3.7

Om du lyssnar noga

Tsukishima Shizuku är en duktig student med en stor kärlek för böcker. En dag följer hon efter en underlig katt, som hon upptäcker på ett tunnelbanetåg, till en mycket originell liten affär som kommer att förändra hennes liv på sätt hon endast kan drömma om.

Originaltitel Mimi wo sumaseba
Alternativ titel If You Listen Closely, Whisper of the Heart
Regissör Yoshifumi Kondo
Manus Hayao Miyazaki, Aoi Hiiragi
Genre Familjefilm, Drama, Romantik, Fantasy, Anime, 90-tal
Skådespelare Keiju Kobayashi (röst), Youko Honna (röst), Kazuo Takahashi (röst), Takashi Tachibana (röst), Shigeru Muroi (röst), Shigeru Tsuyuguchi (röst)

Sheepy
2023-08-02
I Studio Ghiblis Mimi wo sumaseba får vi i grund och botten njuta av en söt kärlekshistoria. Animationen är mycket vacker och rik på detaljer. Filmen har intressant nog en del magiska moment som trots allt visar sig ha en rationell förklaring. Detta gör den mer jordnära än många av Studio Ghibils övriga filmer. Karaktärerna är sympatiska och filmens långsamma tempo ger oss möjlighet att lära känna dessa väl.
Ailuj
2021-01-31
Sitter bara och väntar på att magin ska slå till, svårt att förhålla sig till berättelsen när den uteblir. Delvis vacker och stämningsfull, delvis seg och splittrad.
Pari
2017-08-18
Härlig och skön stämning. Otroligt snyggt tekniskt gjord.
Turtleboy
2017-01-07
"Country road" - really?!
Juu_W
2015-10-27
Oj oj, den här filmen pendlade verkligen mellan betygen för mig... Den är mysig och trevlig som Min granne Totoro men där Totoro är underhållande genom humor och händelser så förblir den här filmens historia stillsam, förutsägbar och rätt så händelselös... Den är absolut sevärd och det är en gullig historia med fina karaktärer och underbar teckning men den extra magin finns inte riktigt... Men se filmen och avgör själv!
WillyV
2015-08-18
Det märks att denna melodram, ja ungdomsromans inte är av mästaren Miyazki själv. Vackert animerad men lätt sövande. Klart godkänd för ambitionen att hålla sig inom realism snarare än fantasy. Tråkigare bara.
Smultronsylt
2015-03-22
Jag brukar gilla Gibli men denna tyckte jag inte jättemycket om. Den var inte lika intressant och fängslande som dom brukar vara. Dessutom kändes slutet väldigt abrupt och jag har lite fobi mot sådana filmer. ^^ Stark 2:a.
Biberkolben
2015-02-18
Magisk, mysig, känslosam, BÄST.
eviltass
2015-01-10
Magisk.
MaxMackan
2014-02-03
Börjar med en stark fyra. Tappar tråden lite sista halvtimmen. Men vilken fin och mysig film det var.