3.5

Vildanden

TV-film baserad på Henrik Ibsens klassiska pjäs "Vildanden". Fotografen Hjalmar Ekdal känner inte till hela sanningen om sin hustru Gina och deras fjortonåriga dotter Hedvig. En dag förändras detta. Hans barndomsvän Gregers flyttar in i ett av rummen efter ett uppslitande bråk med sin far, den skrupelfrie grosshandlaren Werle. Gregers får för sig att Hjalmars och Ginas äktenskap vilar på en falsk grund och han tar på sig uppgiften att "rädda" dem med sanningen som verktyg.

Originaltitel Vildanden
Regissör Bo Widerberg
Manus Bo Widerberg
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Stellan Skarsgård, Mona Seilitz, Pernilla August, Lauritz Falk, Mats Bergman, Melinda Kinnaman, Tomas von Brömssen, Sten-Åke Cederhök, Claes Månsson, Percy Brandt

2022-06-27
Bara och jämn film som klar är bättre än övriga svenska filmer...
Raimo_1985
2020-09-11
Jag vill gärna se allt av Bo Widerberg, en av mina stora favoriter, och då ingår naturligtvis även hans tv-produktioner. Denna är efter norska Henrik Ibsens förlaga från 1800-talet och vi får se utmärkta Tomas Von Brömssen som fotograf som hänger med högreståndsfolk och har lite för höga tankar om sig själv och sitt anseende. Han beter sig väldigt illa mot sin familj och i synnerhet mot sin dotter (Melinda Kinnaman) och det var mycket tragiska konsekvenser. Det kassa beteendet eskalerar när hans gamla kompis från överklassen, spelad av mycket bra Stellan Skarsgård, i princip flyttar in i lägenheten där Von Brömssen-fotografens familj bor, och kompisen tror att hans avslöjandet om vad som hänt i det förflutna ska göra gott. Det gör det inte och det är frun i huset (Pernilla August, då Östergren) som får ta den värsta skiten plus dottern då som sagt. Fina djur får vi se också, bland annat vildanden, som de av någon anledning har på vinden / förrådet. Vi får även en se ett mancry / mansgråt av rang från Tomas Von Brömssen. Hans Albert och Herbert-kollega (min sambo är ett stort fan av Albert och Herbert, behöver jag nämna att min sambo kommer från Göteborg?) Sten-Åke Cederhöök spelar far med märkbar demens. Lite lång men utmärkt tv-teater /tv-film med genomgående superba skådespelarinsatser som så ofta i sådana här gamla SVT-produktioner.

2012-04-16
Begåvad version av pjäsen, ytterligare förbättrad av den originella rollbesättningen: man väntar sig inte Cederhök och von Brömsen i en produktion av den här typen, men de fungerar ypperligt.
TobiasRydén
2011-12-04
Det mesta är väldigt bra, men pjäsen i sig (tror jag) har förlegade, rentav ologiska, komponenter som inte ens Widerberg lyckas få trovärdiga. Koordinationen i Ekdahls bostadsmiljö är lite svår att få grepp om, likt andra iscensättningsdetaljer (vad var det för egentligen för väder utomhus? Regndroppar sågs studsa mot takfönstret och i nästa ögonblick ses snö yra utanför ett annat fönster. Och helt plötsligt uppenbarar sig en barrskog på vinden!) men det kan man ha överseende med. von Brömssen och August utmärker sej mest bland skådespelarna. Melinda Kinnaman är OK som Hedvig, jag vet att Widerberg haussade henne utav helvete back in the days, och visst är hon duktig, men ganska irriterande också. En ganska stark trea, det är inte alltid man tittar så intresserat på TV-teater men det gör man här (och andra avsnittet är nog värt en fyra i sej).
kennert
2011-11-27
Det här är riktig TV-teater !!
HerrArne
2007-06-03
Underbar tv-film med en lysande ensemble Cederhök kunde vara mer än bara rolig och Stellan Skarsgård är otäck som sanningssägaren Gregers Werle.