3.8

Zatoichi 1: The Tale of Zatoichi

En gammal, blind massör vid namn Ichi, är utomordentligt duktig på att hantera svärd. Han besöker en by och stannar hos en smågangster som är i full fart med att starta krig mot sin rival. Ichi, får mot betalning erbjudandet att strida för deras sida, och accepterar något motvilligt. saker och ting kommer dock ändra hans uppfattning i kriget, på den rivaliserande sidan strider en mycket duktig och hedervärd svärdsman som Ichi kommit i kontakt med och även fattat tycke för. Men en strid mellan de bägge verkar oundviklig, och bara en kan gå levande ur den.

Originaltitel Zatôichi monogatari
Alternativ titel Zatoichi: The Life and Opinion of Masseur Ichi
Regissör Kenji Misumi
Manus Minoru Inuzuka
Genre 60-tal, Action, Äventyr, Drama
Skådespelare Shintarô Katsu, Masayo Banri, Ryuzo Shimada, Shigeru Amachi, Eijiro Yanagi

Skapad 2019-10-29 av niebaotan
Detta är en berättelse om en gammal blind massör vid namn Ichi, även utomordentligt duktig på att hantera svärd. Han besöker en by och stannar hos en smågangster som är i full fart med att st...   Läs mer »

Engravadlax
2014-07-12
Vad Tiptaka sade, saknar för övrigt precis denna vördnadsfulla atmosfär i senare jidaigeki, något som nutida filmskapare tyvärr inte verkar förstå någonting av. Filmen höll dock inte riktigt hög nog kvalité för min del, får se vad jag tycker om resten av den myriad Zatoichifilmer som har gjorts efter. (5/10)
Tiptaka
2013-04-05
Ser inget homoerotiskt i filmen, verkligen inte. Snarare den väldiga respekt som kan uppstå män emellan.
SID6581
2012-10-07
Denna är lite i en högre klass än andra samuraifilmer måste jag säga. Gillar även det homoerotiska inslaget, lagom subtilt och kittlande.
Terran
2012-03-04
En film om omöjligt kärlek mellan två män och om hur coolt det är att vara en blind samuraj.
Bandersnatch
2011-07-20
Skön stämning och sköna karaktärer. Jag älskar dessutom allt det som inte görs övertydligt och allt som inte följs upp helt. Sidospår som ändå inte känns onödiga. Fantastiskt.
foppa99
2009-12-26
detta e bra men Lone Wolf.. e SÅ mycket bättre: story, foto, ljudbild, känsla mm mm
snowman01
2009-12-02
Så har man påbörjat denna serie filmer, och den första höll riktigt bra klass. Känns som man kommer ge massor utav fyror nu för den här serien har hög standard!
BLOWNBIRD
2009-05-10
var kan man hitta denna
S_Griffon
2008-09-26
Mycket bra start. Kan jämföras med lone wolf. Men Zatoichi är en helt annan typ av karaktär. Att ställa dem mot varandra känns inte rättvist. Dessutom är denna äldre. Trots det känns denna otroligt välgjord.
MrSki
2008-09-17
Började min "Zatoichi resa" idag med den här. (Som sig bör) Har iofs sett remaken från 2003 men det kan ju knappast räknas. Mkt bra film iaf, som gör att jag ser fram emot de övriga, även om jag har en svag aning om att man tröttnat lite efter 10-12 stycken...