3.3

Within the Whirlwind

Under Stalins terrorvälde dömdes Evgenia Ginzburg, en litteraturprofessor, till 10 års straffarbete i en siberisk gulag. Då hon förlorat allt och inte längre vill leva möter hon lägrets doktor och börjar komma till liv igen.

Originaltitel Within the Whirlwind
Regissör Marleen Gorris
Manus Nancy Larson
Genre 2000-tal
Skådespelare Emily Watson, Ian Hart, Pam Ferris, Ben Miller, Ulrich Tukur, Jimmy Yuill, Benjamin Sadler, Agata Buzek, Monica Dolan, Zbigniew Zamachowski, Lena Stolze, Pearce Quigley, Krzysztof Globisz, Lukasz Garlicki, Nick Dong-Sik

idaho1981
2020-03-02
Intressant och välspelat. En hel del jag inte visste innan och jag fick verkligen lust att läsa boken hon skrivit.
RustyFilm
2016-12-19
En verklighetsbaserad historia som ganska så ingående beskriver livet i ett Stalinläger (Gulag) från 1937 till 1955 (vidrigt, 18 år i den miljön). Beskrivs görs också hur ofattbart lätt det var att hamna där eller bli arkebuserad. Filmens huvudperson Evgenia Ginsburg som spelas av Emily Watson har skrivit boken som filmen baseras på. Det hela blir naturligtvis intressant men nån underhållning är det inte, långt därifrån.