2.7

Wallander - Faceless Killers

Wallander undersöker ett brutalt mord på ett äldre par på en avskild lantgård. En läcka från polisen om att den mördade kvinnans sista ord var "utländsk" ger upphov till rasistiska hämndaktioner. Följderna får Wallander att tvivla på allt, till och med sitt yrkesval som polis

Originaltitel Wallander - Faceless Killers
Regissör Hettie Macdonald
Manus Richard Cottan
Genre Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Kenneth Branagh, Jeany Spark, David Warner, Sarah Smart, Sadie Shimmin, Tom Beard, Richard McCabe, Tom Hiddleston, Arsher Ali, Fredrik Gunnarsson

2015-06-20
Det som gör denna film stark är att tar sig tid att fokusera mer på karaktären Kurt Wallander. Speciellt under filmens andra hälft så skapas det ett djup i berättandet om karaktären vilket jag uppskattar. Branagh spelar dessutom väldigt bra i huvudrollen och blir bara bättre och bättre film till film. Sedan är det ju intressant att frågan om rasism fungerar lika bra nu som när boken kom först kom. 3+
Rele
2014-11-15
En av dom bättre Wallander. Branagh var duktig och därför ger jag en trea.
Hypostas
2013-11-03
En av de bästa Wallanderfilmer som gjorts. Betyget räcker precis till en svag fyra.
Cuchita
2013-09-07
Tycker jättemycket om fotot och stämningen i den här brittiska versionen. Branagh är super som Wallander. Själva brottsutredningen och historien kändes lite svag, så den gör att det blir en svag 3a, men sevärd trots allt.
Taandborste
2012-07-08
Aningen seg kanske, annars har jag inte så mycket att klaga på.
Luciphere
2012-01-22
Bra som vanligt både vad gäller skådespelare (speciellt Branagh såklart) och produktion.
emilstjernholm
2011-08-09
Enkel historia med bra driv. Branagh är bra som Wallander, och estetiskt ligger BBC långt före de svenska motsvarigheterna.
mammene
2011-07-23
Jag gillar den brittiska andan och att man nystar upp bit för bit så känslan för polisarbetet komer fram. Som vanligt så får journalisterna och pöbeln sig en känga. David Warner skildrar den alzheimersjuke pappan väldigt bra och Kenneth Branagh gör Wallander mycket övertygande, men lite muntrare kunde han vara. Men han slår inte Krister Henrikssons tolkning, men han är inte långt efter.
Jennyshima
2011-07-21
Branagh är trovärdig som Wallander vilket gör att jag köper det. Att produktionen har mer pengar gör ju sitt till. Jag tycker att man i den här filmatiseringen har lyckats fånga upp den stämning jag kände när jag läste boken för första gången.
MtotheN
2011-07-21
Branagh spelar som alltid bra men filmen i sig var en riktig bore.