuffa kommandosoldater springer ut i djupaste djungeln och stöter på en Predator som kan beskrivas som en utomjordisk jägare så kan det ju inte gå fel och det gör det inte heller, filmen håller riktigt bra än idag och Arnie var i toppklass i både fysik och skådespeleri men tyvärr har inte effekterna åldrats särskilt bra, när den kom så var det såklart toppklass men idag är det nästan skrattretande dåligt men det är fortfarande en sån där härlig nostalgisk 80tals action som inte görs idag längre och inte heller lyckas dom göra en bra Predator film heller, det kom en uppföljare till denna som också är bra men den lyckas inte riktigt återskapa spänningen som denna första film ger, hade gärna sett en nygjord Predator film med Arnie i samma roll och i en djungel men med bättre effekter, men det lär väl aldrig hända säkert, många coola 80 tals skådisar är med som t.ex Carl Weathers men tyvärr har senaste Predator filmerna inte innehållit samma testosteron stimma coola action spänning så detta är och förblir nog den enda riktigt bra Predator filmen och utan tvekan den bästa rollen Arnie gjort utöver T2, rekommenderar denna om man inte sett den, för den är faktiskt fortfarande bra och underhållande trots effekterna, betyget blir en mycket stark 3:a idag.

Commando2021-10-12
Jäkligt härlig och cheesey gammal klassisk 80 tals action som man älskade som liten grabb med en vältrimmad och övertänd Arnie på bärsärkargång och såna här härliga gamla actionfilmer görs inte längre tyvärr så man kan egentligen bara se och njuta om man kommer över dessa godingar igen, men ska man rent krasst sätta betyg efter hjärnan och inte bara hjärtat så blir helt okej och med tanke på att det var 36 år sedan denna film kom ut så håller den förvånansvärt bra med en del brister här och var men det kan man köpa av nostalgiska skäl, saknar typen av gammal god hederlig kötta på action med riktiga actionhjältar i högform, Stallone försöker hålla liv i dessa klassiker med sina nya The Expendables filmer och jag beundrar verkligen försöken även om dom inte kan mäta sig med dom riktiga klassikerna som t.ex Commando. Betyget för denna gamla klassiker blir ändå en medel 3:a

Cassandra's Dream2021-10-11
Woody Allen goes Thriller british style och visst är det helt okej, inget mästerverk men bra, detta är en film man bara ska se en gång och inte veta utgången för det gör filmen mycket bättre, här ser jag om den och det drog tyvärr ner betyget en aning om man både vet vad som ska hända och upptäcka mer detaljer om karaktärerna än första gången, då man var så fängslad vid vad som skulle komma, men det är fortfarande bra och välgjort av Woody Allen som alltid får ut det bästa av sina skådespelare och jag gillar mer Thriller Woody än romantiskt dravel Woody faktiskt. Skådisarna Colin Farell och Ewan McGregor är alltid bra men tyvärr spelar alltid Ewan McGregor lite av samma karaktär när det kommer till drama/thrillers, det känns aldrig som en annan karaktär än just Ewan McGregor även om han spelar bra. Sen har vi såklart Tom Wilkinson i en mindre men mycket viktig roll och han är alltid bra. Storyn är ganska enkel men spännande då man ser den första gången för man blir rätt snabbt och enkelt indragen i två bröders liv som ställs på sin spets av olika orsaker och där börjar linjen mellan moral och etik suddas ut sakta men säkert, då blod är tjockare än vatten och pengar alltid en viktig faktor i våra liv men vid en andra titt och då man har hela storyn utstakad så finns ju egentligen bara skådespeleriet och miljöerna kvar att begrunda och därför blir nu betyget en mycket stark 3:a och 4:an är nära

Vägen2021-10-03
Helt okej film efter en bok av samma författare till No country for old men och tyvärr har jag inte läst boken The Road, så kan inte jämföra direkt men filmen är helt okej för mig som inte har läst boken, många bra skådespelare i post apokalyptisk framtid, lite Mad Max men med drama istället för action, Viggo Mortensen är som alltid fantastisk i huvudrollen, hans son spelad av Kodi Smit-McPhee gör det riktigt bra också men tyvärr är hans karaktär helt fel skriven, för han föds in i denna katastrof och känner inte till den gamla goda fina världen, därför borde han mycket lättare kunna anpassa sig till den istället för att behöva kämpa för att förstå allting, sen finns det vissa små scener och detaljer här och var som jag inte kan köpa pga det inte är realistiskt utefter hur världen och vardagen ser ut i filmen, men det blir som sagt ändå helt okej, boken är säkerligen bättre och mycket mörkare men kan inte säga säkert. Mini roller av Robert Duvall, Guy Pearce och Charlize Theron bland annat, som alla är jättebra det lilla dom är med, en del i tillbaka blickar, en del i nutid. Gillar man postapokalyptiska filmer eller ett stort fan av Viggo Mortensen så gillar man nog denna, annars är det säkert för mörkt och dystert för många, själv gillar jag både Viggo och genren men tyckte filmen hade för mycket brister i både logik och handling för att det ska bli ett bättre betyg, så betyget stannar på en stark 3:a för mig.

Bruce den allsmäktige2021-10-02
Helt okej Jim Carrey komedi och det säger en del, för ofta är hans filmer för överdrivna så att dom blir mest dåliga och fåniga istället för roliga, här balanseras det på gränsen och det är nog mycket tack vare bra skådisar i bi-rollerna som håller Carrey lite på mattan där det blandas lite allvar och en del humor i lagom dos, sen om man ska se moralen bakom storyn så kan man nog nästan hata denna film, då Carreys karaktär är extremt självisk med oändliga krafter, men det handlar ju även lite om förändring av en karaktär, från det sämre till det bättre, så konceptet är intressant, bi-roller av Morgan Freeman, Jennifer Aniston och Steve Carell för att nämna några sticker ut och gör det väldigt bra och höjer filmen ett snäpp, småroligt och charmigt och duger gott om man bara vill stänga av hjärnan lite och småskratta en stund, betyget blir en stark 3:a, mest tack vare många bra skådisar som lyfter filmen från en svag till en stark 3:a

Deep Impact2021-09-30
katastroffilm om en stor asteroid som är på väg mot jorden av Mimi Leder som fungerar att se i brist på annat och det är väl tyvärr så att en kvinna i regissörsstolen har svårt att göra mastodonta och spännande actionfyllda filmer, verkar iallafall så när man ser denna. Kom samma år som en annan film om en exakt likadan katastrof som heter Armageddon och var mycket mer actionfylld och spännande med mycket bättre skådespelare, detta är inte spännande för fem öre och det finns en hel del plot holes och man märker verkligen att varken regissören, producenten eller manusförfattaren har sökt upp viktig information från verkliga Nasa om en sådan här katastrof skulle inträffa, alltså tråkigt och mycket som görs är väldigt märkligt och overkligt, många okända halvdana skådisar är med och man får inte lära känna dom heller och därför bryr man sig inte om vad som händer eller om vem som dör eller överlever, vilket man verkligen gjorde med Armageddon med många bra skådisar som man fick investera tid i att lära känna. Enda två riktigt bra skådisar i denna film är Morgnan Freeman och Robert Duvall och inte ens dom gör någon superinsats här utan alltihop är väldigt mediokert, känns lite som en fattigare version av Armageddon, men det duger som sagt i brist på annat och om man kan stänga av hjärnan och bara följa med, annars är det lätt att man börjar störa sig på mångt och mycket. Kommer ihåg att jag tyckte att denna var mycket bättre då den kom ut men idag håller den absolut inte lika bra men som sagt, den duger i brist på annat och betyget landar på en svag 2:a

Doctor Sleep2021-09-28
Helt okej filmatisering av Stephen Kings uppföljare till hans gamla klassiker The Shining som var oerhört bra, denna uppföljare är intressant helt klart men långt ifrån lika bra som The Shining, man kan heller inte direkt kalla detta för en rysare utan mer en thriller med lite övernaturliga inslag och det blir inget mästerverk eller bottennapp för regissören Mike Flanagan. Ewan McGregor i huvudrollen som han gör riktigt bra, han spelar alltså den lille grabben från filmen The Shining som nu vuxit upp och har fortfarande sin kraft att kunna prata med spöken men det blir aldrig lika spännande som sjätte sinnet trots det. Sen har vi då svenska Rebecca Ferguson som bara verkar bli större och större i Hollywood vilket är kul och med all förtjänst då hon är en riktigt bra skådespelerska, här får hon dock spela en mer ondsint karaktär än vad man är van att se henne i, övriga mindre roller är mer eller mindre fyllda av okända skådisar som gör sina småroller bra, filmen är väldigt lång men jag tyckte inte att den kändes så lång då historien lyckades hålla mitt intresse hela vägen, så detta kan man nog ändå säga är en av dom bättre Stephen King filmatiseringarna även om man blir lite besviken då den inte alls lever upp till den gamla klassikern The Shining. Betyget blir ändå en stark 3:a

Matrix Revolutions2021-09-26
Helt okej avslutning på Matrix trilogin, sämsta filmen av alla tre men helt okej avslutning, mycket robotar och mycket krig och mycket mindre av att koppla upp sig och gå in i själva The Matrix, det fungerar såklart men en besvikelse när man sett två betydligt bättre filmer innan, samma skådisar med även här och alla är bra, Keanu är perfekt i huvudrollen som Neo och Carrie-Ann Moss och Laurence Fishburne är även dom fortsatt bra, Hugo Weaving är även han tillbaka som Agent Smith och gör det riktigt bra, manuset däremot är lite mindre bra, inte samma spänning längre när det blir mer Terminator än det som gjorde Matrix så bra, önskar att det inte borde ha blivit en trilogi utan att det hade stannat vid första filmen men nu blev det en trilogi, tvåan lite sämre och trean betydligt sämre men helt okej, betyget för sista Matrix filmen i trilogin blir en stabil 3:a

Matrix Reloaded2021-09-24
väldigt bra uppföljare till det fantastiska mästerverket The Matrix, bästa action/sci-fi rullen som någonsin gjorts och inte har blivit överträffad ännu. Tyvärr borde inte denna uppföljare ha gjorts för första filmen var så perfekt som ensam film, detta är mest utfyllnad om än snygg sådan men historien som fortsätter är inte lika intressant längre och actionscenerna är inte lika spännande och välgjorda som i första filmen men visst är dom fortfarande väldigt bra och mycket bättre än många andra actionfilmer och denna film har kanske en av om än inte den snyggaste och häftigaste biljaktsscenen någonsin filmad, den plus en del coola martial arts fightingscener gör att denna uppföljare ändå håller helt okej men tyvärr måste ju då även en 3:a göras som blir ännu sämre, så hade dom stannat vid första filmen eller gjort en riktig andra film utan att ens fundera på en tredje film så kanske denna blivit bättre. Dock så är det ändå väldigt fascinerande och väldigt välgjort och väldigt bra på många sätt, Keanu Reeves är dock lite träaktig i rollen som Neo denna gång och tyvärr är inte hans karaktär lika intressant när han fått sina speciella krafter och när Hugo Weaving kommer tillbaka som agent smith så blir det mycket fighting, för denna gång kommer han i massor och det blir tillslut lite mättande och man tappar lite av intresset men i sin helhet, väldigt bra action/sci-fi även denna gång, även Laurence Fishburne och Carrie-Ann Moss återvänder och är som vanligt väldigt bra, inget snack om den saken, så betyget för film nummer 2 i Matrix trilogin blir alltså inget nytt mästerverk utan väldigt bra och betyget stannar på en riktigt svag 4:a, 3:an är oerhört nära.

Matrix2021-09-23
Ett mästerverk inom både sci-fi och action, har aldrig sett en bättre kombination av dessa två som i the matrix, det är så fantastiskt välgjort allting, manus, effekter, actionscener, biljakter, spänning, skådespeleri och fighting scener...The Matrix krossar i allt och det som är mest imponerande förutom historien är att den just håller än idag 22 år efter att den kom ut, då var detta nyskapande, idag är det nästan den vardagen vi lever eller åtminstone inte långt ifrån, denna film var så långt före sin tid att det är skrämmande och det skulle inte förvåna mig om allt kommer sluta i något som denna film visar inom loppet av 50 år kanske. Keanu Reeves är helt rätt i huvudrollen och så bra, övriga bi-roller av Carrie-Ann Moss, Laurence Fishburne och Hugo Weaving för nämna några är helt suveräna även dom och effekterna är helt sjukt välgjorda, det är helt galet snyggt filmat allting, miljöerna är riktigt fräcka, allt är bara så välgjort och bra, finns inget att klaga på, detta är ett mästerverk och ingen action/sci-fi kommer knäcka The Matrix trots att den fick två lite mindre bra uppföljare, denna film hade klarat sig riktigt bra som en egen film och kanske den absolut bästa filmen under hela 90talet, mycket imponerad, rekommenderas starkt! Betyget blir en riktigt stark 5:a

The Dark Knight Rises2021-09-18
Medelmåttig avslutning på Nolans Batman trilogi och det är ett ganska lamt och tamt avslut, sämre än dom två tidigare filmerna och Christian Bale är fortfarande en kass Bruce Wayne och en ännu sämre Batman, han har fortfarande sällskap av mästerliga Caine, Freeman och Oldman i biroller, nya karaktärer och skådisar tillkommer, så som Tom Hardy, Joseph Gordon-Levitt, Anne Hathaway, Marion Cotillard och Ben Mendelsohn bland annat, Tom Hardy är det nya hotet och superskurken Bane och han gör sin roll bra, Anne Hathaway är Cat Woman och en intressant sådan även om hon inte är någon Michelle Pheiffer direkt, sen Joseph Gordon-Levitt som en ny supersnut som jobbar under Oldmans Gordon...alla som sagt bra i sina roller men manuset är tunt i denna, tar vid där The Dark Knight slutade men många scener är patetiskt dåliga och det är lite "plot holes galore" i hela filmen, sen så är det nog den mest tråkiga av alla tre Batman filmer av Nolan, inte imponerad alls och Nolan kan fortfarande inte filma actionscener, framförallt inte slagsmål scener även om dom är bättre än i Batman Begins så är det så patetiskt ibland, Christian Bale stelare än en linjal och scenerna har absolut ingen dynamik, riktigt kasst men filmen är i det stora hela helt okej och självklart måste man se den om man sett dom två andra i trilogin, betyget blir en stark 3:a

Nästa sida »