3.3

Vintergästen

Vintergästen utspelas under ett par timmar på vintern i ett litet samhälle vid den skotska kusten. Den nyblivna änkan Frances går på en promenad tillsammans med sin mor. Under tiden passar hennes son på att träffa grannflickan. Två äldre kvinnor åker på en begravning och två pojkar pratar om sina pubertetsproblem.

Originaltitel The Winter Guest
Regissör Alan Rickman
Manus Alan Rickman, Sharman Macdonald
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Emma Thompson, Phyllida Law, Gary Hollywood, Arlene Cockburn, Sheila Reid, Sandra Voe

lottes
2012-10-04
Men jag håller med werckmeister - dialogen är inte bra, funka inte alls med barnen, bättre med de äldre. Och pianomusiken är sliskig och tillför inget.
lottes
2012-10-04
Fotografen har verkligen utnyttjat platsens förutsättningar, fantastiskt vackra vinterbilder. Charmig och lågmäld film, välspelad. Gillar de två kråktanterrna som har som hobby att gå på begravningar. Och det kärleksfulla gnabbandet mellan mor och dotter, sorgen över ett liv som går mot sitt slut och den starka önskan att nå fram.
bauster
2009-03-15
Skådisar ska hålla sig till skådespel.
bauster
2009-03-15
Överspänd.
DanielMott
2008-05-03
En typisk kvinnofilm, för lång, överarbetad dialog, för mycket barn, brustna hjärtan och känslor, men det vackra fotot och stämningen räcker till en trea i all fall.
Luft-Karro
2004-11-17
Jag håller med om att dialogen kan vara hemskt konstlad och enerverande, men fotot är ju så fint!
Floop
2004-11-16
jättebra o fin!
hannabl
2004-09-16
Långsam, men mysig.
tobiaslindberg
2003-11-16
Tyvärr drog en onaturlig dialog ned denna i övrigt bra film!
Pedro
2003-11-11
Såg den för hela sex år sen. Kanske lite lågt tempo men engagerande livshistorier.