Zama

Historien handlar om hur den paranoida och ombytliga kolonialherren Don Diego de Zama längtar efter att förflyttas från hålan i Paraguay där han är stationerad. Medan Zama väntar bråkar han med kollegor, smyger runt i buskarna för att kika på badande kvinnor och blir allt mer frustrerad och våldsbenägen.

Originaltitel Zama
Regissör Lucrecia Martel
Manus Antonio Di Benedetto, Lucrecia Martel
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Daniel Giménez Cacho, Lola Dueñas, Matheus Nachtergaele, Juan Minujín, Nahuel Cano, Mariana Nunes, Daniel Veronese, Carlos Defeo, Rafael Spregelburd, Jorge Román, Camila Sosa

Sheepy
2024-06-11
Den argentinska regissören/manusförfattaren Lucrecia Martel har höjts till skyarna och ses som en av de främsta filmskaparna från Argentina någonsin. Zama gestaltar en spansk officer som förgäves väntar på en förflyttning från Asunción till Buenos Aires. Filmen påminner en del om Beau Travail i att en hel del av handlingen bygger på subtext. Till skillnad från denna film saknas emellertid ett engagerat berättande och en handling som faktiskt sätter i gång åskådarens egna tankegångar. Zama är en bitvis intressant film som växer, men dess långsamma tempo är inte alltid till dess fördel.
pufred
2021-05-23
Jag gillar det här. Lite kolonialism, lite klassparodi, lite satir, lite meningslös byråkrati, lite "white privilege", finfint kamerarbete, och ljudbild, och jag gillar skådespelet. Det är nihilistiskt, misantropiskt, tragikomiskt, postkolonialt intressant, och väldigt vackert. Bilderna berättar ofta mer än själva berättelsen.
dahbutlah
2018-01-28
Llaman borde fått en större roll.
GodofThunder
2018-01-28
En bisarr downward spiral för en osympatisk huvudperson som man tyvärr inte bryr sig ett smack om hur det går för
Ghostface
2018-01-28
Ett sömnpiller om ett tragokomiskt levnadsöde. Intressanta miljöer och scener men ingen nerv i berättandet.