3.2

Wannsee 1942

Den 20 januari 1942 samlas den tyska naziregimens toppskikt i en villa i Berlinförorten Wannsee. Det är Reinhard Heydrich som sammankallat till ett möte som skall avhandla den slutgiltiga lösningen av judefrågan.

Originaltitel Die Wannseekonferenz
Alternativ titel The Conference
Regissör Matti Geschonneck
Manus Magnus Vattrodt, Paul Mommertz
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Philipp Hochmair, Johannes Allmayer, Maximilian Brückner, Matthias Bundschuh, Fabian Busch, Jakob Diehl, Lilli Fichtner, Godehard Giese, Peter Jordan, Arnd Klawitter, Frederic Linkemann, Thomas Loibl, Sascha Nathan, Markus Schleinzer, Frederik Schmid, Simon Schwarz, Rafael Stachowiak

Snah
2023-11-23
Tredje filmatiseringen av Wannseekonferensen. Mycket intressant att se hur Heydrich och Eichmann porträtteras, och samspelet mellan dem och de andra deltagarna. Det var ett bra tag sen jag såg Die Wannseekonferenz från 1984 och Conspiracy, så jag måste nog se om dem för att kunna säga något.
Ful_fisk
2023-05-21
Ännu en stabil och stark tysk film om moderlandets mörka förflutna. Detta är kanske inte lika gastkramande som somliga andra andra världskriget-filmer, men det är ett stabilt drama med en makaber och mörk underton. Fascinerande, och högst välgjord. Bara inte överdrivet engagerande som film, vilket gör att det stannar på en trea.
goeran
2022-12-04
Matti Geschonnecks nya filmatisering om Wannseekonferensen, som i Sverige har titeln Wannsee 1942, är gediget hantverk men jag vet inte om filmen tillför så mycket jämfört med tidigare filmatiseringar. Det bidrar naturligtvis till trovärdigheten att personerna talar tyska i filmen men jag tycker nog ändå att Frank Pierson Conspiracy (2001) var strået vassare tack vare Kenneth Branaghs formidabla insats i rollen som Reinhard Heydrich; därmed inte sagt att Philipp Hochmair är misslyckad i samma roll. Övriga skådespelare gör också en gedigen insats men jag reagerade över att vissa personer var så föga porträttlika de personer som de spelar (Jakob Diehl som Heinrich Müller känns exvis inte rätt). Betyg 3.