2.9

Videomannen

En 55-årig VHS-filmsamlare får tag i en värdefull film som kan rädda hans katastrofala ekonomiska situation. Filmen försvinner och han misstänker att den blivit stulen. Han inleder en jakt efter misstänkta förövare.

Originaltitel Videomannen
Alternativ titel The Video Man, Videoman
Regissör Kristian A Söderström
Manus Kristian A Söderström
Genre Drama, Komedi, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Stefan Sauk, Lena Nilsson, Morgan Alling, Amanda Ooms, Martin Wallström, Kim Theodoridou Bergquist, Anna Wallander, Victor von Schirach, Ove Wolf, Sven Wollter, Carolin Stoltz, Helena Jansson, Ennio Midena, Darko Savor, Daniel Ekeroth, Mattias Palm

KyLLo
2021-08-03
80-talsinramningen är mysig. Antingen kan man se det som en hyllning till 80-talet med filmfokus eller att den försöker vinna enkla poänger genom att ge gamla filmnördar nostalgikänslor. Jag tycker om filmer om skumma videohandlare. Har för mig att jag har sett någon förut, men kommer inte på titeln. Huvudpersonen i den här är dock inte en charmig och sympatisk person eller en hemlighetsfull och ljusskygg ensamvarg, utan osympatisk och påfrestande. Sauk har en roll som påminner om en typisk Peter Andersson-roll, men inger inte samma obehag. Filmen är fylld med detaljerat småprat om film, filmtermer, filmmedier, referenser till filmer, genrer och regissörer, så för någon som inte har intresset eller kunskapen kan filmen framstå som tämligen obegriplig. Den väger åt det amatörmässiga och småfåniga hållet. Även om jag fattar poängen med den inflikade spänningen, så fungerar det inget vidare.
Albion
2021-07-29
Försöker vinna poäng på någon form av charmig touche men det är förstås helt omöjligt att skruva in den här filmen som något annat än rena skräpet driften med nostalgi till trots. Betyget blir en svag, svag 2;a, 2-
F-M-J
2021-07-16
Underskattad liten pärla som både är unik och underhållande. Se den!
2021-07-13
Jävla skum film alltså...
Samtalsmanicken
2020-03-27
Jag är medveten om att filmen får betydligt högre betyg utanför skandinaviska vatten, och det gläder mig lite. Det som fick mig att ge filmen en anständig poäng beror främst på dess soundtrack av Waveshaper, Moto Boy, Robert Park etc. Men det handlar också om nostalgin och dess igenkänningsfaktor förstås - de supercoola filmbiblioteken med gamla svenska VHS-kassetter och saker man växte upp med som svensk på 80-talet. Det som driver ned betyget ligger på manuset som lika gärna hade kunnat vara framfört av Colin Nutley eller någon annan svensk dramaförfattare. Det håller inte intresset i den utsträckning man hoppats på.
2019-03-12
Hög nostalgifaktor för en fd vhs-nörd som jag själv. Thrillerintrigen i all ära, men den hade funkat bara som drama om några människor kring intresset. Många sköna karaktärer här och ett bra soundtrack. Kul att se en svensk regissör som vågat hoppa på retrovågen.
Paramis
2019-03-12
Musiken väldigt bra. Filmen tappar väldigt efterhand.
PeterTheW
2018-12-05
Älskar nostalgikänslan och soundtracket, skådespeleriet likaså, även om filmen i sig inte artar sig i samma kvalitet och fart.
DrJW
2018-11-26
Historien har några brister och en plothole, men annars så tyckte jag om den här filmen. Jag älskar hyllningen dem gjorde till VHS, särskilt till VHS B- och exploitationfilmerna, de filmer som du lätt kunde hitta på Videoteket (Hemmakväll) eller någon annan ställe som sålde VHS-filmer förr i tiden.