XIII

Den första kvinnliga presidenten Sally Sheridan blir ihjälskjuten av en krypskytt efter ett tal. Hennes lönnmördare underkommer knappt brottsplatsen med sitt liv intakt. Tre månader senare hittar ett äldre par en skadad man i ett träd. Den unge mannen kan inte komma ihåg någonting om sin identitet. Hans enda ledtråd är den tatuering han har på sin axel; "XIII".

Originaltitel XIII
Regissör Duane Clark
Manus Philippe Lyon, William Vance, Jean Van Hamme, David Wolkove
Genre Action, Kriminalare, Thriller, Mysterium, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Stephen Dorff, Caterina Murino, Greg Bryk, Stephen McHattie, Lucinda Davis, Jonathan Higgins, Ted Atherton, Val Kilmer, Jessalyn Gilsig, John Bourgeois, Luke Vitale, Andrew Jackson, Jacqueline Pillon, Julian Richings, Dan Duran

2019-07-05
Rätt lökig tv-thriller. Som en lågbudget Bourne. Jag gillade datorspelet som släpptes väldigt mycket och hade hoppats på att dom tagit lite stiliserad inspiration ifrån serien precis som spelet gjorde. Men det är bara platt och intetsägande.
2015-07-19
Var tvungen stänga av eländet. Så jädrans kass var den!(
precious_death
2011-12-30
vore det inte för slutet som fullständigt stank av TV-pilot hade det blivit en 3a.

2011-11-09
Bra miniserie som kanske är i det längsta laget. Man kunde nog gott ha kortat ner speltiden lite och ändå ha lyckats med sin intention. Stephen Dorff är ju utan tvekan den som verkligen står ut av skådespelarna. Han gör sin roll på ett mycket bra och beundrandsvärt sätt. Handlingen som sådan är bra och spänningen hålls uppe från start till slut. Slutet gillar jag och lämnar öppet för en fortsättning. Om jag inte minns helt fel så har man väl nu påbörjat en vanlig tv-serie som utgår från både serietidningen och denna miniserie. Den skulle jag gärna ge en chans om jag får chansen till det.
Grebleppen
2011-09-06
En blandning mellan face off och the bourne trilogin.... Naej, riktig pilsnerrulle, håller inte för fem öre.
Robkiller
2011-08-31
Mini-Serie baserat på en serietidning som är rätt så bra. Den håller till stora delar spänningen uppe även om den kanske inte riktigt har budget som en hollywood-film. Dorff gör det bra och Kilmer är väl ok även om han inte är med så mycket. Kommer fortfarande ihåg spelet från 2003 som var annorlunda med sin serietidningsliknande grafik.
7echnoid
2010-12-31
Storyn är rätt bra, om än något förutsägbar. Skådespeleriet håller hyfsad nivå, med Dorff i spetsen. Som andra har skrivit så är den lite väl lång och seg, men väl värd att ses. Finns nån miss i filmen som är rent utav löjlig, men man får ta den för vad den är; En hyfsad konspirations-action-thriller baserad på en comic book/ett dataspel :)
Moj
2010-12-22
Alldeles för lång för sitt eget bästa.
Gröne_Orm
2010-11-15
Ganska krystad historia.
Jepposk
2010-10-10
dryg film, men tyckte Dorff's roll gjordes bra