3.6

Four Minutes

Traude Krüger, en åldrig pianist, ger sedan många år lektioner på ett kvinnofängelse. Personal och elever visar henne inte minsta lilla uppskattning men hon fortsätter oförtrutet. Rätt som det är får hon en extra oberäknelig elev som sitter inne för mord. Tjejen som sjuder av ilska och aggressioner är det likväl något speciellt med. Fastän hon behärskar tangenterna som ett proffs vägrar hon att bruka sin enorma talang. Den gamla och hårt prövade lärarinnan är dock envis och tänjer även kriminalvårdens gränser för att tvinga med sig sin elev på en känsloladdad resa mot en pianotävling.

Originaltitel Vier Minuten
Alternativ titel Nur für Mozart, 4 Minutes
Regissör Chris Kraus
Manus Chris Kraus
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Monica Bleibtreu, Hannah Herzsprung, Sven Pippig, Richy Müller, Jasmin Tabatabai, Stefan Kurt, Vadim Glowna, Nadja Uhl

2020-08-01
En lite märklig film, vid första anblicken torr, men oj vad det doldes under ytan. Den var till viss del förutsägbar, men på vägen tog den några avvikelser och då mest i slutet. Har väldigt svårt att känna sympati för människor som far ut över allt och alla så här prövades mitt tålamod till bristningsgränsen, men annat kompenserade upp det, eller så har jag blivit mer tolerant, hur som helst så var de två kvinnorna i huvudrollerna helt suveräna i sina roller.
2019-03-06
Överskattad. Det är en annorlunda intrig, men i övrigt Hollywood-klyschig, dryg och väldigt osympatisk.
Medlock
2016-09-27
Här saknas inte kvaliteter. Två riktigt intressanta karaktärer, båda ytterst väl spelade, står i centrum av detta fängslande (sorry...) drama. Ännu en stark film med en pianotalang i fokus; australiensiska Shine och franska En Studie i Hämnd är två andra.
Totenkopf
2016-09-25
Lite trög i början tills man får koll på karaktärerna, speciell lågmäld humor som funkar riktigt bra.
2016-08-14
Storyn är rätt så sliten, men filmen känns ändå ganska fräsch mycket tack vare en grym insats av en karismatisk Hannah Herzsprung. Snyggt foto i en stabil produktion. Typisk trea. (8+/15)
smekaren
2012-11-19
Bara för att samma typ av story spelas in på ett nytt språk blir det inte mer intressant. Besvikelse för min del. Klyschigt. Buhu.
Mikka
2012-06-16
Den har sina poänger, men det känns ganska stelt och tillrättalagt.
Galivan
2009-04-29
Mycket bra skådespeleri och foto. Lite överdramatiserat och konstruerat. Att hon är så övermänskligt bra på piano känns inte så intressant.
HerrArne
2008-10-05
Anette Focks musik höjer denna sevärda film.
ShenLong
2008-04-23
fantastiskt bra. trovärdiga karaktärer. intressanta rolltolkningar. Funkar hela vägen. och sen självklart. Fantastiskt bra musik.