WarGames

Ett ungt datorgeni tar sig in på en hemlig stordator som har den fulla kontrollen över USA:s kärnvapenarsenal. I tron att han spelar ett spel med datorn sätter han ovetandes igång vad som kan bli början på ett nytt världskrig.

Originaltitel WarGames
Alternativ titel War Games
Regissör John Badham
Manus Lawrence Lasker, Walter F Parkes
Genre Drama, Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Matthew Broderick, Dabney Coleman, John Wood, Ally Sheedy, Dennis Lipscomb, James Tolkan, Alan Blumenfeld, Maury Chaykin, Barry Corbin, Michael Madsen, John Spencer, Juanin Clay, Irving Metzman, Michael Ensign, William Bogert

Starkbröl
2023-11-14
Är detta den enda filmen med Matthew Broderick där han är uthärdlig? Bra och välgjord film, faktiskt, trots sin ålder och trots att det är en tonårsfilm. Inte ens så katastrofal datamässigt som man skulle kunna tro.
ekback
2018-07-09
Förvånansvärt bra än idag. Trots sin ålder så funkar den fortfarande och det det är ett underhållande äventyr man får uppleva! :)
BrutusBeefcake
2018-03-28
Mycket mer spännande än vad jag först trodde och lite kul med tidig sci-fi om AI. Tyckte att den fungerade väl trots en del bristande skådespel främst från Ally Sheedy. (7+/15)
ThePatient
2016-10-24
Lökig och hafsigt ihopsatt på vissa ställen, men har en av de finaste scenerna jag sett på länge emot slutet.
2016-10-23
Den här filmen klassades som science fiction på den tiden men idag är det här snarare en thriller. Har inte sett den sen början av 00-talet men jag tyckte den var väldigt bra då i alla fall.
sonocronic
2015-10-10
Skön åttiotalsrulle med allt man förväntar sig. Perfekt på en lördagseftermiddag.
Bloodcolored
2014-11-16
Dåliga skådespelarinsatser och otrovärdig story.
2014-10-30
WarGames har en härlig nostalgisk känsla över sig. Det skulle inte förvåna mig om ett stort okänt antal människor har blivit inspirerande till att bli hackers efter denna film. Jag kommer ihåg att vi tittade på den på datalektionen i årskurs 7. En bra film är det i alla fall även om den är lite löjlig här och där. 3+
AddeColciago
2014-08-14
Hög nostalgifaktor plus en minnesvärd öppningsscen.
Necross
2014-06-07
Uj så mycket feelgood och 80-talsstämning. Och stringent härligt manus! Bra skådespeleri. Och budskap!