3.3

Zulu

Om 100 brittiska soldater som 1876 vid Rorke's Drift stod emot 4000 av Zulunationens bästa krigare.

Originaltitel Zulu
Regissör Cy Endfield
Manus Cy Endfield, John Prebble
Genre Drama, Action, Äventyr, Krig, 60-tal
Skådespelare Michael Caine, Jack Hawkins, Ulla Jacobsson, James Booth, Stanley Baker, Nigel Green, Chief Mangosuthu Buthelezi, Gert Van den Bergh, Richard Burton (röst), Joe Powell, Ivor Emmanuel, Dickie Owen, Paul Daneman, Glynn Edwards, Neil McCarthy, David Kernan

quelnightmare
2021-06-02
Amerikaner kommer ihåg Alamo, och britterna minns Rorkes Drift, en sydafrikansk utpost där 120 walisiska soldater kämpade ett fältslag mot 4000 zulu-krigare 1879.
2019-03-11
Jag saknar helt politisk kontext för kriget vilket känns väldigt konstigt. Filmen problematiserar inte imperialismen öht vilket minst sagt känns lite osmakligt, och tillsammans med att man inte alls visar hur britterna begravde levande skadade Zulu-soldater osv efter striden så blir det en film som jag har svårt att ta till mig. Sen är själva striderna och dödscenerna föråldrade och ser minst sagt krystade och dåliga ut för det mesta. Det hela känns väldigt konstlat och striderna känns inte det minsta trovärdiga, även om vissa delar är väldigt snyggt gjorda så blir helheten det aldrig. Jag får heller aldrig riktigt känsla för någon av karaktärerna vilket gör att jag aldrig blir engagerad. Filmen är ändå trevlig, charmig och välspelad på sitt sätt, så hade jag känt mig mer positivt inställd hade jag kunnat ha överseende med en del brister, men nu blir det bara en ganska slät tvåa.
DukeIgthorn
2018-10-03
Peter Jackson har angett denna film som inspiration till slaget vid Helm's deep. Roligt att känna igen vissa scener och idéer är härifrån.
RichardEk
2013-07-09
Tråkig och pompös film även bedömd inom genren 'gammeldags äventyrsfilm' som inte bärs upp ens av karismatiska skådespelare som Michael Caine och Jack Hawkins.
origC-J
2013-03-27
Ny kommentar efter omtitt: Riktigt bra matinéfilm, som helt uppenbart glorifierar de brittiska imperiet, och dess soldater. De vita soldaterna står givetvis i centrum, men filmen ger ändå en respektfull bild av zulukrigarna. (Sen dör ju alldeles för många av dem, men det är ju inte den enda ändringen man gjort kontra verkligheten.) Skönaste karaktären: sergeant "no one told you to stop working" Bourne. Och vilka sköna mustascher...
Murvel48
2013-02-18
Dom kunde verkligen göra film på 60-talet.
hcborg
2012-08-06
Klassisk mastodontfilm med en klassisk Michael Caine.
Jonas77
2012-03-23
Stark fyra. Spännande film om krig i Afrika mellan Zulukrigare och britter.
Grillo
2011-06-05
Bra, men kan inte låta bli att störa mig på den lama humorn här och där, som verkligen inte passar in. Buskis och krig är ingen bra kombination. Dessutom förstås väldigt kolonial. Sedan märker man hur bortskämd man blivit av slag i moderna filmer. Här är det uppenbart att folk missar när de hugger med bajonetter, medan man förstås numera kan sköta det med cgi. Man kan dock inte annat än uppskatta skalan, många statister är det...
origC-J
2010-08-30
För det första måste detta vara en av filmhistoriens bästa titlar. Enkel, men effektiv. Vad gäller filmen måste jag säga att jag gillar den, även om den tar ett något störande kolonialistiskt perspektiv och inte riktigt följer verkligheten. Men en svag fyra är den värd. Angående zulu-taktiken var den faktiskt förödande effektiv, zulukungarna styrde över en stor del av södra Afrika tack vare den, och man kan ju t.ex. se storleken på arméerna de kunde leda i fält. Skillnaden i krigen mot britterna var ju att de senare låg ett antal hundra år längre fram ifråga om vapenteknologi, och därför kunde vinna (om än med viss möda).