3.1

Villebråd

Den pensionerade lärarinnan Duszejko bor med sina hundar på den polska landsbygden. På kort tid påträffas flera jägare döda i skogarna. Omständigheterna är märkliga och spåren leder mot djur snarare än människor som förövare. Duszejko, som närmast är ett med naturen, ligger hela tiden steget före polisen i den mystiska brottsutredningen.

Originaltitel Pokot
Alternativ titel Spoor
Regissör Agnieszka Holland, Kasia Adamik
Manus Agnieszka Holland, Olga Tokarczuk
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Agnieszka Mandat-Grabka, Wiktor Zborowski, Jakub Gierszal, Patrycja Volny, Miroslav Krobot, Borys Szyc, Tomasz Kot, Andrzej Grabowski, Katarzyna Herman, Marcin Bosak, Andrzej Konopka, Sebastian Pawlak, Katarzyna Skarzanka

Albion
2021-06-24
Konstig film egentligen. En beskyddare av djurens rätt men det är nog meningen att man ska tolka in mer än så här. Men dom eventuella djupare paralleller förblir dunkla och otydliga. Till sist blir detta mest bara en tråkig och konstig film. Betyget blir en 2;a
Myllo
2020-07-01
Ett mycket lyckat samarbete mellan Holland(regi) och Tokarczuk(manus). En kvinna som försvarar djurens rätt i konflikt med blodtörstiga jägare, ofta tjuvjägare utan att poliser och präster bryr sig det minsta. Spännande på detta realistiska plan. Så tillkommer filmens facsinerande djupplan som är en symbolistisk/expressionistisk belysning av det polska samhället under en ultrakonservativ, högernationell, populistisk regim som nedmonterar landets demokrati. De hatar t ex att Tokarczuk fick Nobelpriset i litteratur. Denna samhällskritik är skarp och riktar sig här mot t ex präster och poliser, En film som det är mycket stimulerande att se.
mammene
2019-12-11
Kändes som om man hade svårt att bestämma sig här om det var allvar eller komedi och det gick inte riktigt ihop. Annars var själva grundhistorien bra, men själva utförandet gjorde att jag önskade att det snart skulle vara slut. Pittoreska miljöer mitt i alltihop förhöjde. Kan inte säga att jag blev så sugen att läsa den här nobelpristagaren.
WillyV
2018-10-20
Stark tvåa, börjar bra och går sakta men säkert utför.
labi
2018-08-12
Färgad av att Tokarczuk är en av favoritförfattarna såklart. Hennes fantastiska språkbehandling är svåröverförd till film, men Holland lyckas riktigt bra. Rekommenderar alla att läsa boken, samt allt OT har publicerat. Nobelpris är bara en tidsfråga.
jp
2017-12-05
Lite svårt att hänga med ja, sen är det personligen svårt att titta på allt djurplågeri. Men det är en bra film. För all del.
stgurgel
2017-10-02
Inledningsvis mystisk och bitvis svår att följa med i men mycket bra, därefter faller bitarna på plats framemot slutet och filmen tappar i kvalitet men är rätt rolig. Avslutningsvis ett väldigt dåligt slut
KyLLo
2017-09-16