2.9

Yamakasi

Yamakasi är sju street-killar från förorten som klättar på byggnader och hoppar mellan taken i Paris. Polisen är frustrerad över att de aldrig lyckas fånga dem och startar ett spaningsteam för att kartlägga och stoppa hela gänget. Yamakasi är hjältar bland kidsen i stan och de skulle göra allt för att få att få bli en Yamakasi. Jamal, försöker sig på ett Yamakasi-stunt men misslyckas och hamnar på intensiven på grund av ett tidigare hjärtfel. Familjen har 24 timmar på sig att fixa fram pengarna till operationen och Yamakasi-gänget bestämmer sig för att med hjälp av sina "spidermantrick" länsa de rikas lägenheter för att få ihop summan till operationen.

Originaltitel Yamakasi - Les samouraï des temps modernes
Alternativ titel Yamakasi - Storstadens samurajer
Regissör Ariel Zeitoun, Julien Seri
Manus Charles Perrière, Philippe Lyon, Julien Seri, Luc Besson
Genre Drama, Action, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Châu Belle Dinh, Williams Belle, Malik Diouf, Yann Hnautra, Guylain N'Guba-Boyeke, Charles Perrière, Laurent Piemontesi

Skapad 2019-12-22 av Loomis
Luc Besson har haft legat i på sistone, inte vid registolen utan mer som producent och manusförfattare. Så även denna gång i en modern berättelse av Robin Hood. Besson lyckas återigen att vara ...   Läs mer »

fridenpaden
2015-03-31
Överdriven med logiska luckor och konstiga reaktioner. En "cool" parkour-film som inte alls är särskilt mycket att se upp till.
lottes
2013-03-25
Ojämn, bitvis lite pinsam och emellanåt glimrande. Trots allt en fyra för att den har ett hjärta <3 !
Ojhda
2013-01-28
Älskade som yngre, livsfarlig film som får vilken amatör som helst (Jag) att ge sig ut och klättra på hus. Slutade oftast i blåmärken men det var det värt! Fin film! Grym musik! Busta Flex - Chela! Oj vilket beat!
Dele
2013-01-08
Trovärdigheten är kanske inte den starka sidan här, men "Yamakasi" vinner på att inte bara fokusera på underhållningsaction, utan på att också baka in flera olika perspektiv, och ställa synsätt och samhällsklasser mot varandra. Svag trea.
chrlundberg
2011-12-26
okej
Bennyfilm
2011-12-02
En stark favorit som yngre. Såg den häromdan på ett hotell i paris och även fast jag inte fatta ett skit utan text så var den lika grym nu som förr :)
booby
2011-10-10
Enkel men bra om man jämför med B13. Skön musik och bra flow genom filmen.
JWolff
2010-08-17
Visst är den lite naiv, men har trots det inte bara en väldigt viktig poäng. Underhållningen häller solitt hela filmen igenom och vacker parkour. Har en helt annan karaktär än B13, så det får var och en avgöra om själv.
83-Echoes
2010-05-20
En okej film med ett par snygga parkout scener.
Kirikou
2008-09-03
Den här var lite svår att betygsätta. Jag stör mig på att den är speedad, folk pratar obegripligt snabbt, samtidigt som det förstärker själva parkouren (nu har jag lärt mig ett nytt ord, tack för det!). Jag gillar den sociala kritiken dock. Det blir ändå en svag trea.