3.3

Walesa

En biografi om den polske fackföreningsrevolutionären Lech Walesa, fackföreningsledaren från Gdansk som riskerade sin familjs liv för det han trodde på.

Originaltitel Walesa Czlowiek z nadziei
Alternativ titel Walesa: Man of Hope
Regissör Andrzej Wajda
Manus Janusz Glowacki
Genre Biografi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Robert Wieckiewicz, Agnieszka Grochowska, Iwona Bielska, Zbigniew Zamachowski, Maria Rosaria Omaggio, Ewa Kolasinska

MsA
2019-07-26
Mycket bra film! Robert Wieckiewicz är en favoritoch musiken var bra...Vem gillar inte lite polsk punk :)
Hanness
2019-07-14
Bra film.
Rift
2019-07-12
Det som drar ner filmen är att huvudrollsinnehavaren verkar vara en inbiten komediaktör som inte gör någonting för att dölja det, tvärtom.
KyLLo
2019-01-22
En av de sämre polska filmer jag sett. Ointressant och lång.
Razzel
2019-01-11
Överraskande bra, fiinfina insatser av Wiekiewics och självlysande Grochowska (Polens egna Binoche). Heja Wajda!
WillyV
2018-10-20
Välgjord, välspelad och fin film med små skavanker. Svag fyra.
Jompalompier
2014-11-29
Från att knappt veta något om Walesa till att i alla fall ha lite baskunskaper. Hade kanske velat veta lite mer om hans bakgrund, barndom osv. Men en snygg film med bra skådespelare så jag är nöjd.
piotr
2014-11-24
Lech var tydligen väldigt emot att göra en film, men efter många år sâ gav han Andrzej Wajda sitt medgivande. Wajda lyckas hitta balansen mellan att glorifiera Lech och de mörka sidorna och samtidigt hâlla honom mänsklig. Han påminner fett om min polska svärfar i sitt enkla men rätframa sätt. Gott mos, se den!
stgurgel
2014-10-22
Mycket trevlig film, snygg och med fina skådespelarinsatser. Underhållande men fruktansvärt ytlig. Efteråt vet man inte ett dyft mer om polsk nutidshistoria och man har inte fått se en sekund av fackligt organiseringsarbete
goeran
2014-10-20
Andrzej Wajdas nya film Walesa visar att mästaren fortfarande har det rätta handlaget; det är en helt lysande film om Polens stora frihetshjälte Lech Walesa (kongenialt gestaltad av Robert Wieckiewicz) och det polska folkets kamp mot det kommunistiska förtrycket.