Warning: Parental Advisory

1986 uppträdde Frank Zappa, John Denver och Dee Snider från Twisted Sister framför en panel av senatorer i USA för att försvara amerikanska musikens rättigheter. Mot sig hade de PMRC - en koalition av oroliga senatorsfruar som ville censurera vissa låtar för att skydda sina barn från det de kallade "explicit lyrics".

Originaltitel Warning - Parental Advisory
Regissör Mark Waters
Manus Jay Martel
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Lois Chiles, Dee Snider, Griffin Dunne, Mariel Hemingway, Tim Guinee, Jason Priestley, Deborah Yates, Jim Beatty

2016-07-23
Ganska intressant och stundvis även rolig film som tyvärr kunde ha gjorts bättre. Man sugs aldrig in i handlingen ordentligt. Filmen är i alla fall underhållande och lyckas ta sig över "godkänt". Svag 3:a.
2015-04-19
Yeah, right... "The Porn Wars" förtjänar ett betydligt bättre öde än att sammanfattas så här. Kassa skådisar, överdrivna vinklingar och buskiskaraktärer. Som bonus får man en av tidernas mest pinsamma eftertextscener - herrejävlar i min lilla låda. Skönt att Frank Zappa aldrig behövde se detta. (5+/15)
2014-11-16
En intressant film just för att den tar mig igenom en mycket viktigt händelse i musikindustrin. Här får vi följa den kamp där PMRC (Parents Music Resource Center) ville censurera låtar. Denna kamp ledde fram till kompromissen att CD-skivor idag pryds med texten Warning: Parental Advisory. Hade dock hellre sett en dokumentär om ämnet. 2+
karlmats
2008-01-28
Rätt bra film om ett viktigt budskap, moralpoliser finns överallt och på vissa håll lyckas filmen verkligen göra en riktigt upprörd. Priestly gör ett bra jobb och kul att se Snider spela sig själv. Ibland känns den dock lite för stereotypisk och platt, men överlag tyckte jag det var en klart sevärd film.

2004-10-29
Scenen när den pryde gubben citerar rocktexter är bland det roligaste man kan se! "Listen, you little slut, do as you are told, come with daddy for me to pour the gold. Golden showers. All through my excrement you shall roam. Bend up and smell my anal vapor. Your face is my toilet paper. On your face I leave a shit tower. Golden showers."
djonipony
2004-02-20
Bra anti-censur-film med ett, förstås, klockrent budskap. Rättegången e lysande och de 3 artisternas tal e bra, inte minst Zappa's. Hans ironiska förslag att "J"-märka alla judiska artisters CD's var ju en 5-poängare!
murdoc
2003-11-06
Mm, dee snider..

2003-10-31
Skitdålig och korkad komedi som ändå är rolig och värd att se! Åtminstone av tre orsaker: det angelägna och viktiga budskapet, Dee Snider och Frank Zappa. Fast jag måste säga att jag blev besviken, eftersom jag hade förväntat mig mer av den här filmen..
texaz
2003-10-17
Dee Snider reagerar i den här filmen!

2003-10-07
Warning: Parental advisory är nog den bästa filmen om yttrandefrihet jag sett på år och dar. Jag vill nog påstå att den är oerhört viktigt och borde visas för dagens kids som inte förstår hur nära det var att den amerikanska musikindustrin införde censur. Men tre stod mot dom: Frank Zappa, John Denver och Dee Snider! :D