3.2

Wittgenstein

En teatralisk filmatisering av den geniale filosofen Ludwig Wittgensteins liv. En serie sketcher visar upp hans liv, från barndomen via soldatlivet under det första världskriget till tiden som professor i Cambridge.

Originaltitel Wittgenstein
Regissör Derek Jarman
Manus Derek Jarman, Ken Butler, Terry Eagleton
Genre Biografi, Drama, 90-tal
Skådespelare Clancy Chassay, Jill Balcon, Sally Dexter, Gina Marsh, Vanya Del Borgo, Ben Scantlebury, Howard Sooley, Karl Johnson, Michael Gough, Tilda Swinton

Engravadlax
2015-08-01
Vad Santa Claus sade. Läs Wittgenstein om ni är intresserade av Wittgenstein, skippa Jarmans film.
Planewalker
2009-08-17
Jag hade önskat att filmen kunde varit längre för att visa lite mer av Wittgensteins filosofi. Bortsett från detta är det en bra grundläggande redogörelse av en intressant mans liv. Vackra scenerier på sina håll.
DanielMott
2009-03-05
Wittgenstein blev Derek Jarmans sista film och den handlar som man kan gissa om den kända filosofen Ludwig Wittgenstein. Det är en ganska teatralisk adaption som tar sig stora friheter och utspelar sig helt på en scen som badar i ljus medan kanterna och allt utanför ligger i mörker. Bertrand Russell och Maynard Keynes "deltar" också i den intressanta och vildvuxna filmen som trots sina brister är sevärd, särskilt om man är filosofiintresserad. Betyg: 3+
lekke
2009-02-20
Superbt bildspråk (som påminde en hel del om Godard) och skön humor, men kanske aningen ytlig. Svag 4:a.
seriost
2007-02-04
Wittgenstein är egentligen inte min favvofilosof, långt ifrån. men Jarman ger honom och hans tankar ett liv som jag aldrig kunnat ana. Synd dock att Keynes inte blir mer än en karikatyr. Skulle varit kul att se en film om honom också.
SantaClaus
2007-01-28
Den var banal, skådespeleriet var uselt och främst av allt var den långtråkig.
AlfredPrufrock
2005-04-05
Fascinerande, om än kortfattad och långt ifrån tillfredsställande redogörelse för Wittgensteins liv och (på många sätt problematiska) filosofi. Den spartanska estetiken känns passande, huvudrollsinnehavaren gör en förhållandevis bra insats och den avslutande scenen är ju utomordentligt vacker!
ceriol
2005-03-29
Hur kan man ge en 4:a till en film som man sovit 10 minuter till? Eller var det Wittgenstein själv du gav betyg till? :-)
BrunoGanz
2005-01-12
Håller med om att den var lite för kort. Speciellt om man sover bort ca 10 min, vilket jag gjorde, om jag inte hade gjort det had fyran kanske varit starkare. Måste iallafall säga att filmens regi är enastående, Derek Jarman. Välgjord, välspelad och annorlunda om inte annat. Intressant och bildande också.