2.8

West Side Story

Steven Spielbergs tolkning av ”West Side Story” är en berättelse om kärlek och gängrivalitet i 50-talets New York.

Originaltitel West Side Story
Regissör Steven Spielberg
Manus Tony Kushner, Arthur Laurents
Genre Drama, Kriminalare, Musikal, 2020-talet
Skådespelare Ansel Elgort, Rachel Zegler, Ariana DeBose, David Alvarez, Rita Moreno, Brian d'Arcy James, Corey Stoll, Mike Faist, Josh Andrés Rivera, Iris Menas

Skapad 2022-04-28 av darkmist82
När jag först hörde talas om att Steven Spielberg skulle göra en musikalfilm så måste jag erkänna att jag blev förvånad, men samtidigt inte på samma gång. Spielberg har alltid provat på de...   Läs mer »

Rune2000
2022-03-28
Fick för mig att det skulle bli en modern version av West Side Story, men Spielberg valde att göra en remake av 60 år gamla klassikern. Filmen är snygg och huvudrollsinnehavarna har personkemi men tyvärr känns filmatiseringen helt poänglös.
DashX
2022-03-22
Den här var ju otroligt dålig. Normalt sett brukar jag ändå tycka att filmer överlag åtminstone är helt okej, men jag övervägde att ge den en etta.
StureStenhög
2022-03-19
Jag skulle väl nästan kunna kopiera in min kommentar till versionen från 1961 här, mina problem är precis desamma, och de ligger väl egentligen i själva grundmaterialet. Coola gäng som dansar och knäpper med fingrarna är fortfarande en obegriplig paradox, men den största svagheten är ändå den otroliga ytliga kärlekshistorien. Varför ska man bry sig om de här två? De känner ju inte ens varandra, och båda två saknar dessutom helt personlighet. Rachel Zegler är verkligen provocerande blek i sin rolltolkning. Det är även uppseendeväckande att musiken i den här musikalen är så pass slätstruken. Det blir en svag tvåa även denna gång
Ful_fisk
2022-03-13
Väldigt originaltrogen nyinspelning som väl spelar sina kort rätt hela vägen, och landar i en lyckad men samtidigt hyfsat jäkla onödig film. Samtidigt är jag ju glad att de inte försök göra en massa uppdateringar och skifta runt könsroller hit och dit som blivit det nya heta, men som det nu är har filmen egentligen ingen större relevans när man fortfarande kan se originalet och njuta av Saul Bass för- och eftertexter och ett färgstarkare huvudpar. Men som film betraktat fungerar den absolut, framför allt scenografi och kostym är ju hänförande vackert. Fotot är lite stelt och digitalt som det brukar vara nuförtiden (framför allt när man automatiskt jämför med originalets vackra färgstråk), men åkningarna är ju snygga. Musikaliskt fungerar det, och till skillnad från många sentida musikaler är sången inte dränkt i vedervärdig autotune, vilket är väldigt behagligt. Skådisarna är en smula bleka, och romansen mellan de båda huvudpersonerna blir lite märkligare när man plockat bort originalets missförstånd (att han inte ser att hon är Puerto rican och hon inte ser att han inte är det), som ju trots allt var en ganska logisk ingång till hur de bröt ner sina fördomar väldigt snabbt och gaddades ihop mot världen på en och samma kväll. Kul att se Rita Moreno igen, men hennes nya figur är rätt enkelspårig och lyfter inte filmen på samma sätt som hon gjorde i originalet. Men det största frågetecknet är väl ändå karaktären Anbody, pojkflickan som mer än någon från gamla versionen passar in i en nyinspelning 2022. Det känns som att de missade att etablera henne under första halvan av filmen, sedan dyker hon upp i en slags trans-nytolkning som kommer lite från ingenstans och aldrig riktigt tillför något. Vet inte om de klippte bort någon scen, men hela den figuren fungerade klart bättre i originalfilmen. Så i slutändan är väl detta en rätt lyckad och välgjord musikal. Bara rätt jäkla onödig. Och nästa gång jag blir sugen på att se dessa sångnummer blir det Wises original istället.
mammene
2022-03-12
Kanske är jag inte det största fan av musikaler på film, i synnerhet inte denna version. Fick ingen känsla för någon, inte ens kärleksparet. Tycker inte Ansel Elgort kunde fylla ut sin roll, Rachel Ziegler kändes något bättre, sedan har vi "flocken" som for omkring och knäppte med fingrarna, de blev bara jobbiga att se. Nej detta var inget stor upplevelse.
RustyFilm
2022-03-09
Såg föregångaren från 1961 av Wise/Robbins för över 20 år sen. Det är ju alltid kul att jämföra men minnet av detaljer blir ju lite diffust efter så lång tid. Men helt klart att den nya Spielberg remaken är mer filmisk än föregångaren som är mer lik scenshowen som jag också sett för länge sen. Både foto och miljöval är klart bättre i den nya. Grundkonceptet är ändå troget 61an. Jag kan känna att en del omfördelningar har gjorts, men det diffusa minnet gör att jag inte kan peka ut vad. Men att vår favoritlåt "Somewhere" har placerats om och i stället för att María och Tony gör den som en duett är det nu karaktären Valentina som gör den. Möjligt att filmens plott struktur vinner på detta men det lät bättre i den gamla. Utstrålningen från soundtracket över lag är nog lite svagare i den här nya filmen även om filmupplevelse är lyft. Det är inte ofta man får säga att remaken är bättre än förlagan. Men här är det så.
Commandante
2022-01-04
Jag har ingen som helst tidigare erfarenhet av den här musikalen, så för mig för det omöjligt att avgöra hur den förhåller sig till originalet. Med det sagt tycker jag denna film är oerhört välgjord och välspelad, underhållande och rörande. Ett mycket skickligt hantverk!
BarryHero
2022-01-03
Mycket stabil och respektfull nyinspelning av originalet från 1961 där man har korrigerat vissa svagheter som trots allt finns i originalet. Kul att Rita Moreno kan vara med igen hela 60 år senare. Elgort och Faist fungerar mycket bra som Tony och Riff. Imponerande 1950-talsscener från New York, signerade Steven Spielberg.
dr_Robert
2021-12-29
I'm not sure why they have bothered to do a re-make of this film, when they hardly wanted to make any changes from the original - which of course is a version of Romeo and Juliet, but staged as a musical and in Manhattan's west side (i.e. some originality). That said, my eye blinks a few extra times when Rita Morena appears in this version too. And they've done wonders with the film scenography which I hope they will win an Academy Award for. But let's hope no one thinks this is the best film of 2021: sort of weak three (of five).