3.2

Vi behöver varann

En kvinnlig reporter hittar på en story om en man som hotar att ta sitt liv som protest mot orättvisorna i samhället. Men bluffen är nära att avslöjas och hon tvingas övertala en luffare att spela den uppdiktade mannen.

Originaltitel Meet John Doe
Regissör Frank Capra
Manus Robert Riskin
Genre Komedi, Romantik, Drama, 40-tal
Skådespelare Gary Cooper, Barbara Stanwyck, Edward Arnold, Walter Brennan, Spring Byington, James Gleason, Gene Lockhart, Rod La Rocque, Irving Bacon, Regis Toomey, J Farrell MacDonald, Warren Hymer

2024-01-11
Riktigt fin och varm Capra-film som börjar med bra energi och utsökt berättarstil. Håller uppe den goda energin för den mesta av tiden, men jag gillar inte riktigt vart Stanwycks karaktär går under filmens andra halva. Det går så snabbt för henne att låta sig mutas och sedan ångra sig, och sedan är hennes komiska aura helt bortblåst till förmån för ett väldigt böligt och melodramatiskt spel. Det kanske också är därför, eller åtminstone går i hand med, att slutet blir lite väl mycket. Capra brukar inte ha det problemet, han säljer oftast sina emotionella scener med oerhörd precision. Men utöver allt detta så är filmen närmast fläckfri. Cooper är lysande, alla bi-figurer är minnesvärda och utsökta. En sådan där stark, varm och hoppfull film som bara Capra kunde lyckas göra såhär effektivt.
Albion
2020-06-06
Hedervärd i sin ambition att lyfta de mänskliga värdena, men hela cirkusen blir ohållbar som film till slut och filmen känns dessutom alltför tillrättalagd efter alla tiders mallar. Barbara Stanwyck gör vad hon kan och höjer sig väl över mängden här. Gary Cooper har sina förtjänster i andra filmroller helt enkelt. Betyget stannar vid en 2;a
hsimpson
2020-06-05
Ännu en helt fantastisk film från Capra. Femman är inte alltför avlägsen.
origC-J
2019-06-05
Håller inte alls med de ljumma omdömena. Tycker det är en superb film, med idéer lika gångbara 1941 som 2019. Bäst i början ska sägas, när särskilt Stanwyck är helt briljant, och kärlekshistorien är onödig. Men konceptet är fantastiskt, och varningen om hur demokratin kan urholkas ska inte tas lätt bara för att slutet är väl smörigt. Stark fyra.
92axha10
2019-02-26
Bra underhållning. Inget speciellt minnesvärt men inte tråkig heller
haajen
2019-02-26
Måhända är den rätt cheesy men Cooper och Stanwyck är superba och här finns många starka och snygga scener. Gillar´t!
Haenskii
2017-10-29
En film som de första 30 minuterna verkade så lovande, synd. Gary och Barbara är fantastiska men med ett sådant oengagerande och långtråkigt manus så kan de tyvärr inte rädda denna film från en tvåa.
dr_Robert
2016-07-20
Gammal ostig film. Har inledningsvis en viss (ostig) charm, men blir ganska olidlig när den tar sig själv på allvar. Gjord 1941 så det är lätt att förstå varför, men det hjälper inte. Stanwyck slarvas bort.
2016-05-18
Bitvis känns det som en klockren fyra men det blir lite utdraget samtidigt som det hela känns lite styltigt och oengagerande i slutändan vilket det inte borde blivit. Stabilstark trea iaf!
SID6581
2015-01-20
ganska svulstig film, men vilken känslokarusell, blir en fyra ändå :)