3.1

Why Not?

1867, under shogunatets sista dagar i Japan, försöker diverse samurajer och adelsmän att skaffa sig mer makt. Samtidigt väcks en burlesk rörelse till liv bland underklassen. Deras rop hörs skalla "eijanaika", vilket översatt blir något i stil med "varför inte?". Filmen fångar kaoset som bryter ut genom Genjis ögon. Han har varit standsatt i Amerika under flera år. Nu återvänder han till Japan och finner att hans fru har blivit stjärna i en erotisk show. Samtidigt som han försöker övertyga henne om att flytta med till USA exploderar folkets missnöje med situationen i landet.

Originaltitel Eijanaika
Regissör Shohei Imamura
Manus Shohei Imamura, Ken Miyamoto
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Shigeru Izumiya, Masao Kusakari, Kaori Momoi, Ken Ogata, Shigeru Tsuyuguchi

TheJack
2012-03-02
En väldigt ojämn film. Som vanligt så tycker jag att Imamura är duktig på att skildra de lägre samhällsklassernas tillvaro, och jag gillar att det är så skitigt och ärligt. Dessvärre är filmen på tok för ofokuserad. Det blir snabbt väldigt många karaktärer och sidospår som aldrig hinner utvecklas ordentligt, trots en speltid på två och en halv timme. Musiken, med sina smöriga saxofoner, känns också ganska opassande Däremot är filmen mycket snygg, och i slutändan så är det ändå, trots bristerna, en bra film. Men det är nog också en av de svagaste Imamura-filmerna som jag har sett hittills.