3.1

Den tyske läkaren

Den sanna historien om en argentinsk familj som levde tillsammans med Josef Mengele utan att veta om hans sanna identitet, och om en flicka som blev kär i en av tidernas största brottslingar.

Originaltitel Wakolda
Alternativ titel The German Doctor
Regissör Lucía Puenzo
Manus Lucía Puenzo
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Natalia Oreiro, Diego Peretti, Àlex Brendemühl, Elena Roger, Alan Daicz, Guillermo Pfening, Florencia Bado, Ana Pauls, Abril Braunstein, Juani Martínez

STHRUDTS
2019-05-06
Lite förutsägbar thriller som aldrig riktigt lyfter
okidoki
2019-02-26
Intressant, lite långsamt tempo.
mammene
2019-02-24
Välgjord drama/thriller som smyger sig på. Utan stora åthävor kan man känna Mengeles intresse och kyla på samma gång. Obehagligt att se. hur han nästlar sig in i familjen och experimenterar med den kortväxta flickan, som jag egentligen inte tyckte var så kort. Dramatiken ligger och lurar under ytan. Stark trea.
Dream
2019-02-22
Välgjord och realistiskt, en av fåtal nutida "Biografi filmer om en mördare / galning" som faktiskt håller sig till fakta. Det ända tråkiga är att filmen känns lite för kort. Hade kunnat se den här i 3 timmar där fler "Mengele" historier kom fram med tanke på att han var på flykt ända tills han föll ihop på en strand av en STROKE 1979, så finns det garanterat mer märkliga / skrämmande berättelser då det för honom inte var något annat än ett helt vanligt jobb samt liv. Betyg 3.
KyLLo
2018-12-20
Ett intressant, välgjort och tänkvärt drama som sticker ut något. Historien känns inte överdramatiserad eller överarbetad, utan nära verkligheten. Fick mig att påminnas om de inhumana rasbiologiska forskningarna i Sverige. Det enda som var lite märkligt var att flickan i filmen inte kändes så kort som hon framställdes.
origC-J
2014-09-02
Välgjort, som oftast när det gäller argentinsk film, men manus och regi lyckas aldrig skapa någon riktig stämning.
karlmats
2014-08-12
Intressant, både för vad som händer på skärmen och för den historiska bakgrunden. Det är en ganska långsam thriller där scenerna aldrig blir speciellt skrämmande, men med lite fantasi är det inte svårt att snurra iväg och börja tänka på en massa saker relaterade till filmen. Tysklands influenser på Argentina (och Uruguay för den delen) efter andra världskriget. Psykopaters möjlighet att smälta in och vara framgångsrika i ett normalt samhälle. Mobbing i skolan. Hur det är att växa upp annorlunda. Smygfascismens framväxt. Finns fler teman men helt klart är det en välgjord intressant film som aldrig riktigt släpper taget om mig trots sin lågmäldhet. Brendemühl är mycket bra som doktorn och lyckas utstråla både karisma, psykopati och vetenskaplig nyfikenhet på samma gång. Dock är det nog 12-åriga Florencia Bado jag blir mest imponerad av i sin debutfilm, hon lyfter filmen ett snäpp till. Jag måste sätta en 3a på denna.
Kimchi
2014-01-24
Bra skådisar, snygg produktion. Sömnigt manus.