Where to Invade Next

Michael Moore undersöker vad USA kan lära sig av andra länder. Hur han tar reda på det? Jo, genom att ?invadera? dem och ?stjäla? deras smartaste idéer för att sedan föra tillbaka dem till USA.

Originaltitel Where to Invade Next
Regissör Michael Moore
Manus Michael Moore
Genre Dokumentär, 2010-tal
Filmnummer 119355

haajen
2018-02-09
Blir lite väl onyanserad även om Moore får fram en del viktiga poänger. I slutänden blir jag lite uttråkad då filmen kunnat vara typ 20 minuter kortare utan att publiken skulle ha missat något väsentligt.
Bomkia
2018-01-20
Inte en av Moores bättre, men väl värd en titt. 3-
gaskammarvalse
2018-01-14
Bedrövlig vänsterpropaganda.
LillaBlåaMus
2018-01-13
Italien, Frankrike och Finland, som Moore besöker först, är inga socialistiska stater, som Starkbröl påstår. Syftet är att plocka russinen ur kakan (ta med sig de bästa idéerna från resp. land till USA), det är han tydlig med redan från början. Sen kan man förstås tycka att filmen bitvis är onyanserad i överkant och innehåller för många faktafel. Samtidigt korrigeras vissa allmänna missuppfattningar, t ex om vad som bidragit till goda resultat i den finska skolan, som så ofta lyfts fram som ett föredöme av svenska politiker - för att motivera en i många avseenden rakt motsatt skolpolitik (friskolereformen, mer läxor osv.).
Step1
2018-01-11
Den är till för att skapa debatt. Argumenten är uppbyggda och presenterade väl, men de visar sällan upp på hela sanningen, såsom någon nämnde prisnivån för produktions varor i USA repsektive i ITA. Sedan är det urplock av det bästa av det bästa. Jag har svårt att tro att de flesta skolor i FRA eller fabriker i ITA är som dessa. Dock för den amerikanska publiken är detta enkelt att förstå och visar upp på en alternativ verklighet, vilket är nog Moores mål.
theFeber
2017-01-20
Lågmäld, men intressant och härligt genomförd resa genom Europas fina platser. Bättre än förväntat.
Howler19
2017-01-19
Jag trodde inte Moore kunde sjunka lägre, men det här är på allvar mer vinklat än propagandafilmer från andra världskriget. Det är även bortsett från mina politiska åsikter tillräckligt för att kalla det en av de värsta dokumentärerna jag någonsin har sett. Vad säger det egentligen om filmens budskap om alla argumenten är överdrifter och rena lögner?
Starkbröl
2017-01-14
Makalös, ensidig socialistpropaganda, precis som vanligt när det gäller Moore. Börjar halvintressant med, som någon annan påpekar, plockandet av russinen ur kakan i några socialistiska stater i Europa, men glider sedan över i idiotier som påståendet att USA:s drogproblem är skapat av vita för att sätta svarta i fängelse så de kan bli låglöneslavar i fängelsefabriker, och hyllandet av "white guilt"-konceptet. Ett exempel på ohederligheten är diskussionen om lagstadgad rätt till lön under semester; USA har ingen, Italien 20 dagar + 12 separata helgdagar. Detta behandlas då som något magiskt argument -- utan att frågan om löne- och prisnivåerna i de respektive länderna ens nämns. Det ärligaste i filmen är när Moore står i Portugal och sjunger med i Internationalen.
Olof_Gronlund
2017-01-13
Visst, den är en vinklad bild av Moore, svårt att se att alla franska skolor ska ha den skolmaten och svårt att se att alla ska vara så välmående, det finns ju mindre bra ställen i alla europeiska länder med som nästan är ghetton. Men men, filmen gör i alla fall att jag fastnar, ger mig en tankeställare och inser hur jävla bra man har det i Europa och att man kanske borde vara lycklig för att man inte är uppväxt i USA. I vilket fall som så trycker han alltid på rätt knappar Moore och skapar debatt, bara det är värt en fyra för mig, klart sevärd pga ämnet och att man inser hur bra man har det, man blev lite tagen. PS, Italien verkar jävligt nice. Se den!
ebbaröd
2017-01-11
I typisk Michael Moore-anda tar han i från tårna med extremerna och vinklar allt precis som han vill ha det. Men jag tycker liksom honom att USA är värt att bli dumförklarat många gånger om, så jag tillåter detta och kallar det informativ underhållning.