2.4

While at War

While at War skildrar den sanna historien om den hyllade spanske författaren Miguel de Unamuno som öppet motsatte sig militärkuppen.

Originaltitel Mientras dure la guerra
Regissör Alejandro Amenábar
Manus Alejandro Amenábar, Alejandro Hernández
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Karra Elejalde, Eduard Fernández, Santi Prego, Nathalie Poza, Tito Valverde, Luis Bermejo, Patricia López Arnaiz, Inma Cuevas, Carlos Serrano-Clark, Luis Zahera, Ainhoa Santamaría, Mireia Rey, Luis Callejo, Dafnis Balduz, Jorge Andreu, Miquel García Borda, Pep Tosar, Itziar Aizpuru

goeran
2021-01-31
Alejandro Amenábars Mientras dure la guerra från 2019 är en sevärd film som skildrar utbrottet av Spanska inbördeskriget i juli 1936 primärt utifrån författaren Miguel de Unamunos perspektiv (som då var rektor för universitetet i Salamanca); samtidigt som man får följa revolterande nationalisternas krigsplanering. Filmen håller sig väl till de verkliga händelserna bortsett från skildringen i slutet av filmen av mötet i aulan på universitetet i Salamanco. Där framkom det 2018 (genom ny forskning) att beskrivningen av Miguel de Unamunos tal är rent fake; lite förvånande att man inte har tagit hänsyn till det i filmen som gjordes ett år senare. Karra Elejalde är mycket bra i rollen som Miguel de Unamuno men även Santi Prego gör en bra insats och ger ett mycket trovärdigt porträtt av Francisco Franco. Däremot tror jag nog att Eduard Fernández har instruerats att spela över något i rollen som José Millán Astray; visserligen hade han en originell personlighet men i filmen brer man på lite väl mycket för att skapa en motpol till Miguel de Unamuno. Betyg 3.