2.6

Wal-Mart: The High Cost of Low Price

Kostnaden för Wal-Marts låga priser är hög. Även om konsumenterna erbjuds ett mycket brett utbud av varor så billiga att Wal-Mart bidrar till att hålla ner USA-inflationen sviker företaget sina anställda med låga löner, dåliga sjukvårdsförmåner, köns- och rasdiskriminering och en brutal fackföreningsfientlighet.

Originaltitel Wal-Mart: The High Cost of Low Price
Regissör Robert Greenwald
Genre 2000-tal, Dokumentär

tunepunk
2015-08-25
Lite illa att bara beskylla Wal-Mart. Konsumenterna har lika mycket delaktighet. Vägra köpa billigt skit från dem så löser det sig av sig själv. Folk har blivit alldeles för "prismedvetna", men skiter fullständigt i vart skiten kommer ifrån och hur den tillverkas.
zissou
2009-09-21
Ett relevant ämne, men varken underhållande eller bra gjord tyvärr
Dagerman
2009-09-07
Jag uppskattade den här bra mycket mer än Michael Moores filmer. MM döljer sig oftast bakom humor för att dölja taskig research, medan denna film höll mig intresserad hela tiden fram till det lyckliga slutet
Ranma
2009-09-05
Ingen oväntad information på något vis, men ändå intressant. Som "dokumentär" är den dock lite väl vinklad. Avskydde verkligen slutsekvensen, den är urlöjlig!
DiMMUBoRGiR
2009-08-20
Svårt att betygsätta... en typisk, vinklad dokumentär som i sin ensidighet lycjkas bli ganska underhållande. Svag 3:a
Moj
2007-11-07
Jag retade mig så vansinnigt på plingplongmusiken i bakgrunden under "fabrikssegmentet" som skulle ge den rätta asiatiska känslan. Överhuvudtaget är det en oerhört obalanserad och obehagligt uppbyggd smutskastningskampanj till tonerna av Bruce Springsteens "This land is our land". Måhända att Wal-Mart förtjänar att smutskastas, men kalla det inte för dokumentär! Detta obehag stärks framförallt av slutsekvensen som ger en fadd eftersmak av arketypisk amerikansk evangelism.
yangbo
2007-10-08
Vissa ämnen som tas upp är viktiga ur ett ekonomiskt perspektiv, och speciellt hur de är gentemot sina anställda i diskussionen om etik och moral, men dokumentären i sig är egentligen inte särskilt bra. De låter t.ex. dumma amerikaner som inte ens vet vart Kina ligger i för världsdel intervjuas och föra sina politiska åsikter (hjärntvättning) i en diskussion om Wal-Mart?
Paramis
2007-05-30
Ett måste för den som engagerar sig i allt som pågår i vårt samhälle. Med denna filmen förstår man landet USA ännu mer. Även Michael Moores filmer ska ses.
Redwood
2007-05-30
"brutal fackföreningsfientlighet" i USA? Godmorgon. Verkligen news att eleven.
Dagisfarbror
Intressant.