3.4

Vera Drake

Vera Drake är en vänlig och omtänksam kvinna i efterkrigstidens England. Hon tar sig an alla i området som har behov av hjälp och uppmuntran och hon ger sin familj ett kärleksfullt hem trots knappa resurser. Men Vera har en hemlighet. I sin iver att hjälpa utför hon också illegala aborter på kvinnor som hamnat i svårigheter.

Originaltitel Vera Drake
Regissör Mike Leigh
Manus Mike Leigh
Genre Drama, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Imelda Staunton, Richard Graham, Eddie Marsan, Anna Keaveney, Alex Kelly, Daniel Mays, Philip Davis, Lesley Manville, Sally Hawkins, Simon Chandler, Sam Troughton, Marion Bailey, Sandra Voe, Chris O'Dowd, Adrian Scarborough

abnormal
2018-10-15
Bitvis helt fantastisk och gripande. Saknar vidare berättande på minst en av filmens trådar, men filmen är ändå tämligen bra.
2017-11-09
Välspelat och otroligt naturligt och äkta om ett starkt och berörande ämne. Men det når inte riktigt hela vägen fram till mig ändå. Men stark trea.
Roswall
2015-03-20
Mja jag vet inte, gillade inte vissa delar av fotot och klippningen, samt att den kändes lite scenföreställningen ibland. Bitvis dock berättad på ett fint sätt och bra skådespel.
Berniey
2013-09-10
En välskriven historia om ett angeläget ämne med fantastiskt skådespel, men det långsamma tempot med känslan av för mycket teater över sig drar ner helhetsintrycket och den tenderar att tappa en del mot slutet, men sevärd.
timbo93
2013-09-08
En otroligt stark film med sin kärna i besvären kring den vaginala penetrationens följder i början 1950-talet. Lysande skådespeleri och manus. 5 - 10 minuter i filmens mittparti, då allt spricker upp och berättelsen går samman, är med den laddning av känslor filmen tidigare byggt upp bland de bästa under 2000-talet hittills.
AndersAxelsso
2013-02-11
Jag tycker han snuddar vid femman här. Imelda Staunton är ju fantastisk. Hon kan verkligen utstråla både enorm värme och bottenlös sorg och förtvivlan med så små medel. Det kallar jag skådespelerska! De två parallella ämnena abort och rättvisa/rätt är fortfarande brännande aktuella och kommer nog att förbli så. Mycket bra.
JimCarrey
2013-01-31
3- för en film som inte känns jätte genuin men som höll intresset uppe
jeremy_jones
2012-07-10
Kraftfullt drama med otroligt välskrivna karaktärer och sorglig historia. Mike Leigh kanske inte gör filmer för alla, men jag har fortfarande inte sett någon film av honom som jag inte tycker är viktig på ett eller annat sätt. Han är duktig på att rikta kameran mot de som sällan syns i filmsammanhang. (4/6)

2012-07-05
Viktigt ämne och plus för äldre kvinna i huvudrollen. Tycker andra halvan sackar rejält, i takt med polisförhöret. Tillslut blir jag faktiskt rejält trött på allt snyftande och tycker mest att det hindrar storyn från att fortsätta framåt. Hade man hållit kvar vid det mer subtila hade det blivit bättre.
Strange_
2011-12-01
Väldigt sorglig film om ett starkt ämne.