2.2

Woodlawn

I början av 1970-talet dras en skola i Birmingham, Alabama med rasmotsättningar och våld. Skolans fotbollslag tränas av Tandy Gerelds, som nu måste försöka svetsa samman ett lag som dras isär av samhället de lever i. En av spelarna är den talangfulle afroamerikanske runningbacken Tony Nathan.

Originaltitel Woodlawn
Regissör Andrew Erwin, Jon Erwin
Manus Jon Erwin, Quinton Peeples
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Caleb Castille, Nic Bishop, Sean Astin, Jon Voight, Joy Brunson, Lance E Nichols, Sherri Shepherd, DeVon Franklin, Virginia Williams, Kevin Sizemore, C Thomas Howell, Jet Jurgensmeyer, Richard Kohnke, Brett Rice, Ron Flagge, Brando Eaton, Marcus Henderson

2020-07-01
Fastnade framför denna filmen, när den visades på TV, för att det dels var en sportfilm men framförallt för att den var en verklighetsbaserad sportfilm. Tidigt kom inslag av kristendom vilket inte störde mig för om det var en del av de verkliga händelserna så har de sitt syfte. Sakta men säkert blev filmen mer av propaganda för kristendom och då blev det lite för mycket för ateisten i mig att köpa. Vad som var en OK film förlorade i kvalité och mitt intresse mer och mer därefter.
Christofer
2017-08-02
Inte så tokig, även om jag inte gillar amerikansk fotboll särskilt mycket. Lite trevande i början, inte minst med de larviga musikvalen som fick tonsätta delar i början. Sweet home Alabama, kom igen liksom. Tur att det sedan tog sig och blev något hyggligt.
fridenpaden
2017-07-15
Lite för mycket jesus för min smak, annars helt okej.
HerrNenne
2016-12-29
En standardfilm i genren som dras ner lite extra av propagandan.
Olof_Gronlund
2016-12-16
Det blir ganska enkelt att jämföra den med de andra 2000 filmerna i denna genren. Jag visste såklart redan vid starten av filmen hur den skulle sluta, hur man skulle bygga upp karaktären och hela filmen. Jag tänkte mer att den var skön att ha igång i bakgrunden, och jag fick rätt. Man får ingen feeling för filmen alls heller. Blev mer intresserad av att läsa om personerna i filmen på Wikipedia efteråt.
2016-11-07
Filmer om den segregerade amerikanska södern är oftast bra. Woodlawn sätter sporten i fokus och även om jag knappast är speciellt intresserad av amerikansk fotboll verkar den helt okej. Snart märker jag att det varken handlar om raser, sport eller människoöden. Nej, det är den jävla jesus som har huvudrollen och det är hans förtjänst att allt antingen går bra eller åt pipan.
Zebulonm
2016-07-21
Det religiösa tar över alldeles för mycket. Känns som de försöker indoktrinera tittaren. Det blir bara för mycket...
NoWireHangers
2016-06-02
Filmen är tekniskt välgjord (inte minst känns tidskänslan väl fångad) och den del av filmen som skildrar rasism har potential, men dess två största ingredienser är istället amerikansk fotboll och kristen propaganda. Amerikansk fotboll är ju en populär sport så uppenbarligen är det många som roas av det. Det religiösa slisket är så oerhört övertydligt och ensidigt att det nog bara tilltalar de mest hängivna kristna. Hade man rensat bort det mesta av det och kortat filmen med minst 20 minuter hade Woodlawn varit en bättre film, men å andra sidan inte lockat samma trogna publik som den här typen av filmer har i USA.
Gr3veN
2016-05-24
Tummen upp för soundtracket.
kervisch
2016-01-25
2 av 5. Funkar att se....