3.4

Vit oleander

I ett anfall av sjuklig svartsjuka förgiftar den kompromisslösa och förföriska konstnären Ingrid sin älskare. Hon döms till livstids fängelse och hennes 15-åriga dotter Astrid får därefter flytta runt mellan olika fosterfamiljer. Dottern försöker desperat att skapa sig en egen identitet, men även om Ingrid sitter bakom galler är hennes starka inflytande den enda fasta punkten i Astrids liv. När Astrid blir vän med den jämnårige Paul, hittar hon en kärleksfull och förstående fosterfamilj.

Originaltitel White Oleander
Regissör Peter Kosminsky
Manus Mary Agnes Donoghue, Janet Fitch
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Michelle Pfeiffer, Renée Zellweger, Robin Wright, Billy Connolly, Alison Lohman, Noah Wyle, Patrick Fugit, Amy Aquino, Cole Hauser, Taryn Manning, Svetlana Efremova, Melissa Marsala, Allison Munn, Liz Stauber, Samantha Shelton, Marc Donato

Skapad 2019-11-29 av Loomis
Inte helt taget ur luften frågade jag mig om det var en lång reklamfilm för hårblekningmedel. Intrycket är påtagligt och dom svenska avspeglingarna likaså. Men nu är det trots allt Michelle Pf...   Läs mer »

RustyFilm
2016-12-08
Ibland blir man överraskad. Hade inga höga förväntningar på det här. Men det här är lika vackert och giftigt som blomman Vit Oleander själv. Underskattad film som handlar om frigörelse. Det är begåvat regisserat och överlag välspelat speciellt Alison Lohman är strålande som Astrid. Fotot är härligt, manus likaså
2016-07-23
En väldigt bra film baserad på en väldigt bra bok. Alison Lohman briljerar i en svår roll. Även Pfeiffer, Zellweger och Fugit gör bra ifrån sig. Omöjligt att inte bli berörd av den.
2014-11-22
Vit Oleander har sina svagheter men de är ändå en sevärd. Storyn känns så verklig på nåt sett och den berör. Ypperligt skådespel! Michelle Pfeiffer gör en av sina bästa roller men det är Allison Lohman, som jag tycker är en väldigt duktig ung skådis, som imponerar på mig. Detta är absolut ingen "tjejfilm" om någon trodde det.

2013-03-28
Har man läst boken så uppskattas säkert filmen på ett annat sätt. Jag tyckte den var småseg rakt igenom och kom aldrig riktigt in i den. Bra skådespelare dock men lite för sömnig.
Gigi1943
2012-05-14
Boken är hundra gånger bättre! En av de bästa böcker jag läst, därför blev filmen en besvikelse, tyvärr, men jag skall vara snäll och ge den en svag trea (mest för bokens skull ...)
Jessikka
2012-05-07
Jag såg först filmen innan jag läste boken, sen läste jag boken och såg filmen igen. Jag kan säga att första gången jag såg filmen var den mycket bättre. Det händer så mycket i boken och filmen har inte tillräckligt med tid för att få in allt. Filmen hade varit bättre om den varit längre och därmed inte allt vore så stressigt. Men jag älskar både boken och filmen iallafall. Alison Lohman är superbra.
Rosettflickan
2012-05-07
Riktigt bra och gripande.
myslas
2012-04-30
Bra film, men boken är ännu bättre.
callusis
2012-01-18