2.7

Vikingarna

Einar och Eric är två halvbröder. Einar är en stor krigare och Eric är en f.d. slav, men ingen av dem känner till den andres identitet. När tronen i Northumbria - i Britannien - blir fri för övertag, tävlar de två bröderna mot varandra om den, men de har väldigt olika motiv - och båda involverar prinsessan Morgana.

Originaltitel The Vikings
Regissör Richard Fleischer
Manus Dale Wasserman, Calder Willingham
Genre Action, Äventyr, 50-tal
Skådespelare Ernest Borgnine, Kirk Douglas, Janet Leigh, Tony Curtis, James Donald, Alexander Knox, Maxine Audley, Frank Thring

Skapad 2019-11-09 av enannanplanet
Vilket äventyr! Det här är en riktigt underhållande och välskriven film. Bättre än Ivanhoe och många andra samtida matinéer. Naturligtvis är många detaljer i THE VIKINGS löjliga idag efter...   Läs mer »

yrkeschaufföre
2012-05-12
Smått obegriplig, jag har kollat två gånger för att förstå vad som finns att förstå. Men den har ganska snygga miljöer och de spelar "ack Värmeland du sköna" det plus stridsscenen i slutet ger en stark tvåa.
Robkiller
2011-09-13
Nja.. ärligt talat med dagens standard så var det här väl inget vidare... men de har lagt ner mycket tid på detaljer och att visa vikingarna så verklighetstrogna som möjligt så det ska de väl ha plus för. Men i övrigt finns här inte så mycket att hämta... tam action, dåligt skådespel, förskräcklig musik... den får godkänt för att den är såpass gammal och har massor av rätt så ok miljöer.

2010-06-28
Kirk Douglas är kung ju. Ganska roligt att Kirk Douglas karraktär ska vara son till Ernest Borgnines karaktär. Ernest Borgnine är 1 år yngre än Kirk Douglas tom.
snowman01
2009-06-15
Minns den som rätt charmig, men ja historisk korrekthet ska man ju inte förvänta sig alls av denna film :)
Zhatan
2008-10-06
Tufft. Måste gilla rekvisitan och de actionfyllda stridsscenerna.
corto
2008-07-30
Kirks stridshjälm måste vara den fulaste någonsin.
Ghostface
2008-04-06
hehe den var sjukt underhallande med massor med tuffa peruker, kirk rockade ju och hans farsa ragnar var rolig med
wescan
2008-01-08
Hollywood ser på vikingar men Kirk D. är med och det är värt en extra poång
KalZoom
2007-08-25
Hoho. Underhållande slakt av historien.

2007-08-10
Kirk Douglas är verkligen riktigt jävla ball!