Alla kommentarer avAja_

Dancer in the Dark2012-01-10
Kan man ge en film lägre betyg när den framkallar så starka känslor?

The Tree of Life2012-01-08
Komplicerad film som förenklar

Straw Dogs2012-01-05
Å ena sidan en intressant film om förnuft kontra känsla, å andra sidan en (SPOILER VARNING) mycket besynnerlig våldtäktsscen. Rätt ut: vad fan vill Peckinpah säga med den!? Det som börjar som en obehaglig scen blir än mer obehagligt när våld och tvång verkar legitimeras som förföringsteknik!? Sett till filmens (som jag förstod den) övriga tematik om att visst våld är nödvändigt blir den scenen än mer klandervärd. En film som lämnar mig kluven.

Four Lions2011-11-29
En mycket bra idé blir "bara" en bra film. Någonstans på vägen tappas helheten bort. Håller dock med föregående som tror att det kan bli en framtida klassiker eftersom den säger en del om vår tid!

Apflickorna2011-09-19
För mig sa episoderna med Emmas lillasyster mer än den handling som filmen huvudsakligen kretsar kring. Emma är för uttryckslös för att jag ska bli klok på henne helt enkelt. Någon kanske säger att jag inte har förstått som inte har sett storheten i filmen, kanske är det så.

Ögat2011-07-31
Gillade upplägget med Samuel Frölers narcissistiska karaktär men filmen löper inte hela linan ut vad gäller kärleksresonemangen. Synd!

Linje 1 2 3 kapad2011-07-11
Totalt menlös amerikansk action.

En far2010-08-28
Starka skådespelarinsatser men lite för lågt tempo för att gripa tag. Att jag såg "Inception" med ett sanslöst högt tempo igår kan ha påverkat. Stark trea.

Blow2010-07-29
Otroligt långdragen film.

Lawrence av Arabien2010-07-11
Blir lite väl högtravande mot slutet för min del, inte minst pga Peter O'Toole. Filmen som helhet är storslagen och långdragen.

Gomorra2010-06-27
Väldigt trovärdig, obehaglig och stötande utan att vara våldsammare än andra maffia-filmer. En tragisk värld - undrar just om filmen visas på skolor i Neapel?

Amerikas farligaste man2010-06-06
Ämnet har en förmåga att göra dokumentärer och denna film är inget undantag. Otroligt intressant!

The Ghost Writer2010-04-26
Stämningen, miljöerna, hur handlingen utvecklas och en fantastisk slutscen. Stark fyra!

Inglourious Basterds2010-03-29
Är det bara Christoph Waltz som överglänser allt eller lär jag bara inte känna de andra karatärerna riktigt för att riktigt hänföras? En svag fyra!

Sebbe2010-03-13
Sebastian Hiort af Ornäs har en väldig utstrålning i en film som är avskalad tydlig och tung.

Duplicity2010-02-08
Paul Giamatti gör den sevärd. Synd bara att filmen inte fokuserar så mycket på honom.

Juno2010-01-10
Även om det var en mysig film så infriade den inte mina högt ställda förväntningar. Pojkvännen och pappan får för lite utrymme och jag kan inte skaka av mig en slags dold antiabort-idyll?

Avatar2009-12-28
Upplägget väldigt amerikanskt med den fd marinsoldaten, en outbildad ung kille med tribal-tatuering, som personen i händelsernas centrum. Att det blir en fyra beror mest på att det är en häftig upplevelse att se den på bio med 3D-glasögon.

Julie & Julia2009-11-08
Meryl Streeps Åh!:anden bidrar i hög grad till den höga mysfaktorn.

Videocracy2009-10-11
EN film som kan väcka till diskussion men man diskuterar inte så mycket utifrån filmen som från mer allmänna uppfattningar hade sedan tidigare. Ett försummat tillfälle. Så fort Gandini har tillfälle att ställa frågan varför så övergår det i en ny personskildring.

Carmen Meets Borat2009-09-13
Känns inte som den har något speciellt att säga förutom att de blev lurade ännu en gång. En varför-man-ska-gå-i-skolan-film.

Efter bröllopet2009-09-13
Dragit mig lite för att se den här filmen, har varit förberedd på att den skulle vara extremt stark och därför inte velat se den när jag inte varit på humör. Nu är det gjort i alla fall och den lever upp till förväntningarna. Karaktärer som man till en början tror sig ha lärt känna, visar verkligen hur levande film kan bli.

I fiendens närhet2009-09-12
Måste som så många andra berömma fotot. Fint ljus och svindlande landskap i en sevärd krigsfilm som likt föregångare om samma krig tar upp ämnet terror och vilka som nyttjar den.

Miraklet med Henry Poole2009-08-23
Bra hantverk men när jag ser den får jag hela tiden känslan av att filmen är sponsrad av kollekt från amerikanska kyrkor. Den känslan stör mig och sänker betyget.

Bedragaren2009-08-09
Tycker att den slutar på ett ganska frustrerande sätt. Annars det ett väldigt intressant ämne.

A Time Comes: The Story of the Kingsnorth Six2009-06-05
Filmen finns att se eller beställa här: http://www.greenpeace.org.uk/atimecomes-video

Gattaca2009-04-07
Idén med ett kontrollsamhälle som sorterar alla människor från födseln är bra och genomförandet är stiligt och i lagom tempo. Känns kanske lite stereotypt med mkt "the american dream" i en dystopi men det fungerar i stort. En stark trea!

Children of Men2009-04-07
En film med en intressant handling men som inte riktigt lyckas genomföra den. Karaktärerna kommer bara upp och även om man får reda på deras bakgrund så Känns vilket för övrigt kan sägas om det nedgångna London. Lite mer bakgrund hade varit tacksamt. Men i det stora hela är det ändå en intressant och sevärd film.

Skåpvagnen2009-04-06
Om filmen vill handla om pengar kontra vänskap så lyckas den inte engagera där, men inte i någon annan fråga heller tyvärr. Några roliga skämt är allt.

Taken2009-03-22
En thriller gjord på gammalt gott pang-pang-manér. Sen kan man tycka vad man vill om moraliska aspekter etc, men en riktig röjarrulle är det i alla fall!

Nästa sida »