3.2

Wheel of Time

När Werner Herzog blev tillfrågad om att dokumentera den buddhistiska kalachakra-ceremonin, som Dalai Lama hösten 2002 skulle hålla i österrikiska Graz, fanns ingen tvekan från hans sida. Han nöjde sig dock inte med att endast dokumentera Graz "Kalachakra för fred i världen" utan tog sitt filmteam till Bodh Gaya i Indien där kalachakra i vanliga fall äger rum och där en halv miljon pilgrimer brukar samlas. Dalai Lama blev dock sjuk och kom aldrig, men i väntan på honom reste Herzog ensam till det heliga berget Kailash i Tibet varifrån han återvände med natursköna bilder.

Originaltitel Rad der Zeit
Regissör Werner Herzog
Genre Dokumentär, 2000-tal

KimEkberg
2020-03-02
mysig, men lite ofokuserad kanske. Känns som Herzog slappat till sig och förlitar sig för mycket på sin V.O. Väldigt slående skillnad på 16mm-materialet och videomaterialet från Tibet, även om video också är ett bra format. Men de analoga bilderna är bitvis magiska.
Galivan
2016-08-23
Intressanta frågor till Dalai Lama för en gångs skull. Lite allmänt dokumenterande, inte så undersökande, även om det är visuellt sevärt och intressant.
goeran
2013-05-13
Werner Herzogs Rad der Zeit från 2003 är en intressant dokumentär om ritualer och tro inom den tibetanska buddhismen.
hsimpson
2013-03-03
Jo, nog är den lite oengagerad och tunn. Men berättarrösten är där, det förhindrar ju nästan på egen hand en etta i betyg. Besviken, den hade några stunder, men på det stora hela snudd på ett sömnpiller.
PeterTheW
2013-03-03
Mycket intressant ämne, tyvärr en oerhört svag Herzog-skapelse.
severin
2010-08-01
Väldigt svag film för att komma från Herzog. Känns lite ofärdig, eller kanske omöjlig. Avsnittet om Graz blir otroligt tunt efter de mäktiga bilderna från Indien. Jag skulle säga att de inte går att sätta dem efter varandra på ett sätt som inte ger antiklimax. Att Herzog valde att göra det ändå pekar möjligen på bristande engagemang.
Hangaround
2009-12-28
Gedigen Herzog som trots att den inte helt övertygar, har glimtar av den herzogska "andra världen". Filmen verkar annars handla lika mycket om hans eget sökande efter inspiration, som kalachakran.
gusc
2005-01-15
jävligt oengagerad dokumentär. fy fan.
Günther
2004-05-11
Mycket bra. Roligt att höra Herzogs mysiga brytning.