2.6

Yves Saint Laurent

Yves Saint Laurent, 21 år, presenterar sin första haute couture-kollektion, skapad för huset Dior. Han röner stora framgångar och möter för första gången Pierre Bergé, modemecenat och den som ska komma att bli både hans stora kärlek i livet och affärspartner. Aldrig kommer de att lämna varandra. Tre år senare grundar de företaget Yves Saint Laurent ? ett modehus som ska bli ett av världens mest framstående och berömda. Trots både självtvivel och inre demoner lyckas Yves Saint Laurent ? med Pierre Bergé vid sin sida ? ge ordet ?mode? en helt ny innebörd.

Originaltitel Yves Saint Laurent
Regissör Jalil Lespert
Manus Jalil Lespert, Jacques Fieschi, Jérémie Guez, Marie-Pierre Huster
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Pierre Niney, Guillaume Gallienne, Charlotte Le Bon, Laura Smet, Marie de Villepin, Nikolai Kinski, Ruben Alves, Astrid Whettnall, Marianne Basler, Adeline D'Hermy, Xavier Lafitte, Jean-Édouard Bodziak, Alexandre Steiger, Michèle Garcia, Olivier Pajot

2018-05-02
Kanske kan vara intressant för de som redan har intresse för ämnet, men jag känner inte att den väcker mitt intresse.
okidoki
2018-01-24
Vackra kläder och en del som jag inte vill veta om YSL.
pigman
2016-06-26
En svag trea. Vackra människor i fina kläder höjer, men för mycket yta och för lite innehåll.
Taandborste
2015-07-25
Välgjord, men filmen som helhet är inte speciellt engagerande.
RadioSaga
2014-08-31
Hur kan man inte bli tagen utav denna film?! Sådan inspiration, och hela filmen i sig kändes som att den fångade hans aura. Musiken, scensättningarna.. Hans hus i Morocco. Allt, verkligen allt, var så väl filmat och framställt. Var orolig att filmen skulle vara dålig eller endast måttlig på grund utav dålig feed-back här och där men oj, mig lämnade den tårar och ett tungt hjärta. Sådan vacker man, sådant geni!
haajen
2014-08-08
Otroligt seg och oinspirerad film, ingen egentlig inblick i Laurents själsliv ges och filmen är otroligt ytlig. Visserligen rätt snygg yta men det räcker inte för att göra en bra film. Se hellre en dokumentär om detta geni.
ASSFACE
2014-08-06
Kändes som om det fattades
FUR
2014-05-26
Otroligt välgjord, men har svårt att relatera till Yves som karaktär och till viss del berättelsen i sig. Hade dock partier som berörde väldigt mycket. Stark trea!
JanneN
2014-03-27
Jag trodde inte riktigt på filmen. Men den var en mycket stor positiv överraskning. Ett fantastiskt skådespel. Speciellt Pierre Niney och Guillaume Gallienne. Och musiken, den var så skön och ackompanjerade bilderna perfekt. När musiken ur La Vally tonade in då var jag helt såld på filmen.
precineadd
2014-03-15
gud så menlös. lämnade en snarkande biosalong.