3.5

Wasp

I den sjaskiga snåstaden Dartford bor den unga ensamstående mamman Zoë tillsammans med sina fyra barn. En dag dyker en gammal pojkvän från upp och bjuder ut Zoë till den lokala puben. Zoë tackar ja men slits mellan sina förpliktelser som mamma och saknaden av det gamla livet.

Originaltitel Wasp
Alternativ titel Geting
Regissör Andrea Arnold
Manus Andrea Arnold
Genre Drama, Kortfilm, 2000-tal
Skådespelare Natalie Press, Danny Dyer, Jodie Mitchell

Kortfilm
2015-10-24
Tragisk vardagshistoria och man känner igen sig från Fish Tank. Kvinnor och barn i centrum och människor som mest tänker på sitt eget skinn. Filmtipset förutspådde att jag skulle tycka bättre om den än Fish Tank. Den onödigt skakiga och närgångna handkameran ger huvudvärk och förstör en del av upplevelsen.
#54
2012-12-15
Drabbande.

2012-07-15
Galet bra! Troligen den bästa kortfilm jag har sett! Betyget blir stabil till stark 4a!
PeterTheW
2011-11-13
Det här är så nära en femma. Ångesten är total och jag blir nästan svettig av ilska. Man känner igen Arnold's berättarsätt från Fish tank. Kan i och för sig bero på att filmerna är väldigt väldigt lika.
hsimpson
2011-11-13
Ångest! Bra gjord, helt klart. Stark trea.
hampushoney
2010-11-16
Otroligt bra, brukar inte vara en sucker för Engelsk diskbänkrealism, men jag förstår verkligen varför den här plockade hem Oscarn. Man får direkt sympati för Zoe även om hon lever i sådana omständigheter som man bara suckar över i verkligheten. Bra barnskådespel också
sunnhed
2008-10-13
Jag vet inte om en 4a är för högt betyg, men den här filmen upprör mig på något sätt och en känsla av en film är enligt min mening bra (Lilja 4-ever t.ex. skapade inte bara mysiga känslor). Dessutom kan jag som uppväxt övre medelklassare inte annat än förundras och gapa stort åt den ständiga brittiska low-life familjen. Fascination och upprörda könslor allt i ett, nog får det bli en 4a tills vidare.