3.3

Yeah! Yeah! Yeah!

Det är 1960-tal och Beatleshysterin härjar som värst. Hur ser 36 typiska timmar ut i The Beatles liv, framför allt när de försöker ta sig lite ledigt?

Originaltitel A Hard Day's Night
Regissör Richard Lester
Manus Alun Owen
Genre Komedi, 60-tal
Skådespelare John Lennon, Paul McCartney, Ringo Starr, George Harrison, Victor Spinetti, Wilfrid Brambell, Norman Rossington

2015-02-26
Sedd på Criterions Blu-Rayutgåva med stereomixen (i LPCM). Restaureringen är riktigt bra med extremt tajta texturer och gott om filmkorn. Kontrasten är klart bättre än Alliance utgåva och utöver det är mängden slitage relativt lite. Världens bästa band har aldrig sett så här bra ut. Det negativa är att lite macroblocking är synligt i bakgrunden i sändningsscenen, vilket tyvärr är en ganska typiskt för Criterion (algoritmerna som de använder sig av är inte alltid de bästa) och sänker betyget. Ljudet är helt fantastiskt. Har man bra akustik och använder ett par lysande högtalare (t.ex. Pi60s) med lämplig stärkare så skulle man enkelt kunna lura någon att Beatles står i rummet och spelar. Betyg (på bildkvalitén): 3,6 av 4.
mattarello
2014-10-24
Handlingen underordnas definitivt musiken och Beatles som fenomen men det gör inget för det är charmigt och medryckande. Visst, humorn känns lite föråldrad här och var men det här är ett fantastiskt tidsdokument med odödliga låtar som man sjunger med i hemma i filmsoffan.
kontorshunden
2014-06-25
Förträfflig komedi, bra popdrama. Fint foto som känns väldigt "rock" i sin ryckighet.
-_Louise_-
2013-11-04
För mig finns ingen roligare humor än det här. Jag skrattar så jag får huvudvärk, varje gång! Och hur många gånger man än ser om den kan man upptäcka nya roliga detaljer. Både humorn
stenemo
2013-01-11
Riktigt dålig; tråkig, uselt manus, näst intil ingen karaktärsutveckling och en story utan början eller slut. Jag ser inte vad som skulle få någon att kalla detta en bra komedi. Kanske inte min humor helt enkelt.
vordhosbn
2012-08-22
Så bra. Ville också skrika och applådera.
Namellak
2012-08-06
Klassmedveten dialog, skön situationskomik, överlag väldigt bra skådespelarinsatser, fin tidsanda och stämning, träffande skildring av framgångens baksidor, perfekt tempo och sist, men inte minst tidlös musik och full av LIVSGLÄDJE. Handlingen är inget att sönderanalysera, men den fungerar i sammanhanget och bra blinkninga mot de avundsjuka tråkningarna mot jordnära Ringo. 4 av 5.

2012-05-09
Förvånansvärt rolig komedi, och försöken att låtsas ha en handling är lite gulliga.
#54
2011-07-30
Mest fånigt.
RebeckaNilsson
2010-12-30
Helt suverän! Filmen kan gå om och om igen. Bästa sällskapet någonsin!