2.6

Wolkenbruch's Wondrous Journey Into the Arms of a Shiksa

Unge ortodoxe juden Mordechai Wolkenbruch, Motti kallad, har ett allvarligt problem: Alla kvinnor som hans mamma introducerar för honom, som potentiella fruar, ser ut så som hon själv gör. Laura, hans medstudent, gör det däremot inte alls ? men tyvärr är hon en schikse: Hon bär byxor, har en fin tuches, dricker gin & tonic och svär. Motti börjar tvivla: Är den förutbestämda vägen han fått av sina föräldrar rätt väg för honom att följa? Hans lydnad gentemot sin mors störande metoder börjar avta, samtidigt som hans passion för Laura växer.

Originaltitel Wolkenbruchs wunderliche Reise in die Arme einer Schickse
Regissör Michael Steiner
Manus Thomas Meyer
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Joel Basman, Noémie Schmidt, Udo Samel, Inge Maux, Sunnyi Melles, Lena Kalisch, Meytal Gal, Rachel Braunschweig, Alexander Seibt, Kaspar Weiss, Oriana Schrage, Aaron Arens, Anina Mutter, Friederike Frerichs

karlmats
2020-02-16
Här har vi en film som följer standardmallen vad gäller romantisk komedi, USP:en ligger väl i att den lagom irriterande Motti stannar upp och förklarar för publiken vad alla judiska termer betyder. Jag tror att den här kan vara roligare för någon som lever på gränsen emellan sekulariserad och ortodox judendom, en ganska smal målgrupp alltså. Som utomstående betraktare var jag inte speciellt imponerad över humorn eller karaktärerna. Men det blir iaf lite bättre sista halvtimmen så en svag 2a kan den väl få.