Venus in Fur

En skådespelerska försöker övertyga en regissör om att hon är perfekt för en roll i hans kommande produktion.

Originaltitel La Vénus à la fourrure
Regissör Roman Polanski
Manus Roman Polanski
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Emmanuelle Seigner, Mathieu Amalric

KyLLo
2019-05-05
Pladdrig och teatralisk på en scen. Teater gör sig sällan bra som film, och det här är inget undantag. Ljus och soundtrack är förvisso bra, men eftersom jag aldrig fastnade kan det inte bli mer än en etta.
Murvel48
2017-10-14
Det ballar ur för mycket mot slutet för att få ett högre betyg.
StureStenhög
2015-06-10
Jag kan tänka mig att det här är jättebra för rätt målgrupp, men jag tillhör nog inte riktigt den, Jag gillar dock upplägget, det är väldigt intressant att pjäsen i filmen och filmens verklighet hela tiden flyter in i varandra, och att man som tittare ibland inte riktigt vet i vilken av dem vi befinner oss. Det är också kul att få se två skådespelare som får rejält med utrymme att visa upp sin begåvning, särskilt Seigner är sevärd. Men tyvärr fann jag formen betydligt intressantare än innehållet, filmen fångade mig därför aldrig, och i slutändan gav den mig ganska lite
Gigi1943
2015-01-24
Men snälla nån! Är detta på allvar. Dynga, om ni frågar mig, orkade inte se till slutet ens ...
precineadd
2014-09-07
tjatig och lat
haajen
2014-09-05
Efter viss tvekan så blir det ändå en fyra, visserligen svag men ändå. Filmen är lite småseg och den puttrar på ett bra tag men så mot slutet sker det något och bitarna faller på plats. Många bottnar i den här filmen, könskamp, kreativitet och det känns som om Polanski hänvisar till flera av sina tidigare verk såsom Hyresgästen, Repulsion o.s.v. Kräver lite tålamod men den lämnar en med många tankar. Hantverket är som väntat oklanderligt.
Engravadlax
2014-05-13
Är rätt imponerad. Föredrar Carnage, men det här är helt klart i samma klass.
Muhammed
2014-04-07
Genial!
Ful_fisk
2014-02-05
Jag gillade Roman Polanskis förra film Carnege, men tyckte den led rätt mycket av att det rakt igenom hela filmen kändes som en filmad teaterpjäs. Venus in Fur gav först samma intryck, men sedan blev man så pass investerad i storyn att man glömde det, och sedan var det bara att njuta av den stegrande storyn som bara blev bättre och bättre ju längre den pågick. Sanslöst underhållande med en meta-historia, och endast två skådespelare. Jävligt cool och häftig film! Vågar drämma till med toppbetyget här, till och med.
lekke
2014-02-01
En ren njutning att titta på. Vissa av vändningarna är förväntade (de hör ofta till kammarspelens maktkamp) men som helhet är det ett rätt snillrikt manusbygge med mycket humor.