3.2

Vit natt

Ulrich är en hänsynslös och (därför) framgångsrik affärsman som en kväll firar med kollegerna. På krogen råkar han i handgemäng med en A-lagare, som dessvärre faller illa och slår ihjäl sig. Ulrich anlitar sin bror till advokat och kommer ut efter ett dygn i häktet, friad från alla anklagelser. Men han plågas av samvetskval gentemot änkan, föga förstådd av sin fru som trivs med deras självupptagna liv i den grafitgrå designerlägenheten.

Originaltitel Hvid nat
Alternativ titel White Night
Regissör Jannik Johansen
Manus Anders Thomas Jensen, Jannik Johansen
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Rikke Louise Andersson, Ole Lemmeke, Nicolas Bro, Morten Grunwald, Lars Brygmann, Jacob Lohmann, Sarah Boberg, Jonatan Tulested, Henning Valin Jakobsen, Anne Sofie Espersen, Ida Maria Brun Folmann, Morten Lorentzen, Nanna Øland Fabricius

origC-J
2012-10-25
En berättelse man sett flera variationer av, som i den här varianten inte riktigt följer den konventionella mallen. Dessutom kompetent utförd i regi, manus likaväl som skådespel.
KyLLo
2012-10-24
En av de sämre danska filmerna jag sett. Tråkig och dåligt ljus. Skådespelarna är väl godkända, men Danmark har både bättre och mer kända skådespelare.
larox
2012-05-19
Bra film rakt igenom. Välgjord och trovärdig, spännande. Tycker om karaktärerna, välspelad, i synnerhet Lars Brygmann. Danskarna kan verkligen göra film!

2011-09-18
Solklar trea. Jag älskar danskarna.
largodil
2010-04-04
mkt besviken på denna film...lite för förutsägbar och karaktärerna håller inte riktigt...
2009-06-25
Danmark är inte en stormakt då det gäller filmskådespelare – Danmark är StormaktEN! Kan vara detta som är förklaringen till det danska undret. Jag menar; bra film görs i många andra länder – ja, även bättre filmer. Men när danskjävlarna oräkneliga superskådiar gör sina jobb, så blir bra filmer rent mästerliga. Hvid Nat är ett danskt praktexempel på en rätt så bra film vars skådespel förflyttar den till en högre dimension. Egentligen ska väl denna film inte ha annat än en fyra i betyg, men jag blir så imponerad, berörd och i synnerhet provocerad av fenomenet danskjävlar, så jag blir tvungen att kapitulera. (13-/15)
Troff
2008-11-02
Satt fängslad från start till slut, det är inte ofta det händer.
MilkMonkey
2008-07-06
ett moraliskt dilemma som man tål att ältas i många filmer . . men: 1. varför denna överdramatik? ibland kunde jag inte hålla mig för skratt (mötet med fadern). 2. Det dunkla fotot pallar jag inte. 3. Karina skulle rimligtvis varit mer sliten . . den mest trovärdiga karaktären var kanske hennes väninna
merilina
2008-06-06