Xperiment Q

En raket uppskjuten av professor Quatermass kraschlandar i den engelska landsbygden. Två av de ursprungliga tre besättningsmännen har under mystiska omständigheter försvunnit. Den tredje är allvarligt skadad, men genomgår en metamorfos som förvandlar honom till ett köttätande monster som sätter skräck i Londons befolkning. Baserad på den brittiska tv-serien "The Quatermass Experiment".

Originaltitel The Quatermass Xperiment
Alternativ titel The Creeping Unknown
Regissör Val Guest
Manus Val Guest, Richard H Landau
Genre 50-tal, Skräck, Science Fiction, Thriller
Skådespelare Brian Donlevy, Jack Warner, Margia Dean, Thora Hird, Gordon Jackson, David King-Wood, Harold Lang, Lionel Jeffries, Sam Kydd, Richard Wordsworth

karlmats
2017-02-14
Lite mjäkig tycker ändå, men det finns ju alltid viss charm med gammal svartvit sci-fi. Manuset innehåller inget större djup och visst finns det problem med pacen, stundtals blir det lite utdraget trots den korta spellängden. Jag gillar idén med en människoväxthybrid men det måste nog till lite mer kreativitet eller underhållning för att det ska nå upp till några högre höjder. En ganska stabil 2a.
martineden
2015-07-19
[rek. 3] En fullkomligt lysande science fiction film från 1950-talet!! Hammers stora genombrott. Allt är verkligen underbart och jag misstänker att denna film haft ett oerhört inflytande på all sci-fi/skräck som efterföljt, t. ex. serien THE X-FILES. Richard Wordsworth gör en monumental skådespelarprestation och jag tycker att make-up och monsterdesign är underbara. Manuset är toppklass och Val Guests regi är verkligen mästerlig. En riktig pärla!!! Mycket, mycket bra!!! 4.
JoeL431
2014-10-06
Kul att ha sett Hammer Horror's första produktion. Man ser tydliga likheter med framtida verk. Måste dock säga att slutet var bagatellartat och mittpartiet påminde en del om Universals Frankenstein. En 2:a.
BrutusBeefcake
2014-09-23
Börjar bra med en spännande och perfekt mysteriehistoria, ju längre filmen lider blir det dock sämre och slutet är inte särskilt intressant. Men helt klart skoj att se (6-/15)
Redwood
2014-09-05
Det här är sci-fi/horror när den är som mest brittisk. Hjältarna är forskare och militärer, som gör sitt bästa för "queen and country" och som dissekerar utomjordinagr medans de sippar på sitt eftermiddagste. Överlag tog Doctor Who mycket inspiration från föregångaren Quatermass.
kungkalas
2009-04-02
Rätt schysst sci-fi-skräck, klart bra för sin tid.
DanielMott
2008-05-11
Riktigt bra Hammer-Brit-Sci-Fi!
idd
2007-08-22
den första i hammers sci-fi serie (om man inte räknar miniserien före filmen) är på många sätt en väldigt typisk 50-tals sci-fi men den lyckas upprätthålla en viss seriositet som de flesta i genren saknar och den är förvånansvärt obehaglig å rätt våldsam för sin tid.. tyckte huvudpersonen/monstret hade stora likheter med frankensteins monster i första halvan av filmen.. lågmäld men bra!
amam
2006-11-01
Har den sköna retro känslan som man får från gammal sci-fi. Välgjord och underhållande om man är intresserad av den här sortens filmer.