Yarden

Från hyllad författare till kroppsarbetare på samhällets botten. När han inte längre kan försörja sig som kulturarbetare tvingas han göra en omvänd klassresa och börjar arbeta som daglönare i Malmö hamn. På ?Yarden? samlas lågavlönade män med mössan i hand för att flytta splitternya bilar på en enorm omlastningsplats. Arbetet är monotont och cheferna hänsynslösa. Filmen är baserad på Kristian Lundbergs självbiografiska roman med samma namn.

Originaltitel Yarden
Alternativ titel The Yard
Regissör Måns Månsson
Manus Sara Nameth
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Anders Mossling, Hilal Shoman, Isaak Thedoridis, Korosh Mirhosseini, Mohammud Abdullahi Jama, Veselko Bedi, Adnan Sahin, Jakov Katinic, Ali Zaheri, Lee Dehesjoo, David Dowell, Teddy Murteza Pepaj, Robert Bengtsson, Dennis Axnér, Alexandra Zetterberg
Filmnummer 120589

2021-05-28
Sjaskigt och dystert, visst, men också ganska oengagerande och tråkigt. En sådär film, får bli en tvåa.
jep
2019-10-16
Kan inte uttrycka det bättre än minawidding
minawidding
2019-02-07
Som film betraktat blev detta bara oerhört tråkigt. Yarden som bok är ju fylld av Lundbergs funderingar och försök att hitta tillbaka till en värdighet och sitt skrivande. Även ett engagemang för de andra som jobbar på Yarden väcks, och en indignation över att behandlas som de gör. Den slutar ju med att han inte återvänder till skitstället, men här slutar ju filmen med att han tjallar och kommer tillbaka till skitjobbet. Det känns totalt missvisande.
Golazo
2018-08-18
Väldigt bra. Väcker många (obehagliga) känslor. Surrealistiskt liv eller är det kanske världen och verkligheten vi lever i (i Sverige)? Bra skådespel från huvudpersonen.
Albion
2018-04-15
Blytungt som ett slag i magen och hjärtskärande om än stöpt i vacker poetisk linda. Starkt foto bidrar och knyter ihop helheten till en minnesvärd och tankeväckande film. Betyget blir en 4;a
2018-03-21
En dyster historia, minst sagt, allt var stämt i en lägre tonart. På något vis så gillade jag det ändå för man gjorde ingen stor sak av det, det hela lunkade på och Mossling var perfekt i denna roll. Retade upp mig rejält på den slöa sonen, kanske var det meningen att man skulle reta upp sig på andra saker, men , men. Intressant när man smygande får in hur förhållanden förändras och tänket med det.
Hengman
2017-06-01
Vilken besvikelse att en så bra bok blir så medioker och tråkig som film. Hade kunnat göra en bättre filmatisering med min mobilkamera.
Paramis
2017-04-21
Den sämsta halvtimmen jag sett på länge. Efter det snabbspola jag. De borde skämmas att göra sånt här pretentiöst skräp.
2017-03-19
En ärlig och närgången vardagsbetraktelse, om än väldigt deppig. Internationell klass på filmen om man bortser från vissa skådespelarinsatser.
Zero75
2017-02-25
Besviken. Kändes bara feg, ytlig och ljummen. Och far och son relationen värdelös.