Web Junkie

I Kina finns det 400 kliniker som behandlar ungdomar mot spelmissbruk på internet. De intagna är pojkar i tonåren, som slits bort från sina skärmar och utsätts för mycket strikt militär disciplin på klinikerna. Pojkarna känner sig ofta närmare sina medspelare i nätvärldarna än sina familjer.

Originaltitel Web Junkie
Alternativ titel Caught in the Net
Regissör Hilla Medalia, Shosh Shlam
Manus Hilla Medalia, Shosh Shlam
Genre Dokumentär, 2010-tal

eliastheman
2016-02-17
haha annihilat0r verkar ju helt sjuk i huvet, galenskaper vad de här grabbarna måste lida igenom.
annihilat0r
2014-09-28
"Web Junkie" visar på vad som är så fördelaktigt med ett samhälle där staten får behålla sin roll som central. Staten Kina arrangerar, betalar själva, för kliniker där datorspelsberoende behandlas. Det finns inget egenintresse, eftersom klinikerna inte är företag. Istället finns det ur statens synvinkel en genuin omtanke för sina egna, där den enda vinsten är ett minskat spelberoende för de intagna. Här i västvärlden växer sig marknadens roll enbart sig starkare samtidigt som staterna sakta men säkert förlorar sitt inflytande – vilket avslöjar att ekonomin är en fråga som oavbrutet diskuteras i våra styrelserum. Således är det så befriande att få kliva in i en värld, i en kinesisk klinik, där vardagen i slutändan inte handlar om pengar. Istället vilar det en medmänsklig låga bakom detta kinesiska projekt, som viskar om viljan att få ta hand om sina egna.
Zipper
2014-09-23
Jag är väldigt tveksam till de om de här terapimetoderna fungerar. Många pojkar verkar nedtryckta av sina våldsamma fäder, så det är förmodligen en del av roten till det onda. Intressant inblick dock. Halvlyckad dokumentär, alltså.