3.8

Z00, liv skönhet död

Två bröder blir besatta av död och förruttnelse, efter att deras fruar omkommit i en bilolycka. De börjar studera arternas utveckling i jakten på meningen med livet.

Originaltitel A Zed & Two Noughts
Alternativ titel Z00, Ett zäta och två nollor, Zoo
Regissör Peter Greenaway
Manus Peter Greenaway
Genre Drama, Komedi, 80-tal
Skådespelare Andréa Ferréol, Brian Deacon, Eric Deacon, Frances Barber, Joss Ackland, Jim Davidson, Agnès Brulet, Guusje van Tilborgh, Gerard Thoolen, Ken Campbell, Wolf Kahler, Geoffrey Palmer

AlbinWesley
2017-08-15
Det är roligt och helt orimligt. Estetiskt femstjärnig.
Tabu
2014-10-16
Likt en Prometheus gör Greenaway sina rollfigurer i "ZOO..." till halvgudar. Allting är intrikat på ett lekfullt förtjusande sätt. Död, lidande, sorg, kärlek, erotik - inget ämne är för allvarligt för att inte kunna briljera inom med någon lustig fyndighet. Referenserna är många men man behöver faktiskt inte hänga med i dem för att kunna uppskatta helheten. Musiken är dessutom fullkomligt magnifik och gör att filmen aldrig tappar tempo. Trots, eller kanske på grund av, alla raffinerade detaljer och moment blir "ZOO..." lite poserande och utstuderad. Men den är självmedvetet ironiskt förfinat dekadent.
idd
2012-02-05
vem bryr sej om substans, det här är det roligast jag någonsin sett! varför har någon någonsin gjort film på något annat sätt!?
hyrfilm
2011-10-29
Tyvärr så har begreppet "pretentiös" med tiden råkat ut för en slags semantisk glidning: det har rört sig bort från sin ursprungliga betydelse till att bli ett slags skällsord som kan appliceras på vad som helst som har högre ambitioner än att vara "en kul grej, liksom". Det är synd. Ordet är som skapat för Peter Greenaway: arthouse filmens motsvarighet till Yngwie Malmsteen. Så förbannat jävla runkig.
Paddyeahh
2011-08-04
Underbar.
Avtalet
2010-11-14
rekvesitan, bildkompostionerna, klippningen, musiken och deandra konstnärliga inslagen gör detta till en magnifik uppvisning hur filmmediet SKA uttryckas. Aningen för svamlig dialog för min smak men jag tvivlar inte på att den innehåller en del substans för många andra..
Tonti
2010-11-09
Mycket Greenaway för pengarna men filmen hör inte till mina favoriter av honom. Och till skillnad från min gode vän nedan tycker jag heller inte att alla teorierna i detta fall förmedlas på ett så värst intressant sätt. Visst är den kul att kolla på (förutom förruttnelsen) och utmanande i sitt sätt att relatera mänskligheten till djurvärlden men rent personligt klickar det aldrig för mig.
KimEkberg
2010-11-09
nej, det är ju mer fem än det är tre. Greenaway har sällan varit bättre än som så här. Den här filmen är intressant på så många olika sätt, konstvetenskapligt och evolutionsteoretiskt, symetriskt och gud vet vad. jävligt rolig tycker jag också den är.
sirkurt
2010-11-09
En fascinerande och helt sjuk film verkligen. Men också rätt utdragen och tjatig men absolut sevärd.
FarbrorKit
2010-11-09
Formspråket var ju jävligt kalasigt, i övrigt var den rätt vidrig på sina ställen och känns lite som Chris Morris Jam möter Querelle möter... delar av Brazil? Blev väldigt sugen på att se fler Greenaway-filmer ivartfall.