3.3

Women of the Night

Fusako Owada, en änka i Japans efterkrigsvärld, blir en skum affärsmans älskare. Fusakos värld störtar samman när hon får veta att hennes älskare också har ett förhållande med hennes syster.

Originaltitel Yoru no onnatachi
Regissör Kenji Mizoguchi
Manus Yoshikata Yoda
Genre 40-tal, Drama
Skådespelare Kinuyo Tanaka, Sanae Takasugi, Mitsuo Nagata, Tomie Tsunoda, Kumeko Urabe, Hiroshi Aoyama, Fusako Maki, Kikue Môri, Sadako Sawamura, Ken Tanaka, Mimpei Tomimoto

CarloMarx
2020-12-29
Låt gå för att manuset känns aningen skissartat och komprimerat med en överdos av handling och låt gå för att vissa scener känns krystade på gränsen till det banala, men sällan har verkligheten skildrats råare. Om hans senare geisha-filmer är sofistikerade och välformulerade inlägg i den politiska debatten som snarare riktar sig till intellektet så är det här en revolutionär pamflett sprungen ur ett uppdämt raseri. För tankarna till Fanons Jordens Fördömda, Buñuels Gatans Desperados och de Sicas Ungdomsfängelset. En av Mizoguchis viktigaste och bästa filmer imho.
goeran
2008-10-23
Kinuyo Tanaka och Sanae Takasugi är bra i huvudrollerna som systrarna Fusako och Natsuko. Själva storyn är lite trist och stereotypisk (och inte alltför trovärdig). Mizoguchi vill som vanligt predika och hans klichéer blir lite påfrestande i längden.