BETYG
3.6
av 5
3.6
av 5
Woman of the Lake
Fritt efter en roman av Kawabata handlar denna film om hemmafrun Miyako och sammanbrottet av hennes socialt acceptabla fasad. Blasé efter åtta år av händelselöst äktenskap inleder hon en affär och låter fotografera sig naken.

Originaltitel | Onna no mizuumi |
Regissör | Yoshishige Yoshida |
Manus | Yoshio Ishido |
Genre | 60-tal, Drama |
Skådespelare | Mariko Okada, Shinsuke Ashida, Shigeru Tsuyuguchi, Tamotsu Hayakawa, Keiko Natsu |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 51 |
Filmnummer | 60555 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Jajaja, den är vacker och fotot göttans, men story är ju så tråkig och karaktärerna så platta, samt musiken lite väl repetativ och sövande. Höjs lite tack vara det tragiska tonläget och sunkiga miljön på strandorten, men finns många andra filmer som fångar sådant bättre.
Som en blandning av Antonionis L'avventura, Blowup och en liten stänk Zabriskie Point, fast med mer narrativ linearitet och Yoshida's kameraarbete. Skulle nog vilja påstå att den är "mer" relevant idag än 1966.
Oj! Vilket makalöst arbete med foto, ljud och musik samt genomgående bra skådespeleri. Filmen har en kännbar nerv helt klart. Men tyvärr finns det några väldigt slöa partier så betyget får bli en mycket stark 3a! Vill gärna se fler filmer av Yoshida-san!
En svag fyra, men visst fan är det en fyra. Känns som att man hittar allt som är japansk New Wave här. Suna no Onna? Jorå. The Pornographers? Jajamän! Samtidigt har den en nästan litterärt poetisk skönhet till sig i scener som den inledande scenen med täcket som rör sig som havets (eller sjöns) vågor.
Stilig film fast lite trött och tråkig emellanåt men jag blundar för det, den här gången.
Ojoj, grymt snygg, klippningen är suverän (fler än jag som får lite Muriel-vibbar med vinklar och klippning?) och stämningen är laddad som fan, både denna och Yooshidas Eros Plus Massacre är mycket, mycket starka kandidater till topp-100 (och Heroic Purgatory är egentligen inte heller långt efter), ska definitivt leta reda på fler!
Vackert filmad och bra ljudsättning. Vissa scener blixtrar, som hennes ansiktes oartikulerade känslomässighet när han vandrar bredvid kupéfönstret där hon sitter. Sedda i sig är många scener lysande. Men ändå, helheten känns oengagerande och menlös. Jämfört med många andra japanska filmer från samma period - den japanska filmens storhetstid - står sig inte denna; nej, Yoshida, kan tekniken men saknar ofta berättelserna. Ska man se en film om en kvinna någonstans, rekommenderas hon i sanddynorna snarare än i sjön.