3.3

Waterloo

Upplev Napoleons tillfångatagande och exil på Elba. Hans dramatiska flykt, återföreningen med sina lojala trupper och generaler. Hans sista, desperata strävan efter herradöme och ära, en nådeslös kamp som avgörs på Waterloos blodiga marker.

Originaltitel Waterloo
Regissör Sergej Bondartjuk
Manus H A L Craig, Vittorio Bonicelli, Sergej Bondartjuk
Genre Drama, Action, Krig, 70-tal
Skådespelare Christopher Plummer, Rod Steiger, Virginia McKenna, Jack Hawkins, Dan O'Herlihy, Orson Welles, Gianni Garko

hsimpson
2021-09-30
Jättesnygg, pompös och häftig. Men första halvan är märkligt nog den bästa, med uppbyggnaden. Där gör det inte så mycket att det ibland blir lite teatraliskt. Tyvärr är andra halvan, trots episk skala och läckra long shots, inte alls lika bra. Det funkar liksom inte att ha så snygguppbyggnad och så snyggt foto, och sen blir det ändå "på låtsas" när det väl är dags för krig.
Engravadlax
2016-06-15
Kompetent filmad. Teatraliskt spelat.
Dutch
2015-08-11
Är man inte intresserad av krig är den här filmen helt meningslös, för det är en enda lång krigsfilm med en makalös realistisk skildring om detta kända slag. Jag gillar det.
martingo89
2014-03-24
Bra skådespelare o fantastiska vyer. Rätt fantastiskt att de lyckas få tag på så många skådespelare att de faktiskt lyckas porträttera de stora slagen på ett realistiskt sätt. Ingen som helst CGI heller utan bara en jäkla massa statister :D Imponerande. Vet man något om historien om Waterloo så ser man att filmen följer den rätt bra, nackdelen är bara att man vet redan hur det kommer sluta :P
amam
2013-08-31
Ja, de två huvudrollsinnehavarna gör ett bra jobb och krigsscenerna ser påkostade ut. Annars är den mest som väntat. En svag trea.
Astrojacob
2010-07-10
Nae, inte i min smak. Trots otroliga krigsskildringar av 1815 och en fullkomligt perfekt Rod Steiger som Napoleon, blir jag aldrig intresserad. Den saknar både spänning och överraskningar och upplevs mer som en bra dokumentär av mig. Weird? Steiger borde fått en Oscarsnominering men någon "Storfilm" var inte detta "one of those costume things" (Monty Python kommentar). Knapp Trea, tack vare Rod Steiger.
janne
2010-01-13
Själva krigsscenerna med allt folk och alla hästar är riktigt imponerande! Jag ger filmen en stark trea.
Christopherno1
2010-01-10
En 2:a för de maffiga stridscenenerna då man här skapade arméer i tusental med riktiga statister. Koreografin och fotot är dock överlag dåligt, och så även skådespeleriet - man undrar ibland om det är en parodi eller inte. Skådespelandet går verkligen upp och ner i den här filmen.
kennert
2009-11-29
Mastodontscenerna är det enda minnet från denna film.
martineden
2009-07-31
Mycket underskattad film!! Steiger är fullkomlig som Napoleon. Det är även kul att se Orson Welles i en mycket liten men viktig roll. Den sista stridsscenen vid Waterloo är bland det maffigaste jag någonsin sett och då brukar jag allvarligt inte vara särskilt intresserad av sådana typer av scener, men detta är något extraordinärt!! Mycket bra!