3.9

Vi som älskade varann så mycket

Med avstamp i partisanernas kamp under andra världskriget breder den episka berättelsen ut sig. Ur ruinerna efter fascismens fall ska ett bättre samhälle byggas, morgondagen är ljus. Här möter vi tre socialister som slogs sida vid sida i kriget, men nu strider om kärleken till samma kvinna, om den vänskap som ständigt sätts på hårda prov och om att hålla drömmarna vid liv när morgondag blir gårdag.

Originaltitel C'eravamo tanto amati
Alternativ titel We All Loved Each Other So Much, Those Were the Years
Regissör Ettore Scola
Manus Ettore Scola, Agenore Incrocci, Furio Scarpelli
Genre Komedi, Drama, 70-tal
Skådespelare Nino Manfredi, Vittorio Gassman, Stefania Sandrelli, Stefano Satta Flores, Giovanna Ralli, Aldo Fabrizi, Mike Bongiorno, Federico Fellini, Marcello Mastroianni, Nello Meniconi, Guidarno Guidi, Pierluigi, Alfonso Crudele, Isa Barzizza

Skapad 2019-12-15 av AgnesPetter
C'eravamo Tanto Amati, denna charmiga och hyllade film, regisserad av Ettore Scola, är en episk historia i ett relativt kort format som handlar om de tre vännerna Anotonio, Giovanni och Nicola som f...   Läs mer »

Sheepy
2022-06-08
En i grunden ganska enkel historia om tre vänner som går skilda vägar efter andra världskriget men vars liv ändå sammanflätas av en och samma kvinna. Lekfull regi med flera minnesvärda filmiska knep (tid som står stilla, övergång från svartvit till färg, brott mot fjärde väggen m.m.). Den berör inte på djupet men jag uppskattar och beundrar handverket samt dess kärlek till filmkonsten.
Zebulonm
2021-12-20
Föll mig inte i smaken.
2020-09-06
Börjar väldigt bra, jag gillar verkligen lekfullheten och tempot. Allt eftersom så dras det dock ner, lekfullheten försvinner och den blir mindre och mindre intressant. Även om den har många poänger, som "vi ville förändra världen, men världen förändrade oss" och hur Italien utvecklades efter andra världskriget. Men den lyckas inte riktigt göra det på ett sätt som engagerar mig, eller som ger mig så värst mycket insyn. I vare sig karaktärerna eller samhället. Det blir en ganska slätsvag trea tills slut, det började som mer.
AndersAxelsso
2019-08-18
Tyvärr tvingas jag inse det igen; jag älskar inte italiensk film! Teatraliskt, överspelat och koleriskt. Ingen av de italienare jag känner uppvisar några sådana tendenser.
KyLLo
2018-12-20
En kombination av färg och svart-vitt. Varken bu eller bä. Den gick att se, men lämnade inga avtryck.
andybrando
2018-08-04
Livfull, vemodig komedi. En kärleksfull hyllning till Fellini, De Sica och italienska efterkrigsfilmer.
#54
2016-06-19
Underhållande.
goeran
2016-02-27
Ettore Scolas Vi som älskade varann så mycket (C'eravamo tanto amati) från 1974 torde vara en av de mera överskattade filmerna på Filmtipset. En tämligen medioker och ytlig film, närmast av såpakaraktär, som nätt och jämt når upp till nivån för godkänt. Filmen duger för en stunds förströelse men en femma som Filmtipset-betyg; det är ett skämt!
Jompalompier
2016-01-26
Väldigt snyggt gjord men jag tror att jag måste se om den för att få en bättre uppfattning om den.
Ful_fisk
2015-07-30
Skitbra historia av Ettore Scola. Episk historia i hiskeligt tempo, mycket värme och humor med inslag av dystrare tongångar och lite politik. Har inte mycket att kritisera, detta är suveränt.